اخبار اقتصاد ایران

انتقاد جدی جبرائیلی به وضعیت هزینه‌کرد دولت؛ به داشتن کمترین رفاه عمومی می بالید!

همانطور که اغلب می شنویم نخبگان نه تنها تمایلی به خدمت در دولت ندارند، بلکه در حال ترک دولت هستند. هر چه نسبت مخارج دولت به تولید ناخالص داخلی کمتر باشد، رفاه عمومی در آن کشور کمتر است. و این رتبه ای که خبرگزاری دولتی به آن افتخار می کند، رتبه داشتن کمترین رفاه عمومی است!

ایران تحلیل، یاسر جبرییلی کارشناس اصولگرا در صفحه شخصی خود از وضعیت هزینه کرد دولت کردستان انتقاد کرد.

جبراییلی که از او به عنوان یکی از طراحان طرح های اقتصادی سید ابراهیم رئیسی یاد می شود در مطلبی در شبکه فیلتر شده ایکس نوشت: خبرگزاری دولتی در گزارشی به نقل از گزارش جدید صندوق بین المللی پول ابراز خوشحالی و افتخار کرد که دولت ایران کم هزینه ترین دولت در بین کشورهای در حال توسعه است. البته گزارش ناقص بود.

دولت ایران از نظر هزینه های اندک نسبت به تولید ناخالص داخلی رتبه اول را در بین کشورهای در حال توسعه کسب نکرده است. پس از هائیتی، لبنان، ونزوئلا و یمن، دولت ایران کم هزینه ترین دولت جهان است.

وی موضوع را از زاویه کارشناسی بررسی کرد و تاکید کرد: اما نسبت اندک هزینه های دولت به تولید ناخالص داخلی دستاورد و مایه مباهات نیست، یک فاجعه تمام عیار است. رقم ۱۳.۵ درصدی نسبت هزینه های دولت به تولید ناخالص داخلی به این معناست که تنها ۱۳.۵ درصد از کیک بزرگ اقتصاد ایران توسط دولت صرف آموزش، بهداشت، امنیت، زیرساخت ها و … در یک کلمه «رفاه عمومی» می شود.

در ادامه این سلسله توئیت ها آمده است: سهم بسیار ناچیز سلامت و آموزش از تولید ناخالص داخلی ایران نسبت به میانگین جهانی پیامد این پروژه کوچک شدن دولت است که سال هاست در دستور کار دولت های مختلف ما قرار گرفته است. حقوق ناچیز و ناکافی کارکنان دولت از دیگر نتایج این سیاست است. همانطور که اغلب می شنویم نخبگان نه تنها تمایلی به خدمت در دولت ندارند، بلکه در حال ترک دولت هستند. هر چه نسبت مخارج دولت به تولید ناخالص داخلی کمتر باشد، رفاه عمومی در آن کشور کمتر است. و این رتبه ای که خبرگزاری دولتی به آن افتخار می کند، رتبه داشتن کمترین رفاه عمومی است!

سپس نسبت مخارج دولت به تولید ناخالص داخلی در برخی کشورها به شرح زیر است:

نام کشور نسبت مخارج دولت به تولید ناخالص داخلی
فرانسه ۵۸
ایتالیا ۵۶
اتریش ۵۲
آلمان ۴۹
سوئد ۴۷
برزیل ۴۶
کشور پرتغال ۴۴
انگلستان ۴۴
ژاپن ۴۴
کویت ۴۱
کانادا ۴۱
آمریکا ۳۶
چین ۳۳
ایران ۱۳.۵

وی در ابتدای این نوشتار به داستانی از مولانا نیز اشاره کرده و تاکید کرده است: مولانا در مثنوی نقل می کند که صوفی دوره گرد در راه به خانقاهی رسید و شب را در آنجا ماند. به خرگوش آب و علف داد و در اصطبل بست و نزد صوفیان رفت. صوفیان که فقیر و گرسنه بودند، پنهانی الاغ مسافر را فروختند و آذوقه خریدند و در آن شب جشن خاصی گرفتند.

مسافر خسته را هم به این مهمانی دعوت کردند. بعد از خوردن غذا شروع به رقصیدن و شنیدن کردند. این خواننده آهنگ سنگینی را شروع کرد و اینگونه خواند: «خر برفت، خر برفت، خر برفت». مسافر که نمی دانست منظور الاغ در آهنگ الاغ خودش است، فکر کرد که آواز صوفیان زیباست. از این رو همراه با دیگران شروع به خواندن منظومه خُر برفت کرد: «به تقلید که صوفی همان / الاغ رفت آغاز کرد آندر حنین» صبح که مسافر داستان اعظم سفر کرد. ، تازه فهمید که الاغ خودش بود که رفت.

لازم به توضیح است جبرائیلی سال گذشته به عنوان رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص منصوب شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا