بانک و بیمه

ادعای ارزپاشی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی تکذیب شد

به گزارش ایران تحلیل، در پاسخ به اظهارات اخیر مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش های مجلس مبنی بر کسری ۲۸ هزار و ۵۰۰ ارزی برای واردات کالاهای اساسی و انتقاد از عدم افزایش ارز. نرخ سقف نرخ ارز در مرکز مبادلات ارزی بانک مرکزی پاسخ داد: در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ هیچ اشاره ای به ارز حمایتی با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان نشده است، بلکه فقط در تصویب نامه شماره ۳۳۱۰۷ مورخ ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۲. هیأت وزیران حد بالایی برای هزینه های ارزی حمایتی را ۱۸.۵ میلیارد دلار تعیین می کند.

برخلاف ادعای مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش های شورای اسلامی، عملکرد هزینه های ارزی حمایتی در سال ۱۴۰۲ کمتر از سقف تعیین شده در تصویب نامه هیات وزیران بوده است.

مجموع ذخیره ارزی با احتساب میزان تخصیص گندم حدود ۶.۱۷ میلیارد دلار بوده که معادل ۱.۱۶ میلیارد دلار در این رابطه پرداخت شده است و از این میزان حدود ۵.۱ میلیارد دلار مربوط به واردات گندم است که برای استقرار ذخایر استراتژیک که دارای مجوز ویژه از مقامات قضایی

در خصوص منابع حمایتی ارزی، عملکرد محقق شده نشان می دهد که کل هزینه ها از سهم دولت و ۲۰ درصد سهم صندوق توسعه ملی از محل درآمدهای ارزی نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز نفتی با ارز تامین می شود. مبادله و با مدیریت تسویه شده، خوشبختانه کسری در این زمینه ایجاد نشده است. بنابراین اطلاعات ذکر شده در این زمینه صحیح نیست و تفاوت قابل توجهی در عملکرد نشان می دهد. لازم به ذکر است استفاده از ۲۰ درصد از سهم صندوق توسعه ملی با تایید مراجع قضایی ذیربط صورت گرفته و مبلغ وثیقه این نهاد به عنوان بدهی ارزی دولت به صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است. .

همچنین تخصیص ارز ترجیحی برای تامین کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی با هدف تامین معیشت مردم و در حدود منابع آنها انجام شد و این سیاست با تامین حدود ۶.۱۳ میلیارد تومان توسط شورای اسلامی شهر انجام شد. یورو در قانون بودجه ۱۴۰۳. تایید شد.

بر اساس این گزارش، تخصیص ارزهای حمایتی و حذف آنها مانند سایر سیاست های اقتصادی دولت، آثار و پیامدهای مثبت و منفی فراوانی دارد. بنابراین برجسته کردن جنبه‌های منفی سیاست مذکور و ایجاد نگرانی در این زمینه به‌ویژه در زمانی که در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ به تصویب شورای اسلامی رسیده بود، درست به نظر نمی‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا