اخبار بورس

نقش و آثار مثبت شبکه‌های اجتماعی بر شفافیت و رشد بازار سرمایه

در گفتگو با مدیر عامل کارگزاری بانک آینده؛

مسئولان ما سال هاست که به دنبال هیأت ثبات مالی هستند، اما از آنجایی که نرخ ارز تابع سیاست است و به شدت دستکاری می شود، تورم را نیز تحت تأثیر قرار می دهد و بلافاصله اثر منفی آن در بورس قابل مشاهده است.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در گفتگو با افق میهن; وی به نقش مثبت شبکه های اجتماعی در بازار سرمایه و همچنین نقش و تاثیر مثبت شبکه های اجتماعی در شفافیت و رشد بازار سرمایه پرداخته است که در ادامه بحث توضیح داده می شود.

حسین خزلی درباره راهکارهای جدید برای توسعه بازار مالی گفت: تجارت اجتماعی یعنی معاملات مبتنی بر شبکه های اجتماعی یکی از راهکارهای جدیدی است که در بازارهای مالی وجود دارد. پیش از این با گسترش اینترنت، سیاسی ساختارهای اجتماعی و اقتصادی در حال تغییر است و اکنون با ورود شبکه های اجتماعی به زندگی مردم و دسترسی آزاد و آسان به اطلاعات روز، شاهد تغییر ساختارهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هستیم و بازارهای مالی نیز این تاثیر را در نظر می گیرند. . .
وجود افراد بانفوذی که می توانند نظرات یا دستورات خود را در بازار سرمایه بیان کنند تا دیگران را در معاملات خود همسو کنند، مشکل کنونی در سراسر جهان است. در این زمینه، دو پدیده در تجارت اجتماعی ظهور کرده است: تجارت کپی و تجارت آینه.

وی در همین راستا ادامه داد: امروز کارگزاران و موسسات مالی در بازارهای ارز، ارز دیجیتال و بورس در تلاش هستند تا با تشکیل شبکه های اجتماعی معاملاتی، بستری برای تبادل نظر و اطلاعات بین کارشناسان و سرمایه گذاران ایجاد کنند. سرمایه گذاران از طریق این شبکه های اجتماعی می توانند سفارشات خود را به کارگزار ارسال کنند که این امر باعث افزایش سرعت معاملات می شود. البته در این زمینه باید اقداماتی برای نظارت بر فعالیت اینفلوئنسرهای مالی انجام شود.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده درباره معاملات کپی و معاملات آینه ای توضیح داد: معاملات آینه ای به این معناست که فرد صاحب نفوذی که در معاملات بازار سرمایه خبره است، اجازه دارد تراکنش های خود را در کانال یا گروه های شبکه اجتماعی افشا کند و برخی سرمایه گذاران هستند که این کار را انجام دهید اگر در این زمینه تخصص کافی ندارید، می توانید درخواست هایی مشابه تراکنش های این شخص را به کارگزار خود ارسال کنید. هنگامی که این تراکنش ها به صورت جداگانه انجام می شوند، معاملات آینه ای یا معاملاتی بازتابی در نظر گرفته می شوند.
در معاملات کپی، سرمایه گذاران انتخاب می کنند که پس از افشای معاملات یک معامله گر حرفه ای، تمام معاملات خود را دقیقاً مانند آن شخص انجام دهند. بنابراین می توان از شبکه های اجتماعی به نفع بازار استفاده کرد و به کارگزاران اجازه داد تا معاملات خود را پس از احراز هویت افراد و شرکت ها افشا کنند.

وی در ادامه افزود: متأسفانه یکی از روش های دستکاری بازار زمانی است که افراد یا شرکت ها سیگنال های نادرست می دهند، یعنی پیشنهاد خرید سهامی را که خودشان می خواهند بفروشند، می دهند. در صورت احراز هویت و نظارت بر موسسات مالی از این گونه سوء استفاده ها جلوگیری می شود. البته با توجه به عمق کم بازار سرمایه ایران، در بازارها و سهام بسیار بزرگ هیچ کس نمی تواند با یک سیگنال قیمت را افزایش یا کاهش دهد، اما این پدیده در شرکت های کوچک، بازارهای زیربنایی و بازارهای ثانویه می تواند منجر به دستکاری شود. بنابراین با ایجاد رویه‌هایی می‌توان مجوز معاملات کپی و آینه‌ای را به عنوان مثال برای ۵۰ سهم اول بازار آزاد اعلام کرد. از آنجایی که نمی توان به سلیقه جدید افرادی که دوست دارند در شبکه های اجتماعی فعال باشند پاسخ داد، باید فرآیندها با این سلیقه های جدید تطبیق داده شود.
ساختار خرد بازار سرمایه ایران با استاندارد جهانی متفاوت است. در هیچ بورسی حجم پایه و محدوده نوسان دو درصدی وجود ندارد. به طور کلی ساختار خرد بازار سرمایه باید بر اساس استانداردهای جهانی تنظیم شود و فرهنگ و فناوری معاملات مطابق با استانداردهای بین المللی به روز شود تا از دستکاری جلوگیری شود.
آمار نرخ ارز، نرخ بهره و اشتغال سه آماری هستند که بیشترین تاثیر را بر بازارهای سهام جهان دارند. هنگامی که نرخ بهره افزایش می یابد، نرخ تامین مالی افزایش می یابد و قیمت سهام کاهش می یابد. مسئولان ما سال هاست که به دنبال هیأت ثبات مالی هستند، اما از آنجایی که نرخ ارز تابع سیاست است و به شدت دستکاری می شود، تورم را نیز تحت تأثیر قرار می دهد و بلافاصله اثر منفی آن در بورس قابل مشاهده است.

پایان مقاله

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا