بانک و بیمه

یک چهارم قیمت سکه حباب است| ریسک بالای خرید سکه ۴۴ میلیونی و دلار ۶۴ هزار تومانی!

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با وجود افزایش قیمت ها، این روزها بازار معاملات طلا، سکه و ارز داغ است و افراد زیادی برای خرید این کالاها وارد بازار می شوند، بنابراین افزایش تقاضا برای خرید سکه، طلا و ارز باعث افزایش قیمت ها در بازارها شده است. همچنین زرگری، معمولاً مخصوصاً در ماه رمضان فروردین این ماه فروش چندانی ندارند اما الان برخلاف سال های قبل مشتری زیادی دارند. زیرا امروزه بسیاری از خریداران طلا را به عنوان جواهرات نمی خرند، بلکه به دلیل اینکه منابع ریز و درشت خود را به کالاهای با ارزش تبدیل می کنند، یا طلا می خرند یا سکه و ارز.

معامله ای که بدون ریسک نیست، اما با توجه به فضای روانی و عاطفی ایجاد شده در بازار، مردم تلاش می کنند تا حداقل اگر بتوانند پولی را خریداری کنند، سرمایه خود را از سقوط ارزش پول ملی حفظ کنند. خانه ماشین یا ملک ندارید و غیره حداقل پولی که دارند را به ارز و طلا تقسیم کنید تا سرمایه آنها با رشد نرخ تورم و کاهش ارزش ریال تهدید نشود. برای اینکه اکثر افرادی که سررسید سپرده‌شان در سیستم بانکی است، آن را تکمیل کنند، از بانک خارج می‌شوند و به ارز و سکه تبدیل می‌شوند.

مشخص نیست در روزهای آینده چه اتفاقی برای سرمایه‌گذارانی که با اجرای سیاست ارزی برای کنترل قیمت‌ها و ساماندهی بازار ارز و طلا دست و پنجه نرم می‌کنند، خواهد آمد، چرا که هم‌اکنون بیشترین رشد قیمت‌ها به ویژه افزایش قیمت‌ها در بازار اتفاق می‌افتد. نرخ ارز، واقعی و هیجان انگیز نیست

ریسک بالا هنگام خرید طلا و ارز!

این اقدامات مخاطره آمیز در روزها و هفته های آینده مشخص نخواهد شد پس از اینکه تصمیم گیران اقتصادی و اجرای برنامه ها و همچنین اجرای طرح های بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و طلا، چه بر سر ریزش سرمایه گذاران خواهد آمد. به آب می خورند زیرا بیشترین بخش از رشد قیمت ها در بازار به ویژه افزایش نرخ ارز غیر واقعی و از روی هیجان است، مثلا دلار ۶۴ هزار تومانی در بازار آزاد مبنای اقتصادی ندارد و صرفا از روی هیجان. قیمت این کالا امروز غیر منطقی است، در بازار بسیار گران شده است.

افزایش قیمت ها به دلیل تاثیر تشدید رویدادهای منطقه ای و بین المللی در هفته های اخیر بوده و باعث افزایش قیمت ها در بازار شده است، بنابراین با افزایش نرخ ارز تمامی کالاها و خدمات در بازار گران می شود و این امر موضوعی که پیامدهای قابل توجهی بر آشفتگی بازار و اجرای سیاست ضد تورمی در کشور دارد. معضلی که هر ساله تورم مورد انتظار اقتصاد و بودجه کشور را با مشکل مواجه می کند اما امسال به دلیل رشد نامحدود نرخ ارز مشکلاتی را برای مردم و سیاست گذاران به همراه دارد که اگر مسئولان بپردازند مشخص است. کم توجهی به سازماندهی و کنترل قیمت در بازار برای مردم.

عرضه سکه به بازار می تواند شوک رشد قیمت را به همراه داشته باشد و حباب قیمتی این محصول را در بازار کاهش دهد. اکنون که تقاضا برای خرید این محصول در بازار افزایش یافته است، چنین سیاستی می تواند تاثیر خود را بر تغییر قیمت در هنگام خروج از بازار سکه و طلا داشته باشد.

کاهش حباب قیمت سکه از طریق معرفی گسترده بازار

بر اساس اعلام مرکز مبادلات طلا و ارز ایران، عرضه گسترده انواع سکه در مرکز مبادلات ایران از هفته آینده ادامه خواهد داشت. در هفته های پایانی سال ۱۴۰۲ بانک مرکزی از طریق مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران انواع سکه را عرضه کرده بود. در سال گذشته در مجموع ۹ مورد حراج انجام شد و در مجموع ۱۱۰ هزار و ۵۲۴ قطعه سکه طلا به متقاضیان حراج اختصاص یافت. اقدامی که نقدینگی قابل توجهی را از بازار جمعی و بازارهای رسمی جذب کرد.

اکنون بر اساس گزارش بانک مرکزی حراج انواع سکه در مرکز مبادلات در سال جاری ادامه خواهد داشت. و بر اساس اطلاعیه اخیر این مرکز، حراج گسترده انواع سکه بهار آزادی از هفته آینده از طریق سامانه معاملاتی مرکز مبادلات ایران برگزار می شود، موضوعی که محمد کشتی آرای معاون سابق رئیس جمهور مطرح کرده است. گفتگوی اتحادیه طلا و جواهر تهران با این خبرگزاری. “بازار” این می تواند رشد قیمت را شوکه کند و حباب قیمت سکه را در بازار کاهش دهد. اکنون که تقاضا برای خرید این محصول در بازار افزایش یافته است، چنین سیاستی ممکن است بر تغییر قیمت در بازار سکه و طلا تاثیرگذار باشد.

تاثیر افزایش نرخ ارز بین المللی باعث افزایش قیمت طلا و سکه در بازار شده و چون این روزها نرخ ارز نیز افزایش یافته است، از سوی دیگر قیمت طلا و سکه در بازار افزایش یافته است. از سوی دیگر تقاضا برای سکه افزایش یافته و طلا تاثیر خود را بر رشد قیمت این کالاها گذاشته است.

تاثیر رشد نرخ ارز جهانی، افزایش قیمت ارز و افزایش تقاضا بر قیمت سکه و طلا

وی با بیان اینکه افزایش قیمت سکه، طلا و ارز در بازار ناشی از هیجانات ناشی از رویدادهای بین المللی و اتفاقات اخیر منطقه و همچنین تشدید تنش ها بوده است، تصریح کرد: در چند هفته اخیر. به ویژه در هفته گذشته، رویدادهای سیاسی منطقه منجر به افزایش قیمت در بازارهای این منطقه در دو حوزه شد که منجر به افزایش قیمت جهانی طلا شد، زیرا قیمت جهانی طلا به بیش از ۲۰۰۰ و ۳۰۰ دلار رسیده است. برای اولین بار و بی سابقه، چنین مشکلی همراه با کاهش نرخ بهره ایالات متحده باعث شده است که قیمت جهانی طلا در چرخه رشد قرار گیرد.

کشتی آرای افزود: تاثیر افزایش نرخ ارز بین المللی باعث افزایش قیمت طلا و سکه در بازار شده است و از آنجایی که این روزها نرخ ارز نیز بالاست، قیمت آن بسیار بالاست بنابراین ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد. تقاضا برای سکه و طلا در بازار افزایش یافته و به طور غیرمستقیم بر افزایش قیمت این کالاها نیز تاثیر گذاشته است. وی افزود: بازار طلا و سکه هم اکنون در وضعیت متزلزلی به سر می برد به طوری که حباب سکه بهار آزادی به بیش از ۱۰ میلیون تومان رسیده است و حتی حراج بزرگ سکه نیز تنها می تواند حباب را کاهش دهد اما قیمت آن کاهش نمی یابد. زیرا طلای جهان رشد کرده است.

نمایندگان پارلمان اروپا خواستار حل تکثیر بی حد و حصر پول نقد و سکه و جلوگیری از افزایش غیرمنطقی قیمت ها در بازار شدند و تاکید کردند. بانک مرکزی باید با اجرای اقدامات اساسی در سریع ترین زمان ممکن نسبت به کنترل قیمت ها و ساماندهی بازار اقدام کند

بانک مرکزی باید برای کنترل قیمت ها وارد بازار شود

بر اساس این گزارش، نمایندگان مجلس پس از توقف قیمت طلا، ارز و سکه در بازار و تحت تاثیر قرار گرفتن این افزایش معیشت مردم، خواهان حل این مشکل و جلوگیری از غیرمنطقی ها بودند. بانک مرکزی باید با اجرای اقدامات اساسی در سریع ترین زمان ممکن نسبت به کنترل قیمت ها و ساماندهی بازار اقدام کند.
آشفتگی بازار که گفته می شد ناشی از رشد بالای اقتصاد جهانی و نگرانی از احتمال وقوع جنگ پس از حمله رژیم غاصب صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق است، وضعیتی را بر بازار طلا حاکم کرده است. امروز موجی از هیجان در کشور به راه افتاد به طوری که قیمت طلا و سکه به دلیل هیجانات به شدت افزایش یافت. به گفته کارشناسان، قیمت های فعلی بازار طلا و سکه به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و افزایش قیمت تنها ناشی از تشدید احساسات سیاسی است و ورود به بازار طلا و سکه در این شرایط هیجانی ریسکی است و در به هیچ وجه منطقی و منطقی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا