بانک و بیمه

زیان انباشته۴۸.۵ هزار میلیارد تومانی بانک سرمایه، سهامداران را زیر پا له کرد!

هادی بهرامی; بازار: بخش بانکی بزرگترین مرکز انتقال پول و یکی از ارکان اقتصاد کشور است. به همین دلیل باید حداقل سالی یک بار وضعیت آن به طور کامل بررسی و در اختیار عموم و سرمایه گذاران قرار گیرد تا به وضعیت واقعی شرکت ها پی ببرند. در زیر به تحلیل بنیادی و فنی نمودارهای قیمت سهام بانک زیان‌ده سرمایه می‌پردازیم تا وضعیت بحرانی آن را به وضوح روشن کنیم.

ارائه و موقعیت شرکت
این بانک بر روی فعالیت های خود سرمایه گذاری کرد دی این بانک در سال ۱۳۸۳ به عنوان ششمین بانک خصوصی در ایران تأسیس شد و در حال حاضر دارای شبکه ای از ۱۶۵ شعبه بانکی در سراسر ایران است. شرکت توسعه تجارت سرمایه پایدار قشم، موسسه فرهنگی ورزشی بانک سرمایه، شرکت تجارت الکترونیک سرمایه، شرکت سرمایه گذاری سرمایه سایه گستر، شرکت توسعه سرمایه سرمایه و شرکت بورس سرمایه از زیرمجموعه های بانک سرمایه هستند. پرونده این بانک پس از کشف فساد ۱۵ میلیارد تومانی در صندوق پس انداز فرهنگیان، سهامدار اصلی بانک سرمایه آغاز شد. این پرونده حدود ۴۰۰ متهم داشت. به گفته محمدجواد محقق نیا، یکی از اساتید اقتصاد، صدام جنایت بانک های خصوصی را در اقتصاد ایران مقصر نمی داند. ناکارآمدی جدی سیستم بانکی نیز مشکل فعلی است و تنها با مدیریت صحیح قابل حل است.

ترکیب سهامداران اصلی
شرکت لیزینگ و رفاه فرهنگیان ۴۰۰ میلیون سهم دارد و با ۱۰ درصد بزرگترین سهامدار بانک سرمایه است. پس از آن، شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان با داشتن ۳۹۹ میلیون سهم و با ۹.۹۷ درصد دومین سهامدار این شرکت است. شرکت ساختمانی معلم با ۳۰۵ میلیون سهم در جایگاه سوم قرار دارد. در واقع گروه فرهنگیان ۳۰ درصد از سهام بانک سرمایه را در اختیار دارند و در قالب چهار شرکت مختلف سهام این شرکت را در اختیار دارند که سهام را بین خود واگذار می کنند و احتمال دستکاری بیشتر وجود دارد.

آخرین اخبار شرکت
بانک سرمایه برای فروش ۱۸۷ ملک رقیب فراتر از نیاز خود در روزنامه کثیرالانتشار اعلامی در تاریخ ۲۳/۱۱/۱۳۰۲ از طریق سامانه کدال سازمان بورس و اوراق بهادار به مزایده سراسری با شرایط ویژه و استثنایی اقدام کرد. و تنها یک رقیب برای خرید ملک اقدام کرده است که نشان دهنده ضعف بانک در فروش دارایی ها برای جبران بخشی از زیان های سنگین است.

وضعیت نقدینگی در ترازنامه
نسبت نقدینگی فعلی بانک سرمایه ۰.۱۳ است که بدترین است. حتی بدتر از وضعیت بانکی دی و نشان دهنده فقدان دارایی های کوتاه مدت و حلال برای پوشش هزینه های فوری است. مجموع دارایی های ثابت شرکت ۴ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان و کل بدهی های بلندمدت ۱۷۷ میلیارد تومان است. ضریب نقدینگی ۹ ماهه فعلی ۱۴۰۲ ۰.۱۳ است که نسبت به سال گذشته بدتر است. علاوه بر این، نسبت کفایت سرمایه بانک سرمایه در مقایسه با همتایان خود بدترین نسبت است.

نسبت نقدینگی فعلی بانک سرمایه ۰.۱۳ است که بدترین است. حتی بدتر از وضعیت بانکی دی و نشان دهنده فقدان دارایی های کوتاه مدت و حلال برای پوشش هزینه های فوری است. علاوه بر این، نسبت کفایت سرمایه بانک سرمایه در مقایسه با همتایان خود بدترین نسبت است.

تجزیه و تحلیل صورت سود و زیان
در پایان سال ۱۴۰۱ سود تسهیلات ارائه شده توسط بانک بالغ بر ۶۷۳ میلیارد تومان، سود سپرده ها و سرمایه گذاری ها به ۱۶۳ میلیارد تومان و در نهایت کل درآمد بانک با زیان ۱۴۰۱ میلیارد تومانی ۲۵۳۷ جبران می شود. میلیارد تومان. مجموع درآمدهای غیرمستقیم ۶۴ میلیارد تومان را شناسایی کردیم. اما نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است. هزینه های عمومی و اداری شرکت بالغ بر ۸۲۰ میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل ۵۳ درصد افزایش داشته است. زیان خالص شرکت در پایان سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۸۰۰۰ و ۸۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال های قبل افزایش یافته و در وضعیت بدتری قرار دارد. زیان انباشته پایان دوره ۴۸.۴۹۵ میلیارد تومان است که برای بانک فاجعه محسوب می شود.
بر اساس صورت های مالی ۹ ماهه سال جاری سود تسهیلات ارائه شده توسط شرکت با افزایش ۳۵ درصدی به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان، هزینه های عمومی اداری شرکت با افزایش ۳۹ درصدی به ۷۵۶ میلیارد تومان رسید. زیان خالص نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد به میزان ۴.۵۶۵ میلیارد تومان کاهش یافت که حاکی از افزایش زیان و رشد مستمر آنها در دوره های مالی بلندمدت و کاهش موقت در دوره های کوتاه مدت است.
بر اساس تحلیل انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته هزینه های اداری و عمومی با ۲۲ درصد افزایش به ۱۰۰۰ میلیارد تومان و زیان خالص شرکت با کاهش ۲۵ درصدی به ۶۰۰۰ و ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید. در هر شرایط و محاسباتی به زیان سنگین و انباشته ای برای بانک سرمایه دست خواهیم یافت و این اصلا نشانه خوبی نیست. علت اصلی زیان را می توان عدم تعادل بین میزان سپرده ها و پرداخت سود به مشتری دانست که منجر به بدهکار شدن بانک شد.

نسبت قیمت به درآمد
شرکت بانکی دی سهامداران در پایان سال ۱۴۰۱ به ازای هر سهم ۲۰۰۰ تومان زیان خالص داشتند؛ نتیجه سالانه در این سال منهای ۰.۴ است. زیان خالص هر سهم شرکت در سال ۱۴۰۰ ۱۷۳۰ تومان، در سال ۱۴۰۱ ۲۰۰۰ تومان و در نه ماهه ۱۴۰۲ ۱۱۴۰ تومان است! پیش بینی می شود این شرکت تا پایان سال به ازای هر سهم ۱۵۲۵ تومان زیان خالص ثبت کند و با نسبت P/E منفی ۰.۳۹ معامله شود.

زیان خالص شرکت در پایان سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۸۰۰۰ و ۸۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال های قبل افزایش یافته و در وضعیت بدتری قرار دارد. زیان انباشته پایان دوره ۴۸.۴۹۵ میلیارد تومان است که برای بانک فاجعه محسوب می شود. پیش بینی می شود این شرکت تا پایان سال به ازای هر سهم ۱۵۲۵ تومان زیان خالص ثبت کند و با نسبت P/E منفی ۰.۳۹ معامله شود.

وضعیت غم انگیز سهام
اکثر بانک‌های خصوصی ایران در شرایط بحرانی و نامتعادلی قرار دارند که باید به آن رسیدگی شود و حقوق سهامداران و مشتریان که بزرگترین دارایی‌های موسسات را نمایندگی می‌کنند، باید با تمام زیان‌های وارده تسویه شود. بانک هایی که قادر به مدیریت منابع و کنترل کنترل عملیاتی نیستند و یا حتی به اشتباه تاسیس شده اند، باید هر چه سریعتر اصلاح و برای همیشه منحل شوند تا بدهی اضافی، ضرر و زیان سهامداران و اثرات اقتصادی نداشته باشند. قیمت سهام این بانک در ۱۳۰۰ روز (۳.۵ سال) ۸۲ درصد کاهش یافته است که با وجود فراز و نشیب ها و نرخ تورم ۱۱۰ درصدی سهامداران بازدهی منفی ۶۰ درصدی را به همراه دارد. مدیریت نادرست منابع مالی و سهام بانکی می تواند عواقب بسیار بدی داشته باشد. عدم اعتماد و جذب سرمایه، کاهش نرخ سپرده مشتریان و در نهایت آسیب به سایر نهادهای اقتصادی از جمله این موارد است.

بر اساس تحلیل انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۲ با کاهش ۲۵ درصدی زیان خالص شرکت بالغ بر ۶۱۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود که زیان کلان و انباشته ای برای بانک سرمایه به همراه خواهد داشت و این اصلا نشانه خوبی نیست. . علت اصلی زیان را می توان عدم تعادل بین میزان سپرده ها و پرداخت سود به مشتری دانست که منجر به بدهکار شدن بانک شد.

اخرین حرف
وضعیت بنیادی و فنی سهام بانک سرمایه اصلا خوب نیست و این را حتی می توان در مورد بانک هم گفت دی و آینده بدتر خواهد بود، اگر به سرعت رسیدگی نشود، زیان های نجومی، خسارات اقتصادی و زیان های تجمعی بانک افزایش خواهد یافت. در شرایط فعلی اقتصادی نارضایتی بانک ها افزایش یافته و رابطه ضعیف تری بین کفایت سرمایه و تولید سود دارند. در هر شرایطی باید منابع مالی و انسانی شرکت ها به درستی مدیریت شود تا صنایع به یکدیگر زنجیر شوند و به اقتصاد کشور آسیب بزنند. بانک ها را ملاقات نکنید، آینده و سرمایه همه بانک ها در شرایط بحرانی قرار دارد و زیان عملیاتی آنها سال به سال روی هم انباشته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا