فرهنگ و هنر

آقای نویسنده: دستمزدم برای فسیل کم بود :: ایران تحلیل

نویسنده فیلم سینمایی «فسیل» گفت: در ژانر کمدی شاید جزو کسانی باشم که دستمزد بهتری می گیرند اما این قیمتی که اعلام شده حتی متعلق به من نیست. در پروژه «فسیل» با فروش میلیاردی، قیمتی که سال گذشته نوشته بود به من تعلق نگرفت.

به گزارش ایران تحلیل، هفته گذشته بیانیه صنفی انجمن فیلمنامه نویسان خانه سینما منتشر شد که در آن علیرغم اذعان به دستمزد ناچیز نویسندگان در سال آینده، قیمت پایه نگارش فیلمنامه سینما و تلویزیون اعلام شد.

در این بیانیه دستمزد نگارش فیلمنامه کامل ۵۰۰ میلیون تومان و بالاترین رقم بوده است. دستمزد نوشتن هر قسمت از این مجموعه تلویزیونی ۸۰ میلیون تومان است و جالب اینکه این رقم برای هر قسمت از سریال نمایش خانگی ۱۲۰ و ۱۵۰ میلیون تومان اعلام شده بود. به بهانه این گفته و ارقام اعلام شده با حمزه صالحی نویسنده و فیلمنامه نویس فصل و بسیاری از فیلم های کمدی سال های اخیر به گفت وگو نشستیم.

صالحی در پاسخ به قیمت ها و درصد تحقق برای نویسندگان گفت: با توجه به اینکه رقم دستمزد کارگردانان و بازیگران افزایش یافته است، طبیعتا قیمت نگارش فیلمنامه نیز باید افزایش یابد. اگر دو سال پیش قیمت نگارش فیلمنامه ۷۰ میلیون تومان بود، برای شرایط فعلی باید بیشتر باشد، اما بعید می دانم اعداد جدید اعلام شده محقق شود. ما مجوز فیلمنامه نداریم و هرکس بخواهد می تواند فیلمنامه بنویسد

صالحی ادامه داد: مشخص است که سازوکار درستی نداریم. در دنیا میزان دستمزد یک فیلمنامه نویس یک درصد قیمت پروژه است. مثلاً در ترکیه بین ۷ تا ۱۱ درصد پروژه به فیلمنامه اختصاص دارد، اما اینجا اینطور نیست.

سازمان ها و ادارات خصوصی این ارقام را جدی نمی گیرند

نویسنده فیلم بخارست با بیان اینکه مخالف اعلام ارقام از سوی انجمن نیستم، تصریح کرد: من مخالف اعلام عدد نیستم اما سازوکار اجرایی برای تحقق آن نداریم. باید به سازمان ها تعیین تکلیف شود و ادارات خصوصی سازوکاری داشته باشند که آنها را ملزم به رعایت این شماره کنند. تا زمانی که هیچ مسئولیتی برای سازمان ها یا تولید کننده نباشد، آنها با شما چانه می زنند و شما آن شماره را دریافت نمی کنید. در پلفترم ژانر اجتماعی خوش شانس تر است اما رقم اعلام شده برای دستمزد نوشتن هر قسمت روی پلتفرم ها بعید است جز پروژه های خاص و تاریخی محقق شود.

این نویسنده در پاسخ به اینکه چرا این اتفاق برای نویسندگان سینما می افتد، افزود: کارگردان برای ثبت نام خود به عنوان کارگردان یک اثر باید مجوز بگیرد اما در فیلمنامه نویسی مجوز نداریم و هرکسی می تواند فیلمنامه بنویسد.

حمزه صالحی نویسنده فیلم فسیل
معرفی ۴ فیلم قدیمی که نباید از دست بدهید
وی ادامه داد: بنابراین کاهش قیمت در بازار اتفاق می افتد و اگر مبلغی که دریافت می کنید زیاد باشد با شما کار نمی کنند زیرا قیمت های بسیار کمتری دارد. قیمت را نصف می کنند و با فیلمنامه نویس دیگری کار می کنند.

نویسنده تک فیلم با اشاره به نقش انجمن فیلمنامه نویسان گفت: در مرکز فیلمنامه تعامل وجود دارد و مشکل از آنها نیست. مرکز باید مکانیزمی برای هدایت تعریف کند تا این امر به عنوان وظیفه ارگان ها و ادارات در نظر گرفته شود. نه حتی برای سقف قیمت بلکه حداقل برای کف دستمزد باید عددی تعیین شود.

در این بیانیه قیمت ها حتی بر اساس ژانر نوشته نشده است!

صالحی بیانیه منتشر شده را دسته بندی نشده دانست و ادامه داد: در این بیانیه حتی آثار از نظر ژانر دسته بندی نشده اند و ظاهر و سابقه نویسنده نیز دسته بندی نشده است. مشکل پیاده سازی این است که یک عدد برای همه شرایط اعلام شده است. در صورتی که شرایط فیلمنامه اجتماعی و کمدی زمین تا آسمان متفاوت است. در این بیانیه حتی آثار از نظر ژانر، شخصیت و پیشینه نویسنده نیز دسته بندی نشده اند. در صورتی که شرایط فیلمنامه اجتماعی و کمدی زمین تا آسمان متفاوت است

وی افزود: اگر فیلمنامه اجتماعی بنویسم با قیمت کمتری این کار را انجام می دهم زیرا سینمای اجتماعی سینمای حمایتی است. همه می دانیم که بودجه تهیه کننده برای چنین آثاری مثل یک فیلم کمدی نیست، حتی بازیگری که برای یک فیلم کمدی ۳ میلیارد پیشنهاد می دهد با ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیون تومان برای یک فیلم اجتماعی کار می کند.

وی با اشاره به وضعیت متفاوت سکوها، طبقه بندی دستمزدها را مهم دانست و افزود: در پلفترم ژانر اجتماعی خوش شانس تر است، در آنجا می توان این نسبت را معکوس کرد یا به یکدیگر نزدیک کرد، اما عدد اعلام شده برای دستمزدها. نوشتن هر قسمت روی سکوها نیز بعید است جز پروژه های خاص و تاریخی محقق شود.

فیلمنامه اجتماعی ۵۰ تا ۷۰ میلیون خرید و فروش می شود
جزئیات فیلمی از شهاب حسینی و پارسا پیروزفر در سینما
نویسنده تگزاس ۲ با بیان اینکه ارقام اعلام شده حتی برای فیلم های کمدی هم صدق نمی کند، گفت: در ژانر کمدی شاید من جزو کسانی باشم که دستمزد مناسب تری دریافت می کنم اما این قیمت اعلام شده حتی برای من صدق نمی کند. دستمزد نوشتن فیلمنامه اجتماعی خیلی کمتر از این است و به گفته من فیلمنامه های اجتماعی ۵۰ یا ۷۰ میلیون خرید و فروش می شود.

صالحی در پایان به پرفروش ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب یعنی فسیل که فیلمنامه آن را نوشته است اشاره کرد و گفت: در پروژه فیلم فسیل که فروش میلیاردی داشت، قیمت نوشته سال گذشته به من تعلق نگرفت. . من مدت زیادی است که با آقای عامریان کار می کنم و رویه ایشان این است که وقتی فیلم می فروشد، هدیه در نظر می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا