اخبار اقتصاد ایران

افزایش بیکاری زنان جوان در 20 استان؛ گیلان در جمع استانهای صدرنشین

ایران تحلیل به نقل از اکو ایران: یکی از شاخص های مهم بازار کار که نشان از استفاده ناکافی از نیروی کار دارد، نرخ بیکاری است. این نرخ نشان می دهد که از مجموع افرادی که به دنبال کار بوده اند چند نفر بیکار هستند.

آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار حاکی از آن است که در پاییز امسال ۳۶.۴ درصد از زنان ۱۵ تا ۲۴ ساله که جویای کار هستند نتوانسته اند شغلی پیدا کنند. البته این میزان مربوط به بیکاری زنان جوان در کل کشور است. بررسی های بیشتر نشان می دهد که این میزان در میان زنان جوان در برخی استان ها بیشتر است.

«لرستان» با نرخ بیکاری ۸۶.۲ درصدی بیشترین نرخ بیکاری زنان جوان در زمستان ۱۴۰۲ را به خود اختصاص داده است که بررسی های بیشتر نشان می دهد این رقم در لرستان نسبت به زمستان ۱۴۰۱ ۲۱۸ درصد رشد داشته است که رقمی بی سابقه است. . نرخ بیکاری زنان جوان در سایر استان ها در حال حاضر کمتر از ۶۵ درصد برآورد شده است.

در سوی دیگر این طیف، استان «قزوین» با ۱۱ درصد کمترین نرخ بیکاری را در گروه زنان جوان به ثبت رسانده است. در ادامه نرخ بیکاری زنان جوان در زمستان ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار گرفته است.

موفقیت زنان جویای کار کاهش یافت

نرخ بیکاری یکی از شاخص های مهم بازار کار است. این نرخ نشان دهنده استفاده ناکافی از نیروی کار عرضه شده به بازار است. در جامعه تعدادی از افراد به دنبال شغل هستند و تمایل به حضور در بازار کار دارند. به این افراد جمعیت فعال می گویند. تعدادی از جمعیت فعال موفق به یافتن کار و اشتغال شدند. اما گروهی در این جستجو شکست خوردند و بیکار ماندند. «نرخ بیکاری» با محاسبه نسبت افراد بیکار به کل افراد فعال به دست می آید.

در واقع بیکاران تعدادی از افراد ۱۵ ساله به بالا هستند که تمایل به حضور در بازار کار دارند و برای یافتن شغل تلاش کرده اند. اما در نهایت نتوانستند شغلی پیدا کنند. آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار نشان می دهد که در زمستان سال گذشته ۲۲.۵ درصد از جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله حاضر به حضور در بازار کار بوده اند اما موفق به یافتن شغل نشده اند. برخی از این جوانان زن و برخی مرد هستند.

بررسی ها حاکی از آن است که نرخ بیکاری در بین زنان جوان بیشتر از مردان در این گروه سنی است. به عبارت دیگر، در میان جمعیت فعال زنان ۱۵ تا ۲۴ ساله، ۳۶.۴ درصد بیکار هستند. این در حالی است که در میان مردان فعال، تنها ۱۹.۵ درصد نتوانسته اند برای خود شغلی پیدا کنند. بنابراین موفقیت زنان جوان جویای کار در کاریابی کمتر از مردان این گروه سنی بوده است.

آنچه تاکنون گفته شد، تصویر بیکاری در کل کشور است. اما بیکاری در استان های مختلف یکسان نبوده است. بررسی ها نشان می دهد که نرخ بیکاری زنان در برخی استان ها از متوسط ​​نرخ بیکاری کل کشور بیشتر است. در ادامه به این موضوع پرداخته شده است که در کدام استان ها زنان بیشتری در کاریابی موفق بوده اند و زنان در کدام استان ها شکست خورده اند؟

از هر ۱۰ زن جوان در لرستان بیش از ۸ نفر بیکار هستند

نگاهی به آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می دهد که در زمستان ۱۴۰۲ از هر ۱۰۰ زن ۱۵ تا ۲۴ ساله لرستان بیش از ۸۶ نفر بیکار مانده اند. این در حالی است که در زمستان ۱۴۰۱ نرخ بیکاری زنان جوان لرستانی ۲۷ درصد بوده است. اما با گذشت یک سال بیکاری این دسته از مردم این استان به طرز عجیبی افزایش یافته و رشد ۲۱۸ درصدی را به ثبت رسانده است. به این ترتیب لرستان با بالاترین میزان بیکاری در بین زنان جوان ایرانی در رتبه اول قرار گرفته است.

«فرس» با نرخ بیکاری ۶۳.۱ درصدی در رتبه دوم و گلستان نیز با ثبت این رقم در سطح ۶۳ درصد در رتبه سوم قرار دارند. نرخ بیکاری دختران جوان ایرانی در سایر استان ها کمتر از ۶۰ درصد گزارش شده است.

تنگ ترین حلقه بیکاری زنان جوان در قزوین

خبرها حاکی از آن است که در ۱۷ استان، نرخ بیکاری زنان جوان کمتر از میانگین کشوری بوده است. زنان ۱۵ تا ۲۴ ساله قزوینی با نرخ بیکاری ۱۱ درصد کمترین نرخ بیکاری زنان جوان را در بین استان ها دارند. البته این میزان در مدت مشابه سال قبل از سطوح بالاتری برخوردار بود. نرخ بیکاری زنان جوان در سایر استان ها بیش از ۱۵ درصد گزارش شده است.

«آذربایجان غربی»، «ایلام»، «بوشر» و «سیستان و بلوچستان» از دیگر استان‌هایی هستند که از هر ۱۰۰ زن جوان حاضر به حضور در بازار کار کمتر از ۲۰ نفر موفق به یافتن شغل نشده و بیکار می‌مانند. . .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا