بانک و بیمه

ماموریت سنگین بانکها برای تحقق شعار سال| دولت بدهی سیستم بانکی را تسویه کند

بازار؛ اسدالله خسروی: مقام معظم رهبری شعار سال ۱۴۰۳ را «جهش تولید با مشارکت مردم» اعلام کردند، شعاری که به گفته کارشناسان، اگر اقتصاد کشور در این مسیر حرکت کند، بی‌شک اقتصاد کشور را متحول و پیشرفت خواهد کرد. و بسیاری از مشکلات کشور با تحقق چنین شعاری به خوبی حل خواهد شد. این امر امکان پذیر خواهد بود زیرا جهش تولید علاوه بر ایجاد اشتغال انبوه موجب تسریع در اقتصاد کشور خواهد شد. البته توجه به این موضوع اقدامات زیادی را می طلبد که نیاز به بازنگری دارد.

به عنوان مثال، اکنون بزرگترین و قابل توجه اقتصاد کشور در دست دولت است. در چنین شرایطی دوری از اقتصاد دولتی به معنای آزادسازی اقتصاد در کشور و همچنین گسترش تعامل اقتصادی با جهان با حفظ شرایط چارچوبی است. تغییر اقتصاد کشور و شعار سال نمی توان انتظار داشت به این شکل اجرا شود، چگونه باید باشد. به گفته کارشناسان، در چنین شرایطی ابتدا باید مسیر به درستی مشخص شود، مسیری که نیازمند اصلاحات ساختاری است تا مشارکت دولت در اقتصاد کشور کاهش یابد به گونه ای که نقش حاکمیت در اقتصاد محدود و محدود به سیاست گذاری شود. نظارت و اقتصاد کشور در دست مردم و بخش خصوصی است که باید به طور مؤثر سپرده و مدیریت شود.

علاوه بر مشارکت بخش خصوصی در ترویج تولید، نکته مهم دیگر جلوگیری از برخی فعالیت های ضد تولیدی و جلوگیری از فعالیت های غیرمولد مانند دلالی، قاچاق کالا، دلالی، احتکار و … است که باید به این رویکرد توجه شود. از سوی مسئولان از آنجایی که ادامه این نوع فعالیت ها باعث تضعیف تولید ملی می شود

لزوم اصلاح ساختارها برای رونق و افزایش تولید

از سوی دیگر، رونق و توسعه بخش تولید مستلزم حذف بروکراسی های پیچیده و دست و پا گیر اداری است تا فعالان اقتصادی انگیزه لازم را داشته باشند تا با کمترین تلاش، مثلاً با تسریع و تسهیل امور، وارد عرصه تولید شوند. فرآیند صدور مجوز تاسیس و تاسیس کارگاه ها، بنگاه های اقتصادی و فعالیت با بنگاه های کوچک و متوسط ​​و همچنین حمایت های همراه از قبیل مشوق های مالیاتی، تامین مالی و سرمایه در گردش بنگاه ها و بنگاه های اقتصادی متوسط ​​و بزرگ می تواند. مبنای توسعه و رشد است. بخش تولید در کشور

علاوه بر اصلاح ساختارها برای رونق بخش تولیدی، جلوگیری از برخی فعالیت‌های ضد تولیدی و جلوگیری از فعالیت‌های غیرمولد مانند دلالی، قاچاق کالا، دلالی، احتکار و غیره از دیگر رویکردهای مهمی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد. از آنجایی که تداوم این نوع فعالیت ها تولید ملی ضعیف می شود. راه حل دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، ارتقای بخش خصوصی کارآمد و ادغام آن در دنیای کار با واگذاری شرکت های خصوصی به مردم، علاوه بر استفاده از سیستم بانکی برای سرمایه گذاران، تجمیع سرمایه های خرد و اخذ وام از سرمایه است. شرکت های عرضه کننده این یکی دیگر از اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا تولید بدون تامین مالی و سرمایه در گردش قابل ارتقا نیست.

تلاش دولت بر این است که با تامین مالی بخش تولید از طریق ابزارها و استفاده از روش هایی مانند انتشار اوراق قرضه و … به بنگاه های اقتصادی کمک کند و منابع بانک ها دقیقاً به بخش های مولد اقتصادی برسد تا زنجیره تولید مانند به گفته مسئولان بانک مرکزی، باید با چنین منابعی تامین شود

تامین مالی بخش تولیدی از طریق ابزارها و استفاده از روش هایی مانند انتشار اوراق قرضه

اکنون دولت به ویژه بانک مرکزی هدف تورم انتخابی ۲۰ درصدی را تا پایان سال در نظر گرفته و از یک سو برای متغیرهای کلان اقتصادی از جمله متغیرهای پولی تا آن زمان با پایان هفتم هدف گذاری کرده است. برنامه توسعه، مشکل عدم تطابق بانک ها صفر خواهد شد. بنابراین، کار سیستم بانکی برای تامین منابع بنگاه‌های اقتصادی، کار را برای شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ و متوسط ​​تا حدودی سخت کرده است، در حالی که یکی از مهم‌ترین وظایف بانک مرکزی تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بانکداری است. شبکه و بیش از ۹۰ درصد بار تامین مالی کشور بر دوش بانک ها است.

البته هدف دولت کمک موثرتر به بنگاه های اقتصادی با تامین مالی بخش تولید از طریق ابزارها و استفاده از روش هایی مانند انتشار اوراق قرضه و … است و منابع بانک ها دقیقا به بخش های مولد اقتصادی می رسد تا تولید. مقامات بانک مرکزی معتقدند که به چنین منابعی مجهز هستند. این اقدام مزیت های زیادی دارد و تقاضای کمتری برای منابع بانک ها در پی خواهد داشت، به طوری که نقدینگی درون زا که در این سال ها اتفاق افتاده و منجر به تشدید عدم تعادل بانک ها شده است، بسیار کمتر خواهد بود.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که آیا در این شرایط اغلب نامتعادل بانک ها می توانند منابع مالی بخش تولیدی را تامین کنند؟ در چنین شرایطی برای جهش بخش تولید نه تنها باید به منابع بانکی متوسل شد، بلکه باید منابع را از شرکت های تامین سرمایه و … تامین کرد.

منابع بانکی نباید به تقویت بخش تولید محدود شود

برزوه حق شناس کارشناس مسائل اقتصادی و بازار در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی در خصوص رسالت بانک ها برای تحقق شعار سال، تصریح کرد: نام امسال «جهش تولید با مشارکت مردم» زمانی به خوبی اجرا می شود که بانک ها بتوانند منابع مالی بنگاه های اقتصادی و حوزه های تجاری را به خوبی تأمین کنند، اما باید گفت تبدیل; آیا بانک‌ها می‌توانند در شرایطی که بیشتر بخش‌های تولیدی نامتوازن هستند، تأمین مالی کنند؟ در چنین شرایطی، برای رشد بخش تولید، نه تنها باید به منابع بانکی، بلکه باید به تخصیص منابع شرکت های تامین سرمایه و غیره و همچنین استفاده از تمام ابزارهای بانک مرکزی به عنوان مثال، متوسل شد. انتشار اوراق قرضه و غیره

وی با بیان اینکه در حال حاضر نسبت هزینه تولید به ۴۰ درصد رسیده است، بدیهی است که بانک ها منابع لازم برای تحول بخش تولید را در اختیار دارند، افزود: متاسفانه بخش زیادی از منابع بانک ها در داخل سرمایه گذاری می شود. بیش از حد بود و بیشتر منابع برخی از بانک ها به سرمایه گذاری و سود اختصاص یافت. از سوی دیگر، دولت همچنان به سیستم بانکی بدهکار است و زمانی که این منابع به بانک‌ها سرازیر می‌شود، دست بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به بخش تولیدی باز می‌شود. علاوه بر این، از آنجایی که قیمت تمام شده پول نیز افزایش یافته است، سیستم بانکی قادر به تامین منابع به خوبی نیست.

سیاست باید به گونه ای باشد که تنها تامین مالی بخش تولیدی توسط بانک ها کافی نباشد، بلکه بازار سرمایه اولیه شکوفا شود و به تجمیع سرمایه های خرد و مشارکت ها توجه ویژه ای شود. می تواند این کار را انجام دهد و به شرکت ها اجازه دهد منابع برداشت شده توسط بانک ها را از بازار اولیه بازگردانند

رونق بازار سرمایه برای توسعه تولید

این کارشناس بازار افزود: اکنون دولت درصدد کاهش نرخ تورم و رساندن آن به کانال ۲۰ درصدی است که باید تکلیف خود را در این زمینه روشن کند چرا که اگر بخواهد تورم را کاهش دهد کار سختی است. برای پایان دادن به سال در شرایط تورم و رکود، از آنجایی که رکود برای تولیدکننده سم است، باید سیاست‌ها به گونه‌ای طراحی شود که تنها تامین مالی بخش تولید توسط بانک‌ها کافی نباشد، بلکه برای تامین بخش اولیه کافی باشد. بازار سرمایه باید شکوفا شود و توجه ویژه ای به ادغام شرکت های سرمایه کوچک و مشارکت در این راستا شود. اما منابعی که دولت از بانک ها گرفته ابتدا باید برگردانده شود و بازار سرمایه در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، به گفته مسئولان بانک مرکزی، این بانک موضوع تامین سرمایه در گردش شرکت ها را از طریق تامین مالی زنجیره ای که مجموعه ای از ابزارها را در بر می گیرد، پیگیری خواهد کرد. اتفاقی که در سال گذشته رخ داد و تامین مالی شرکت ها با استفاده از ابزار ویژه گواهی سپرده انجام شد و بانک های عامل پس از بررسی و تایید گزارش های امکان سنجی و بررسی صلاحیت اقتصادی پروژه های معین شرکت ها، به سمت صدور گواهی سپرده و جذب رفتند. منابع و تخصیص این اعتبارات به پروژه های واجد شرایط. این سیاست به طور جدی به تامین مالی پروژه های شرکت ها کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا