اخبار اقتصاد ایران

افزایش وام کمک ودیعه مسکن اجرایی شد | مبلغ وام در تهران و شهرستان ها چقدر است؟

بانک مرکزی بخشنامه مصوب شورای پول و اعتبار در خصوص افزایش سقف وام کمک سپرده مسکن را به ۲۰ بانک عامل ابلاغ کرد.

افق میهن به نقل از ایبِنا، بانک مرکزی بخشنامه مصوبه شورای پول و اعتبار برای افزایش سقف وام کمک سپرده مسکن که در تهران ۲۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان ها ۱۵۰ میلیون تومان است را تصویب کرد. وی به ۲۰ بانک اعلام کرد: ۱۰۰ میلیون تومان در سایر شهرها و برای مناطق روستایی ۴۰ میلیون تومان تعیین شده است.

متقاضیان مشمول این دستورالعمل پس از مراجعه و ثبت نام در سامانه طرح های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی به نشانی بر اساس ضوابط مربوطه و در حدود سهمیه های تعیین شده از طریق این سامانه به بانک های عامل معرفی می شوند.

دستورالعمل اجرایی تسهیلات کمکی سپرده مسکن پس از افزایش سقف تسهیلات اعطایی با نامه شماره ۲۶۶۷۰۳/۰۲ مورخ ۱. بهمن ۱۴۰۲ به ملت، ملی، مسکن، صادرات، بانک رفاه کارگران، سپه، تجارت، شهر، سامان، پاسارگاد، خاورمیانه، پارسیان، سینا، کارآفرین، آینده، گردشگری، اقتصاد نوین، ایران زمین، پست بانک و موسسه اعتباری ملل. اسامی بانک های متولی پرداخت تسهیلات اعلام شد.

بر اساس این بخشنامه بانک مرکزی، متقاضیان دریافت این تسهیلات باید حداکثر ۶ ماه قبل از ثبت درخواست متقاضی در سامانه، دارای اجاره نامه رسمی یا اجاره نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و دارای کد رهگیری باشند. متقاضی موظف است اطلاعات سکونت و ملک خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کند.

همچنین کلیه متقاضیان و همسرانشان در زمان ثبت نام متعهد به نداشتن مسکن یا زمین مسکونی می باشند. در صورت احراز سابقه مالکیت آنها در هر زمان از فرآیند پرداخت تسهیلات حذف و در صورت دریافت تسهیلات، موظف به استرداد کلیه تسهیلات دریافتی و جبران خسارات و جرایم مربوط خواهند بود.

در این بخشنامه آمده است که «به استناد ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن مصوب ۳۰/۶/۱۳۰۰ شورای اسلامی و مصوبات ۳/۳/۱۳۰۱، ۳۱/۳/۱۴۰۱ و ۲۸/۹. /۱۴۰۲ شورای پول و اعتبار و در راستای حمایت از مستاجران کم درآمد، دستورالعمل اجرایی تسهیلات کمکی سپرده مسکن پس از افزایش سقف تسهیلات اعطایی به بانک‌های عامل ابلاغ شد.

به موجب نامه های شماره ۸۴۷۴۳/۰۱ مورخ ۰۴/۰۶/۱۴۰۱ و شماره ۲۴۰۸۸۸/۰۲ مورخ ۱۰/۰۴/۱۴۰۲ در خصوص تسهیلات کمکی ودیعه مسکن از منابع موضوع ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن، اصلاحیه دستورالعمل امکانات ذکر شده به شرح زیر است:

ماده ۱- متقاضیان مشمول این بخشنامه از وزارت راه و شهرسازی بر اساس ضوابط مربوط در چارچوب سهمیه های تعیین شده از طریق سامانه طرح های حمایتی مسکن به نشانی. به بانک های عامل معرفی می شوند.

ماده ۲- سقف تسهیلات اعطایی موضوع این بخشنامه بنا به درخواست متقاضی و شرایط اعطای تسهیلات بانکی به شرح جدول زیر می باشد.

تبصره- مبالغ در نظر گرفته شده برای تسهیلات این ماده پس از اخذ مدارک مورد نیاز و استعلامات انجام شده توسط بانک/موسسه اعتباری غیربانکی و براساس توافق متقاضی با بانک/موسسه اعتباری غیربانکی می تواند کمتر از سقف های مشخص شده کاهش یابد در این صورت متقاضی موظف است سقف تسهیلات درخواستی را در سامانه تعدیل کند.

ماده ۳- بانک/موسسه اعتباری غیربانکی موظف است کمبود تسهیلات جاری در حوزه مسکن اعم از ساخت، خرید، نظافت و تسهیلات سپرده مسکن برای متقاضی و همسرش را قبل از این از سامانه سمت بانک مرکزی استعلام کند. پرداخت تسهیلات در صورت مثبت بودن این استعلام، درخواست متقاضی با ذکر دلیل در سامانه رد شود.

ماده ۴- تسهیلات موضوع دستورالعمل در قالب قرارداد مرابحه برای خرید کالا و خدمات توسط بانک/موسسه اعتباری غیربانکی به مستاجر پرداخت می شود.

ماده ۵- تسهیلات مذکور با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار و بازپرداخت حداکثر به مدت ۵ سال قابل اعطا می باشد.

ماده ۶- اسناد مربوط به تسهیلات موضوع این بخشنامه مطابق بخشنامه اجرایی اعطای تسهیلات خرد ابلاغی در بخشنامه شماره ۲۴۷۹۲/۰۱ بانک مرکزی مورخ ۰۴/۰۲/۱۴۰۱ کل بانک مرکزی می باشد. مدیریت مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی.

ماده ۷- شرایط متقاضیان دریافت تسهیلات موضوع این دستورالعمل به شرح زیر است:

۷-۱ متقاضیان باید حداکثر ۶ ماه قبل از ثبت درخواست متقاضی در سامانه دارای اجاره نامه رسمی یا اجاره نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و دارای کد رهگیری باشند. متقاضی موظف است اطلاعات سکونت و ملک خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کند.

تبصره- بانک/موسسه اعتباری غیربانکی موظف است کد رهگیری و شهر درج شده در سامانه را با اجاره نامه دریافتی مطابقت دهد.

۷-۲ کلیه متقاضیان و همسران متعهد به عدم داشتن مسکن یا زمین مسکونی در زمان ثبت نام می باشند. در صورت احراز سابقه مالکیت آنها در هر زمان از فرآیند پرداخت تسهیلات حذف و در صورت دریافت تسهیلات، موظف به استرداد کلیه تسهیلات دریافتی و جبران خسارات و جرایم مربوط خواهند بود.

۳-۷ متقاضی باید متاهل باشد، در صورت مجرد بودن متقاضی باید بالای ۳۵ سال برای خانم ها و بالای ۴۵ سال برای آقایان باشد.
۴-۷ اولویت بندی متقاضیان بر اساس تصویب نامه شماره ۷۱۵۵۳/ت ۶۰۰۶۹ ح مورخ ۵۰/۰۱/۱۴۰۱ هیأت محترم وزیران با موضوع «ساماندهی بازار مسکن و اجاره» انجام می شود.

ماده ۸- چنانچه متقاضی ظرف ۱۵ روز کاری از تاریخ معرفی به شعب، مدارک و ضامنین خود را تکمیل ننماید، بانک/موسسه اعتباری غیربانکی موظف است درخواست متقاضی را در سامانه رد نماید.

ماده ۹- چنانچه بانک/موسسه اعتباری غیربانکی نسبت به اعطای تسهیلات موضوع این دستورالعمل به متقاضیان اقدام نماید، مبالغ عملکرد این تسهیلات جزء عملکرد ماده (( ۴) قانون جهش تولید مسکن و جرایم مالیاتی مندرج در تبصره (۵) ماده (۴) قانون مذکور، متعلق به آن نمی باشد.

تبصره- بانک‌های عامل/موسسات اعتباری غیربانکی موظفند تا تکمیل سهمیه اعلامی از سوی بانک مرکزی، روند پرداخت تسهیلات به متقاضیان را ادامه دهند.

لذا بانک های عامل مراتب را به واحدهای اجرایی ذیربط اعلام و بر اعطای تسهیلات مذکور تاکید کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا