بانک و بیمه

ارجاع اختلاف شرکت سهامی بیمه ایران و بحرین به داوری

به گزارش افق میهن، نمایندگان جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۸ آذرماه) شورای اسلامی در جریان استماع گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه ارجاع اختلاف شرکت سهامی بیمه ایران و دولت پادشاهی بحرین موافقت کردند. به داوری ۱۸۵ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر.

نمایندگان در بررسی جزئیات این لایحه نیز با ۱۶۱ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در تنها ماده این لایحه آمده است: «شرکت سهامی بیمه ایران می‌تواند ماده (۱۱) موافقتنامه کمک متقابل و تشویق سرمایه‌گذاری دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت پادشاهی بحرین مصوب ۱۳۸۶ را اجرا کند. ۲۰۰۲ با همکاری معاونت حقوقی رئیس جمهور در خصوص بر اساس قرارداد مذکور، داوری در رابطه با اختلافات ناشی از دعاوی این شرکت علیه دولت بحرین صورت پذیرد.

مهدی تقیانی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص این لایحه گفت: بر اساس این لایحه در حال ارائه اختلاف به داوری هستیم. شرکت های بیمه ایرانی از دهه ۱۹۶۰ در بحرین فعالیت می کنند، اما به دلیل اختلافات سیاسی که در سال ۲۰۱۴ به وجود آمد، مؤسسات ایرانی آسیب دیدند. آنها به مشکل خوردند و در سال ۱۳۹۴ بیمه ایران مصادره شد.

نماینده مردم اصفهان در شورای اسلامی ادامه داد: این خلع ید موجب خسارات مادی و زیان های اعتباری شد و بانک های ملی و صادرات نیز در این سال ها دچار مشکل شدند اما با ارجاع امور خود به داوری، حقوق خود را استیفا کردند. همچنین این اختلاف را با استفاده از ظرفیت اصل ۱۳۹ قانون اساسی به داوری ارجاع دهد.

محمدرضا پورابراهیمی در توضیح این لایحه گفت: با توجه به اینکه در سال ۲۰۰۲ بین ایران و بحرین توافق صورت گرفت، در بند ۱۱ این توافقنامه آمده است که اختلافات باید به داوری برسد. با توجه به اینکه مسائل از مجاری دیپلماتیک حل نشده است، نیاز به استفاده از قابلیت داوری برای احقاق حقوق ملت ایران وجود دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در خصوص سلب مالکیت بیمه از ایران و بحرین، دولت لایحه احقاق حقوق بیمه ای ایران را به مجلس ارائه کرد و کمیسیون اقتصادی نیز در اسرع وقت آن را بررسی کرد که خوشبختانه گزارش آن گزارش شد. بلافاصله در مجلس بررسی شد. گزارش ارائه شده است و امید است با استفاده از آن بتوانیم زیان های مادی و اعتباری را جبران کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا