اخبار اقتصاد ایران

رانت شيرين 69 ميليارد دلاری برای واردكنندگان با فاصله میان نرخ ارز ترجیحی با بازار آزاد

با جهش جدید نرخ ارز در سال ۱۴۰۳ که بسیاری آن را “مهیج” و ناشی از رویدادهای غیراقتصادی ارزیابی می کنند. اکنون فاصله بین نرخ ارز بازار آزاد و نرخ ارز اسمی تقریبا دو برابر شده است.

ایران تحلیل، با جهش جدید نرخ ارز در سال ۱۴۰۳ که بسیاری آن را «مهیج» و ناشی از رویدادهای غیراقتصادی ارزیابی می کنند. اکنون فاصله بین نرخ ارز بازار آزاد و نرخ ارز اسمی تقریبا دو برابر شده است. در سال ۱۴۰۱ دولت با برنامه ای پر سر و صدا به نام «جراحی اقتصادی» ارز ترجیحی را با نرخ ۴۲۰۰ حذف و نرخ ارز حدود ۲۸۵۰۰ تومان را جایگزین آن کرد. با این کار فاصله بین ارز ترجیحی و ارز بازار آزاد کاهش یافت. اگرچه این حادثه تورم شدیدی را در بخش کالاهای اساسی و دارو ایجاد کرد. اما استدلال دولت این بود که شکاف بین ارز ترجیحی و نرخ بازار آزاد با چاپ پول پوشش داده می شود و این تورم زا است. استدلالی که در نوع خود درست است. اما اکنون دو سال از آن زمان می گذرد، تورم نزدیک به ۴۰ درصد (طبق آمارهای رسمی) باقی مانده است و بدتر از همه اینکه با جهش های جدید نرخ دلار، این شکاف دوباره دو برابر شده است.

اعتماد نوشت: به این آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی نگاه کنید: اردیبهشت امسال برای کالاهای اساسی با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان یک میلیارد و ۲۷ میلیون دلار، برای نیاز صنعت و تجهیزات تولیدی به نرخ ۴۱ هزار تومان، مبلغ ۲ میلیارد و ۵۴۹ میلیون تومان، برای خدمات ۱۲۱ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات با نرخ توافقی ۷۴۷ میلیون دلار. ارز ارائه شد.

۹۳۰ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه های روغنی و نهاده های دامی، ۹۷ میلیون دلار برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی و در مجموع یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون دلار برای کالاهای اساسی و دارو پرداخت شده است.

در مجموع آن طور که بانک مرکزی می گوید نزدیک به ۴.۵ میلیارد دلار به نرخ ترجیحی اختصاص یافته است. در حالی که فاصله بین این نرخ و نرخ بازار آزاد باید از جایی تامین شود که راحت ترین آن فشار بر منابع پولی پایه است.

عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی چندی پیش اعلام کرد: «مسئولان بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ مبلغی بالغ بر ۶۹ میلیارد دلار ارز برای واردات با نرخی بسیار کمتر از نرخ ارز در کشور ارائه کردند. در حال حاضر مابه التفاوت نرخ ارز بازار آزاد با نیم نرخ به ۲۵۰۰۰ تومان رسیده است که بیش از ۶۰ درصد است و مابه التفاوت با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به ۳۷۰۰۰ تومان یعنی ۲.۳ برابر رسیده است جبران می شود و رانتی است که عمدتاً نصیب واردکنندگان بزرگ و وابسته به دولت می شود، اما نتیجه آن چیزی نیست جز پودر شدن قدرت خرید مردم و افزایش تورم در پایان سال نرخ ارز و آیا زمان آن فرا رسیده است که بانک مرکزی نرخ ارز ترجیحی را افزایش دهد؟

رویکرد حاکم تیم اقتصادی دولت نیاز به تغییر اساسی دارد

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان و استاد دانشگاه در واکنش به این آمارها به «اعتماد» گفت: بانک مرکزی سیاست اشتباهی در پیش گرفته و ادامه این رویکرد برای کشور فاجعه بار است. لازم است دولت تغییری اساسی در رویکرد حاکمیت اقتصادی ایجاد کند که مردم خود را داشته باشند.

وی ادامه داد: در حال حاضر سامانه چند نرخی در سامانه ارزی کشور در حال اجراست و این چند نرخی بودن باعث ایجاد رانت زیادی برای قشر محدودی شده است که مابه التفاوت نرخ ارز بازار آزاد و مرکز مبادلات ارزی است. حدود ۵۰ درصد است، این یک تشنگی سیری ناپذیر است. برای واردات نیز شکل می گیرد و در کنار این موضوع، در واردات نیز با یک برآورد بیش از حد مواجه هستیم.

چرا کسری ۱۷ میلیارد دلاری تجارت غیرنفتی ایجاد شد؟

شقاقی شهری تصریح کرد: این اختلاف ۵۰ درصدی رقم کمی نیست و همه به دنبال دستیابی به این رانت ارزی هستند که یکی از عوامل کسری ۱۷ میلیارد دلاری تجارت غیرنفتی در سال گذشته است و موضوع مربوط به تفاوت ۵۰ درصدی بین نرخ بازار آزاد و مرکز مبادلات. بود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: صادرکنندگان نیز در این شرایط دست کم می گیرند و تمام ذهنیت آنها به سمت عرضه نکردن ارز حاصل از صادرات خود در مرکز مبادلات است. صادرات را به کشور وارد نکنید.

تمامی اجناس به قیمت ۶۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این نرخ دلار محاسبه شده تمامی کالاهایی که به دست مصرف کننده نهایی می رسد از قیمت خودرو گرفته تا گوشت و مرغ و … بیش از ۶۰ هزار تومان است که در این بین این رانت برای واردکنندگان ایجاد می شود. و درآمدی ندارد. تنها منجر به از دست رفتن منابع ارزی می شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: دیر اسفند در ماه ۱۴۰۲ بانک مرکزی اعلام کرد برای هر نفر ۱۰۰۰ دلار ارز مسافرتی تخصیص می یابد و سیل جمعیتی که برای بهره مندی از این اختلاف بازار آزاد و نیمایی (۴۲ هزار تومان) هجوم آوردند کم نبود. در حالی که به دلیل اختلاف ارز، بخشی از هزینه ها سفر این افراد نیز رایگان بوده است.

سیستم ارزی سه نرخی برای تولیدکنندگان

مضر است

شقاقی شهری با بیان اینکه سیاست بانک مرکزی اشتباه است و تداوم آن لطمات جبران ناپذیری به کشور وارد می کند، ادامه داد: ادامه این رویکرد بانک مرکزی نه تنها خروج سرمایه را به همراه خواهد داشت، بلکه باعث ایجاد رانت و سود نیز می شود. مردم و مصرف کنندگان پیگیری نمی شود و گروه معدودی از این رانت سود می برند و واردات کالاهای غیرضروری تشدید می شود.

وی با بیان اینکه این نظام سه نرخی برای سرمایه گذاران و تولیدکنندگان مضر است، گفت: زمانی که مواد اولیه تولیدکنندگان از بازار با قیمت آزاد تامین شود و از سوی دیگر دستگاه های حمایتی تلاش کنند محصولات نهایی را با قیمت های تکلیفی عرضه کنند، این امر باعث می شود موجب ورشکستگی بنگاه های اقتصادی شود. خواهد بود.

نرخ ارز در بازار آزاد باید پذیرفته شود

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در دولت قبل تجربه بسیار موفقی در خصوص نرخ ارز وجود داشت و تیم مشاوران اقتصادی به این نتیجه رسیدند که بانک مرکزی بدون مصرف ذخایر ارزی در بازار آزاد دخالت کند که پس از آن اجاره بها به تدریج حذف شد.

شقاقی شهری خاطرنشان کرد: مشکل اصلی این است که امروز آقای فرزین نرخ بازار آزاد را قبول ندارد و این اولین تفاوت اساسی است که من با ایشان دارم و ایشان بازار آزاد را بازار ارز تلگرام و بازار غیرواقعی معرفی می کنند. . نرخ ارز در بازار آزاد باید پذیرفته شود.

تفاوت ۵۰ درصدی در نرخ بازار آزاد

و نرخ ارز را نمی توان انکار کرد

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: دولت باید تلاش کند سیاست های پولی و ارزی خود را بر اساس اصول بازار آزاد ارز تنظیم کند، البته برخی دیگر معتقدند بازار آزاد ارز وجود دارد اما سهم کمی در اقتصاد دارد و می کند. تاثیر زیادی نداشته باشد این در حالی است که بازار آزاد ارز وجود دارد و سهم مهمی در اقتصاد کشور دارد و زندگی مردم توسط بازار آزاد ارز تنظیم می شود.

شقاقی شهری گفت: برخی از اقتصاددانان نهادگرا نیز معتقدند بازار آزاد ارز وجود ندارد و تا زمانی که تیم اقتصادی و رئیس کل بانک مرکزی معتقدند بازار آزاد ارز وجود ندارد، به اختلاف ۵۰ درصدی ارز اعتقادی ندارند. نرخ بازار آزاد و نرخ ارز. همچنین سیاست ها به سمت بازار مبادلات ارزی است.

ادامه سیاست های بانک مرکزی

اشتباهات خطرناک هستند

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: مخالفت اینجانب با نظر رئیس کل بانک مرکزی در خصوص نرخ بازار آزاد تئوری و تئوری است، بنابراین ادامه این سیاست های بانکی خطرناک است و همواره تاکید می کنم که این امر بر دولتمردان ضروری است. تغییر رویکرد بانک ضربه مرکز به این دلیل است که در رویکرد او به سیاست ارزی مشکلاتی وجود دارد.

وی افزود: این گونه سیاست های ارزی پیامدهای منفی در اقتصاد ایجاد می کند که برخی از آن ها منجر به تشدید خروج سرمایه، توزیع رانت، واردات بی رویه کالاهای غیرضروری، برآورد بیش از حد در واردات و دست کم گرفتن در صادرات محصولات و ورشکستگی شرکت های تولیدی می شود. که مواد اولیه خود را از بازار آزاد تامین می‌کنند و ملزم به رعایت قیمت‌گذاری دستوری سازمان‌های حمایتی هستند، بنابراین نیاز به تغییر این رویکرد وجود دارد.

کسری کل تجارت غیرنفتی و حساب سرمایه از مرز ۳۰ میلیارد دلار گذشت

شقاقی شهری گفت: این رویکرد بانک مرکزی هیچ درآمدی بر سر سفره مردم ندارد چرا که تمامی محصولاتی که مردم از بازار و فروشگاه ها خریداری می کنند با نرخ بازار آزاد و بر اساس اصول بازار آزاد قیمت گذاری می شوند، بنابراین این سیاست ها هیچ تاثیری بر زندگی مردم ندارد. این کارشناس اقتصادی افزود: به نظر من باید فردی در راس بانک مرکزی باشد که در وهله اول بازار آزاد ارز را بپذیرد و در مرحله بعد در بازار آزاد ارز دخالت کند، همان سیاستی که اتفاق افتاد. در زمان آقای همتی.» : بحث دیگر مربوط به حاکمیت ریال است که باید با جدیت پیگیری شود و تمهیدات ویژه ای در زمینه واردات ایجاد شود تا تراز تجاری کشور مثبت شود، ضمن اینکه کل کسری تجاری غیرنفتی و کسری حساب سرمایه به دلیل وجود دارد. به رویکردهای غلط بانک مرکزی بیش از ۳۰ میلیارد دلار رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا