اخبار اقتصاد ایران

یک فساد “دبش”؛ اختلاس ۳ میلیارد دلاری تعادل بازار چای را بر هم زد

مدیرعامل اتحادیه کارخانجات چای شمال کشور:

این در حالی است که این روزها اخباری مبنی بر فساد ۳ میلیارد دلاری در واردات چای در رسانه ها منتشر شده است و مدیرعامل سندیکای چای می گوید سال گذشته در این باره هشدار داده است. در همان زمان رسانه ها از اقدام وزارت کشاورزی مبنی بر اختصاص ارز تنها به یک شرکت خاص خبر داده بودند.

ایران تحلیل به نقل از ایلنا، رئیس سازمان بازرسی کل کشور طی سال های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ سه میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار ارز دولتی اعم از چای و ماشین آلات وارد کرده است. از این میزان حدود یک میلیارد و ۴۷۲ میلیون دلار برای واردات ماشین آلات و نزدیک به یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار برای واردات چای باقی مانده است که البته طبق اعلام سازمان بازرسی برای یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار هیچ محصولی وجود نداشته است. وارداتی

محمدصادق حسنی مدیرعامل اتحادیه کارخانجات چای شمال کشور گفت: چایکاران اساسا مخالف واردات چای نیستند چرا که مصرف سالانه کشور ۸۰ تا ۸۵ هزار تن است در حالی که تولید داخل از ۲۶ هزار تن فراتر نمی رود. بنابراین تولید داخلی جوابگوی تقاضا و چای نیست. باید وارد شود اما ما تقاضا داریم که واردات قانونی باشد. همچنین تی ایران سالانه ۱۰ تا ۱۵ هزار تن چای از ایران صادر می کند.

وی افزود: شرکت ختی علاوه بر چای و ماشین آلات واردات چای، وجه نقد، نخ، کیسه و سایر اقلام ضروری ساخت چای کیسه ای را نیز دریافت کرد.

حسنی ادامه داد: میانگین واردات چای به ایران ۶۵ هزار تن در سال است اما در سال ۱۴۰۱ این میزان ۴۵ هزار تن افزایش یافت و واردات چای به کشور به ۱۱۰ هزار تن رسید. این افزایش واردات در شرایطی توسط شرکت ختی انجام شد که چایکاران داخلی با افزایش تولید مواجه هستند و میزان تولید چای کشور در سال جاری به ۳۴ هزار و ۵۰۰ تن افزایش یافته است. این اتفاق تعادل بازار را به هم زد، صنعت را با بحران مواجه کرد و باعث شد که مقادیر زیادی چای در انبارها ذخیره شود.

مدیرعامل سندیکای کارخانه چای در پاسخ به این سوال که چرا وزارت جهاد کشاورزی متوجه این تخلف نشده است، پاسخ داد: ۲۵ آبان سال گذشته با رسانه‌ها گفت‌وگو کردم و اعلام کردم که اتفاقات شومی در تجارت چای می‌افتد که نتایج آن بسیار نگران‌کننده است و تا دیر نشده، متولی و رگولاتوری باید هرچه زودتر وارد عمل شوند. من به عنوان رئیس سندیکای شمال کشور می دانستم مشکلی وجود دارد.

در این زمینه گفتنی است پیش از این تخصیص ارز واردات چای تنها به مجموعه ای خاص محدود می شد و واردات و ثبت سفارش برای سایر واردکنندگان متوقف شد. با اعلام نارضایتی واردکنندگان چای از این اقدام و طی نامه ای خطاب به محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور خواستار رسیدگی فوری به دلایل اقدام وزارت جهاد کشاورزی و پیگیری آن شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا