فناوری

فیلترینگ در ایران نقش آزار مردم را دارد؛ هیچ نقش ممانعتی ندارد/تا چه زمان توانستند ویدئو و ماهواره را محدود کنند؟/ تا دو سال آینده با موبایل‌های عادی می‌توان اینترنت را از ماهواره دریافت کرد/دوستان در شورای عالی فضای مجازی کلا بر نشنیدن اصرار دارند/ روز به روز راه‌های دور زدن فیلترینگ بیشتر می‌شود/این مسأله ناکارآمدبودن مقابله با تکنولوژی را بیشتر نشان می‌دهد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

بحران فیلترینگ در ایران هر روز ابعاد جدیدی نشان می دهد. بحران شکل گیری بازار اقتصادی فیلترشکن ها، مشکلات امنیتی، پولشویی و نارضایتی روزافزون کاربران اینترنتی که تنها حقوق اولیه خود را برای استفاده از شبکه های اجتماعی مطالبه می کنند.

علیرضا بزرگ مهری، کارشناس فناوری اطلاعات درباره چالش های فیلترینگ برای شهروندان در ایران به «انتخ» گفت: واقعیت این است که موضوع فیلترشکن ها روز به روز بهتر می شود و راه های دور زدن فیلترینگ بیشتر می شود. در کشورهای دیگر سایت های فیلتر شده مربوط به پورن و خرید و فروش مواد مخدر است و مورد احترام مردم نیز می باشد زیرا نیازهای ضروری مردم محدود نمی شود. در ایران با توجه به اینکه برای نیازهای عادی، ارتباط با بیرون و… باید از فیلترشکن استفاده کنیم، عملا حرمت قانون و فیلترینگ از بین رفته است.

وی افزود: در گذشته افراد بسیار محدودی از فیلترشکن برای دسترسی به یک سری سایت ها استفاده می کردند اما در حال حاضر هر فردی در اطراف شما مجبور به استفاده از فیلترشکن است. این موضوع به خودی خود مشروعیت قانون را زیر سوال می برد و بیشتر نشان دهنده ناکارآمدی برخورد با فناوری است.

وی در ادامه در خصوص نتیجه ندادن فیلترینگ در ایران اظهار داشت: برخی از خواسته های ما مبنی بر تاسیس نمایندگی متا در ایران به هیچ وجه درست نیست. سهم مالی ایران در متا به قدری ناچیز است که صفرهای زیادی زیر نقطه اعشار وجود دارد. هیچ شرکت بین المللی این کار را در ایران انجام نمی دهد. فیلترینگ در ایران نقش آزار و اذیت مردم را دارد و هیچ نقش ممانعتی ندارد. فیلتر کردن یک تجارت بزرگ برای افرادی ایجاد کرده است که راه هایی را برای دور زدن این آزار و اذیت به مردم ارائه می دهند. مشکلات امنیتی بی شماری نیز با فیلترینگ برای افراد ایجاد می شود. دوستان در شورای عالی فضای مجازی و جاهای دیگر اصرار دارند که اصلا گوش ندهید.

بزرگمهری درباره پایان فیلترینگ گفت: تا دو سال آینده با موبایل های معمولی می توانید از ماهواره اینترنت دریافت کنید. این قطعاً در حال رخ دادن است، چه مدت است که آنها توانسته اند ویدیو را محدود کنند؟ تا اینکه ماهواره فراگیر شد و تکنولوژی آن بسیار راحت و کوچک شد. چقدر ماهواره را محدود کردند؟ تا اینکه شبکه های آنلاین زیاد و آسان شدند. دوستداران فیلترینگ در کشور ما دچار دو مشکل بزرگ هستند، اول اینکه مردم را آزار می دهند و هزینه هنگفتی را تحمیل می کنند، دوم اینکه ظرفیت فیلترینگ بسیار بالاست و سرعت اینترنت روز به روز کاهش می یابد و در واقع تلاش می کنند به نتیجه خاصی برسند. وجود ندارد و فقط آزاردهنده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا