طلا و ارز

افزایش قیمت دلار متوقف می‌شود







یک کارشناس اقتصادی معتقد است: افزایش قیمت ارز اگر ناشی از مشکلات اقتصادی نباشد پس از مدت کوتاهی متوقف می شود.



به گزارش افق میهن، مصطفی صفری کارشناس مسائل اقتصادی درباره تاثیر شوک های سیاسی بر فضای اقتصادی گفت: شوک های سیاسی اثرات کوتاه مدتی بر بازارهای مالی و اقتصاد دارد. از این رو حمله به کنسولگری ایران در دمشق بازار ارز را برای چند روز داغ می کند و اخبار منفی در حوزه سیاسی را نیز در پی خواهد داشت.

وی افزود: تنش های سیاسی مانند طوفان الاقصی، حمله تروریستی در کرمان و حمله ایران به مقر تروریست ها در سه کشور همسایه اجازه نداد نرخ ارز در سال گذشته با ثبات و قابل توجه افزایش یابد. بنابراین حادثه دمشق حداکثر یک تا دو هفته طول می کشد و پس از آن بازار ارز به روند قبلی خود باز می گردد.

صفری تصریح کرد: اگر افزایش قیمت دلار در بازار ارز ناشی از تکانه های اقتصادی باشد، آثار بلندمدتی دارد؛ اما در صورت عدم افزایش قیمت دلار در بازار ارز، به دنبال تکانه های اقتصادی است. بنابراین حمله به کنسولگری ایران یک رویداد سیاسی تلقی می شود و در صورتی که با تغییر متغیرهای اقتصادی همراه نباشد تاثیرات کوتاه مدتی خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: خوشبختانه صادرات از جمله نفت که برنده ارزی برای کشور است افزایش یافته است. اما باید به صادرات غیرنفتی توجه بیشتری شود.

وی افزود: تعدادی از افراد اواخر سال گذشته به اشتباه اعلام کردند که دلار به بالای ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد و تورم سه رقمی می‌شود و از کنترل خارج می‌شود، اما به دلیل اینکه متغیرهای اقتصادی چنین پیش‌بینی‌هایی را پشتیبانی نمی‌کنند، این احتمالات را تایید می‌کند. در واقعیت اتفاق نمی افتد

وی در پایان تاکید کرد: بانک مرکزی متغیرهای پولی مانند نرخ رشد نقدینگی، پایه پولی و تورم را کنترل می کند، اما بهتر است این نهاد در هنگام استقراض از بانک ها احتیاط بیشتری به خرج دهد.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا