طلا و ارز

قیمت دلار روزهای آینده کاهش می‌یابد

یک اقتصاددان:






یک کارشناس اقتصادی افزایش نرخ ارز را صرفا سیاسی دانست و پیش بینی کرد که قیمت دلار در روزهای آینده کاهش یابد.



به گزارش ایران تحلیل، مرتضی افگه – استاد اقتصاد دانشگاه اهواز – درباره تاثیر حمله به کنسولگری ایران در دمشق بر بازار ارز گفت: با وجود اینکه تنش های نظامی و سیاسی ممکن است در بلندمدت بر تجارت خارجی تاثیر بگذارد. به طور خلاصه یکی از عواملی که بر نرخ ارز تأثیر می گذارد، انتظارات است. .

افکه ادامه داد: در یک سال گذشته شاهد تنش های سیاسی مانند حمله تروریستی کرمان، درگیری با آذربایجان و طوفان الاقصی بودیم که با کاهش این تنش ها التهاب در بازار ارز و اقتصاد نیز از بین رفت. . بنابراین با کاهش التهاب، احتمال کاهش نرخ دلار نیز وجود دارد.

وی افزود: افزایش نرخ ارز در هنگام بروز تنش های سیاسی و نظامی امری طبیعی است و بانک مرکزی نیز از سال گذشته اقداماتی را برای خنثی کردن تاثیر این تنش ها انجام داده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه تغییر جدیدی در متغیرهای اقتصادی و بنیادی که منجر به افزایش نرخ ارز شود، رخ نداده است، تاکید کرد: شرایط اقتصادی نسبت به چند ماه قبل تغییری نکرده و منجر به افزایش نرخ ارز شده است. نرخ ارز، متغیرهای اقتصادی با سیاست‌های دولت تحت کنترل است و اکنون تنش‌های سیاسی تنها عامل تأثیرگذار بر بازار از طریق انتظارات است.

این استاد اقتصاد تاکید کرد: در ابتدای سال ۱۴۰۲ عده ای می گفتند که تورم سه رقمی می شود و دلار به بالای ۱۰۰ هزار تومان می رسد، اما چون این گمانه زنی ها با واقعیت همراه نبود طبیعتا از بین رفت و ثبات. روابط، کنترل نرخ ارز نیز نقش داشته است، اما باید توجه داشت که اگر دولت به وعده های خود عمل نکند، اعتماد مردم از بین رفته و چرخ ها شروع به کار می کنند.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا