ایران خودرو با سکان داری بخش خصوصی واقعی احیا میشود
تمرکز بر خصوصیسازی دو تا از بزرگترین خودروسازان کشور، که سرعت آن از سوی فعالان تجاری و کارشناسان این بخش سریعتر از همیشه شنیده میشود. البته مسئولان و تصمیم گیران نیز وعده هایی از جمله «هشت فرمان ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ درباره خصوصی سازی دو شرکت خودروسازی» می دهند، اما با وجود گذشت دو سال از این مصوبه، این صنعت راهبردی و مهم نیز نقش مهمی در اشتغال زایی دارد، همچنان با شروع برخی از گروه های ذینفع و کسانی که ایران خودرو و سایپا را یک زندگی خصوصی می دانند، مواجه هستیم.
فعالان صنعت خودرو تنها راه نجات این صنعت را واگذاری سهام دولتی به بخش خصوصی واقعی می دانند، بخش خصوصی که تجربه و دانش کافی در این زمینه دارد و می تواند با استفاده از الگوهای کارآمد مدیریت این صنعت را بر عهده بگیرد. ده کشور را از سقوط احتمالی نجات دهید.
حالا هر سال بهمن هر ماه فعالان اقتصادی با رهبر معظم انقلاب دیدار می کنند و معظم له همواره توصیه ها و نکات مهمی را بیان می کنند و توجه ویژه ای به موضوع تولید ملی دارند و از فعالان اقتصادی در حوزه های مهم از جمله خودروسازی حمایت می کنند. بهمن در این ماه در نشست تولیدکنندگان و فعالان تجاری بر اهمیت سپردن امور به بخش خصوصی تاکید کردند.
رهبر معظم انقلاب در دیدار با فعالان اقتصادی فرمودند: «البته حمایت دولت لازم است، نظارت دولت هم لازم است. قوانینی وجود دارد که باید رعایت شود. چه کسی باید از آن مراقبت کند؟ حکومت. بنابراین نظارت دولت به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست، اما نظارت با دخالت متفاوت است. دیروز شنیدم که در برخی از شرکت هایی که دولت و بخش خصوصی شریک هستند، هرچند سهم دولت زیاد نیست، مدیریت در دست دولت است. به نظر من این منطقی نیست. باید از همان روش های قانونی استفاده کنند و مدیریت را به خود مردم و سهامداران شرکت ها بسپارند، اما نظارت صورت گیرد پس از اعلام، اصرار و رعایت دستورالعمل اصل ۴۴ در سال های اخیر شاهد بودیم که کارهای نامنظمی انجام شد. این به دلیل عدم نظارت بود. کارهای بد انجام شده است، کارهای اشتباه انجام شده است. هم منابع ارزی و هم منابع ریالی متضرر شد و خود این شرکت ها ضربه خوردند و در نتیجه مردم ضربه خوردند. برخی افراد از این موضوع سوء استفاده کردند. نظارت دولت اجتناب ناپذیر است. لازم است، باید انجام شود. به همین دلیل است که ما دخالت دولت را رد می کنیم. با این حال، ما معتقدیم که نظارت بر دولت ضروری است.»
اخیرا عباس علی آبادی وزیر صلح اعلام کرده است که واگذاری خودروسازان دولتی به بخش خصوصی بر اساس رقابت و مزایده انجام می شود و به نظر می رسد واگذاری سهام دولتی به بخش خصوصی به زودی برگزار می شود و برخی اخبار رسمی و غیر رسمی در مورد آن صحبت می کنند. پیش بینی می شود در هفته جاری سهام یکی از دو خودروساز بزرگ با موافقت سران قوا و البته صدور مصوبه ممنوعیت حضور شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو به بخش خصوصی واگذار شود. مجامع عمومی شرکت ایران خودرو گواه دیگری بر عزم جدی دولت است. و ترتیب واگذاری سهام این دو خودروساز قابل توجه است.
اکنون تجربیات موفقیت آمیز خودروسازان و قطعه سازان خصوصی بهترین گواه بر این است که می توانند رهبری این دو خودروساز را که در سال های اخیر با سهم کمتر از ۱۰ درصد دولت را در اختیار گرفته اند به دست گیرند. دخالت در این دو شرکت نیز زیان انباشته بار سنگینی بر دوش ایران خودرو و سایپا گذاشته است. این دو مجموعه مهم را متحول کنید و طعم تلخ داشتن خودرویی با کیفیت را در مردم شیرین کنید.
این در حالی است که شرکت کروز با ۲۸ درصد سهام و دو کرسی در هیئت مدیره ایران خودرو، بزرگترین سهامدار این گروه محسوب می شود، اما به دلیل برخی رفتارهای غیردوستانه، دخالت ها و دخالت های نابجا در یکی از ارکان تصمیم گیری این گروه. شرکتی که بیشترین سهم را دارد مشارکت نمی کند.
این در حالی است که کارنامه صنایع تولیدی کروز در سال های اخیر از جمله بومی سازی مولفه های کلیدی مانند ECU، ACU و نیروی کار بیش از ۱۴۰۰۰ نفر توانسته نقش مهمی در ایجاد اشتغال در کشور داشته باشد.
البته داستان موفقیت سهامداران و مالکان این مجموعه تنها به گروه کروز ختم نمی شود بهمن که اخیرا خرداد در ماه ۱۳۹۵ به طور کامل خصوصی سازی شد. این بخشی از تاریخچه سهامداران شرکت کروز است که مدیریت این گروه را بر عهده گرفته اند بهمن در سخت ترین شرایط تحریم و عملکرد این گروه موفق شدند این مجموعه را به بزرگترین شرکت خودروسازی خصوصی ایران تبدیل کنند. بهمن و نگاهی به پنل بازار سرمایه و بورس نشان از پیشرفت موفقیت آمیز سهامداران این گروه دارد. کارنامه موفق همراه با تفکر اقتصادی و نگاه صحیح و اصولی به حوزه خصوصی سازی، افزایش چند برابری ظرفیت تولید، تنوع بخشیدن به سبد محصولات سبک، نیمه سنگین و سنگین، کسب مقام های برتر در زمینه خدمات رسانی به مشتریان و فراتر از آن- خدمات فروش و همچنین بهبود کیفیت محصول برای شرکت های خودروسازی مهم شده است.
حال اگر مسیر خصوصی سازی به درستی طی شود و مدیریت ایران به خودرو کروز سپرده شود، قطعا با افزایش بهره وری، ارتقای کیفیت تولید و افزایش و توسعه تولید مواجه خواهیم بود.
البته در این میان عده ای نیز دست به مبارزه ای مذبوحانه برای وارونه جلوه دادن ماجرای خصوصی سازی ایران خودرو و هدایت احتمالی کروز زده اند و این در حالی است که بزرگترین سهامدار ایران خودرو به دنبال افزایش سهم نیست، بلکه با حمایت ها آنها به عنوان یک بخش خصوصی کارآمد، یک رکورد موفق هستند، گام مهمی برای به حرکت درآوردن چرخ های صنعت خودرو و تغییر آن برمی دارند.
یکی دیگر از نقاط قوت ماجرا این است که ورود جدی کروز و تقسیم او به شرکتی بزرگ و با سابقه مانند ایران خودرو قطعا منجر به افزایش بهره وری، ثبات و امنیت شغلی و همچنین توسعه اشتغال در آینده خواهد شد. زمانی که ۱۴۰۰۰ نفر به طور مستقیم مشغول به کار هستند، حدود ۷۰ درصد کارکنان را زنان تشکیل می دهند و بیش از ۶۰۰۰۰ نفر به طور غیرمستقیم با شرکت کشتیرانی کار می کنند، این خود گواه دیگری بر سابقه موفقیت آمیز این قطعه سازی است که می تواند از مدل موفق خود استفاده کند. مدیریت موثر ایران خودرو .