بانک و بیمه

جزئیات و زمان اجرای «افزایش سن بازنشستگی»

به گزارش افق میهن، محمد محمدی معاون فنی و بیمه ای سازمان تامین اجتماعی با اشاره به مصوبه شورای نگهبان برای افزایش سن بازنشستگی گفت: طبق قانون بیمه گران با سابقه ۲۸ تا ۳۰ سال نخواهند بود. درخواست بازنشستگی کنید.” سنوات خدمت در نظر گرفته می شود. اما برای بیمه گذاران با ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه کار، برای هر سال تا زمان بازنشستگی دو ماه و برای بیمه گذاران با ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه خدمت، سه ماه به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی منظور می شود. برای بیمه گذاران با ۱۵ تا ۲۰ سال سابقه خدمت، به ازای هر سال حداکثر چهار ماه بازنشستگی و برای بیمه گذارانی که طبق قانون تا ۱۵ سال سابقه خدمت دارند، پنج سال سابقه کار اضافه می شود.

وی افزود: اما قانونگذار در این قانون شرطی گذاشته است که هر فردی می تواند بر اساس قوانین قبلی بازنشسته شود; به این معنی که حقوق بازنشستگی نسبت به «سالهای اشتغال» و «سالهای اشتغال اجباری» محاسبه می شود. به عنوان مثال تصور کنید خانمی ۴۲ ساله با ۲۰ سال سابقه کار برای سال آینده درخواست بازنشستگی کند. بنابراین باید حدود سه ماه اضافه کار کند و بعد زودتر بازنشسته شود.

معاون فنی و امور بیمه ای سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: فرمول مستمری وی از تقسیم «سنوات سوابق» بر «سنوات مورد نیاز اشتغال» محاسبه می شود و البته مبلغی از حقوق افراد کسر می شود، اما این قانون دارای امتیازاتی مانند ب- اینکه قانونگذار به مخرج کسر دست نزده و به عبارتی اگر فردی بیشتر کار کند، شکل کسر باقی می ماند و البته مستمری بیشتری دریافت می کند. از طرفی این اختیار داده می شود تا همه بتوانند طبق قوانین قبلی و با رعایت رابطه استخدامی درخواست مستمری بدهند.

محمدی همچنین به مزیت دیگر این قانون اشاره کرد که در برخی از سازمان ها و مؤسسات افراد پس از ۳۰ سال خدمت موظف به بازنشستگی هستند اما بر اساس این قانون فرد می تواند با مجوز سازمان به کار خود ادامه دهد.

وی در ادامه درباره وضعیت دقیق این قانون توضیح داد: قانون برنامه هفتم توسعه از ابتدای سال ۱۴۰۳ اجرا می شود. اجرای ماده ۲۹ و شرایط بازنشستگی بدیهی است به مقررات بستگی دارد، اما از ابتدای قرن ۱۴ اجرا می شود. فروردین ماه ۱۴۰۳ خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا