طلا و ارز

3 پیش بینی از قیمت طلا و سکه / تقاضا در بازار افزایش می‌یابد؟

به گزارش افق میهن دیروز قیمت طلا نوساناتی داشت اما در مجموع نسبت به روز سه شنبه روند صعودی را نشان داد. از سوی دیگر سکه با افت قیمت مواجه شد قیمت سکه امامی به کانال ۲۸ میلیون تومان صعود کرد و قیمت سکه بهار آزادی نیز به نصف کانال ۲۵ میلیون تومان بازگشت. سایر سکه ها نیز همین روند نزولی را تجربه کردند. این در حالی است که انس بر تب چند هفته گذشته غلبه کرده است، اما روز طی چند ساعت روند افزایشی را نشان داد. اما رکود مداوم در بازار طلا و البته ورود قیمت دلار سکه را به ۴۹ هزار تومان کاهش داد. این در حالی است که طلا دیرتر از سکه تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز قرار می گیرد.

در این شرایط و با توجه به کاهش قدرت اقتصادی بخش‌های مختلف جامعه، کارشناسان ادامه رکود در بازار را پیش‌بینی می‌کنند. در زیر نظرات سه تن از فعالان و صاحب نظران این حوزه را می خوانید.

کشتی آرا: قیمت ها زیاد تغییر نمی کند

محمد کشتی آرا کارشناس بازار طلا و جواهر در گفتگو با افق میهن در خصوص افزایش قیمت جهانی طلا در چند روز اخیر گفت: اگرچه قیمت جهانی طلا تحت تاثیر اخبار اقتصادی بین المللی در حال افزایش است، اما کاهش قیمت ارز مانع از افزایش قیمت طلا و سکه شده است.»

وی با اشاره به شرایط رکودی در بازارهای داخلی افزود: با توجه به شرایط رکودی در بازارها و وضعیت اقتصادی مردم، سرمایه گذاری در بازار طلا به حداقل رسیده است.

این کارشناس بازار طلا را آرام با نوسانات محدود توصیف کرد و گفت: بازار طلا و سکه از هیجانات کاذب پاک شده است البته با افزایش قیمت جهانی طلا، قیمت سکه و طلا در بازار داخلی نیز افزایش یافت. همچنین باید افزایش یابد، اما این به دلیل کاهش نرخ ارز است.

فلاحیان: سد سیاسی مانع از افزایش قیمت شد

جواد فلاحیان، کارشناس اقتصادی نیز با اشاره به نوسانات قیمت جهانی طلا در هفته های اخیر به افق میهن گفت: اکنون طلای جهانی در منطقه تعادل قرار دارد. ارز به نوعی قیمت طلا را در بازار داخلی پوشش می دهد.

وی به همبستگی قیمت دلار با بازار طلا اشاره کرد و افزود: با کاهش قیمت دلار، شدت افت قیمت سکه افزایش می‌یابد. با کاهش قیمت دلار، شاهد کاهش شدید قیمت طلا هستیم و این به دلیل حباب بازار فلزات زرد است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه دلار و در نتیجه طلا و سکه به راحتی و بدون موانع سیاسی در کانال های قیمت بالاتر قرار می گیرد، افزود: مردم طبیعتا دارایی های خود را در برابر کاهش ارزش پول ملی حفظ می کنند. نابودی یک بازار و جهش بازار دیگر به نوسانات قیمت.

وی با تاکید بر اقدامات سیاستگذاران برای کنترل قیمت ها در بازارهای مالی به ویژه دلار، گفت: قیمت ها مسیر خود را طی می کند، اما در ماه های آینده شاهد افزایش عجیب قیمت طلای داخلی نیستیم.

محمدولی: تقاضا در بازار رو به افزایش است

ابراهیم محمدولی، فعال بازار طلا نیز با اشاره به روند نسبتاً ثابت قیمت طلا و سکه از ابتدای سال جاری به افق میهن گفت: با وجود رکود تقاضا در بازار طلا، سایه روند نزولی در بازار سنگین تر است. تاثیر اخبار جنگ در منطقه خنثی شده و سیگنال‌های سیاسی مطلوب نیز مانع از افزایش قیمت‌ها در بازار فلز زرد شده است.

وی با اشاره به حرکت های صعودی و نزولی قیمت بازار جهانی در هفته های اخیر و تاثیر آن بر توسعه بازار داخلی طلا، گفت: مشکلات خاورمیانه دلیل اصلی نوسانات قیمت بازار جهانی است. به طور مستقیم بر قیمت های جهانی تأثیر می گذارد. اگرچه تقاضا بر قیمت ها نیز تاثیر می گذارد، اما نمی توان انتظار تغییرات قابل توجه قیمت را در مواقعی مانند پایان سال داشت.

این مقام سابق صنفی بر ثبات فعلی بازار طلای داخلی تاکید کرد و افزود: با نزدیک شدن به سال پیش بینی می شود تقاضا در بازار طلا تا حدودی افزایش یابد، البته باید توجه داشت که نباید انتظار نوسانات شدید قیمت را داشته باشیم. “

محمدولی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری در بازار طلا نباید کوتاه مدت باشد، گفت: برای سرمایه گذاری در این حوزه نباید به سود کوتاه مدت فکر کرد، لازم به ذکر است که خرید و فروش طلا در کمتر از نه. ارزشش را برای ۶ ماه دارد بنابراین سرمایه گذاری در این بازار باید بلندمدت و چند ساله باشد.»









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا