اخبار اقتصاد ایران

مبلغ ارز مسافرتی کاهش یافت | تخصیص ارز مسافری طبق قانون‌ الزامی است

با پایان سال ۱۴۰۲ و کاهش تقاضا، میزان ارز مسافرتی از هزار یورو به ۵۰۰ یورو بازگشته است. از هفتم اسفند ۱۴۰۲ در راستای مدیریت بازار ارز در ماه پایانی سال و پاسخگویی به تقاضای مسافران، تخصیص ارز مسافرتی از ۵۰۰ یورو به ۱۰۰۰ یورو افزایش یافت.

ایران تحلیل به نقل از فارس، از هفتم اسفند ۱۴۰۲ در راستای مدیریت بازار ارز در ماه پایانی سال و پاسخگویی به تقاضای مسافران، تخصیص ارز مسافرتی از ۵۰۰ یورو به ۱۰۰۰ یورو افزایش یافت.

از ابتدا قرار بود تنها ۱۰۰۰ یورو تا پایان سال تخصیص داده شود. بانک مرکزی در چهارم اسفند ماه ۱۴۰۲ اعلام کرد با توجه به روزهای پایانی سال و افزایش تقاضای ارز مسافرتی، در راستای مدیریت بازار ارز و پوشش نیازهای ارزی متقاضیان، فروش سرانه ارز مسافرتی هوایی به متقاضیان از ۵۰۰ یورو به ۱۰۰۰ یورو و از ۷ افزایش می یابد. اسفند ۱۴۰۲ اجرا خواهد شد.

* حذف واسطه گری صرافان مهم ترین تغییری که در سیاست جدید بانک مرکزی برای تخصیص ارز مسافرتی ایجاد شده حذف واسطه گری صرافی ها و عرضه مستقیم آن توسط شعب بانک ها است.

طی سال های گذشته سهمیه ارز مسافری از طریق صرافی ها توزیع می شد و برای این کار کارمزد می گرفتند اما با سیاست جدید بانک مرکزی نقش واسطه ای صرافی ها حذف شده و مشتریان هزینه ای برای آن پرداخت نمی کنند. این کار.

به نظر می رسد صرافی ها مهم ترین زیان های سیاست جدید ارزی بانک مرکزی در توزیع ارز مسافری هستند و طبیعتا با توجه به دریافت سریع و مستقیم ارز از باجه های بانکی در فرودگاه، مردم دیگر نمی توانند. باید به صرافی های شهر مراجعه کرد و منتظر ماند و هزینه پرداخت کرد، برندگان این امر سیاست محسوب می شوند.

تخصیص ارز مسافری طبق قانون الزامی است

هدف اصلی اجرای این سیاست ارزی طبق قانون مدیریت تقاضای بازار ارز در پایان سال است که در چارچوب مبادلات رسمی ارزی کشور نیز اعلام شده است و پاسخگویی به تقاضای سفر است. ارز به عنوان یکی از سرفصل های ارز خدماتی تعریف شده در مقررات ارزی کشور بر اساس نرخ مرکزی. مبادله ارز و طلای ایران کاملا در چارچوب قوانین جاری و بی سابقه است.

بررسی آمار تخصیص ارز مسافرتی هوایی در سال های گذشته نشان می دهد که میزان تخصیص ارز مسافرتی زیاد نیست و در اوج سفرهای نوروزی کمتر از ۲۰ میلیون دلار در ماه به این موضوع اختصاص می یافت.

تخصیص ارز مسافرتی هوایی کاملاً در چارچوب نیاز ارزی محاسبه شده در بند سوم مقررات ارزی بانک مرکزی و برای سفرهای هوایی با مقاصد مختلف زیارتی، سیاحتی، آموزشی و اداری است که بانک مرکزی قانوناً موظف به پاسخگویی به این تقاضا بر اساس نرخی است که از مبادلات ارزی انجام شده در بازار رسمی ارز کشور حاصل می شود.

سازوکار تخصیص ارز مسافرتی هوایی نیز به گونه ای طراحی شده است که ارز تخصیصی تنها به متقاضیان با نیاز واقعی یعنی به «مسافران پس از گیت خروجی فرودگاه و پس از خروج از مرز هوایی فرودگاه های بین المللی کشور» پرداخت می شود. بنابراین ادعای مطرح شده در برخی مصاحبه ها مبنی بر انتقال مجدد ارز به بازار تهران پس از دریافت آن توسط متقاضی یا استفاده از بلیت جعلی برای کسب درآمد از مابه التفاوت قیمت در بازار، در این سازوکار امکان پذیر نیست.

تخصیص ارز مسافرتی در بازه زمانی ۱۴۰۲ با اهداف مختلف سفر از جمله تسهیل سفر زائران اربعین حسینی و حج تمتع، مازاد سرانه ارز مسافرتی و از طریق مراجعه متقاضیان به شعب بانک های عامل انجام شد.

لذا پاسخگویی به تقاضای ارز مسافرتی به عنوان یکی از سرفصل های ارز خدماتی تعریف شده در مقررات ارزی بر اساس نرخ ارز و مرکز مبادلات طلای ایران، کاملاً در چارچوب قوانین جاری و پیشین بوده است. بنابراین استفاده از تعابیر غیر کارشناسی مانند توزیع اجاره یا تخصیص یارانه در مقابل وظیفه قانونی بانک مرکزی معمولا ذهن مخاطب را نگران می کند.

بر این اساس، افزایش سرانه ارز مسافرتی با هدف اصلی مدیریت تقاضا در بازار ارز در پایان سال و با پایان یافتن پیک تقاضا از ابتدا انجام شد. فروردین باز هم ارز مسافرتی به ۵۰۰ یورو سرانه بازخواهد گشت.

در واقع بی توجهی به تقاضای موجود در حوزه سفر هوایی منجر به حذف آن نمی شود، بلکه متقاضیان را به سمت بازار غیررسمی سوق می دهد که این امر علاوه بر افزایش فشار تقاضا و تحریک قیمت، باعث تعمیق بازار غیررسمی و در بین متقاضیان ارز معتبرتر است. ، به گونه ای که بسیاری از مردم مجبور به مبادله و تبعیت از نرخ ارز در بازار خواهند شد که طبق قوانین جاری کشور از مصادیق قاچاق کالا و ارز برای تامین ارز خود تلقی می شود. نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا