بانک و بیمه

بازگشت شاخص‌های پولی به پیش از تحریم

به گزارش ایران تحلیل، آمارهای منتشر شده از نماگرهای پولی بانک مرکزی در روز دوشنبه هفته جاری حاکی از کاهش نرخ رشد پایه پولی به ۲۸.۱ درصد در پایان سال گذشته است.

حتی بر اساس آخرین آمار ارائه شده توسط محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در جلسه دولت، نرخ رشد نقدینگی در پایان است. فروردین ۱۴۰۳ به ۲۳ درصد کاهش یافت که کمترین مقدار است فروردین ۹۸ اینجوریه

مهمترین قسمت آمارهای بانک مرکزی مربوط به شاخص رشد حجم پول است. بر اساس آمار بانک مرکزی نرخ رشد حجم پول در پایان سال گذشته به ۱۷.۵ درصد رسید که در ۶ سال گذشته بی سابقه بوده است. به عبارت دیگر، فروردین ۹۷ بنابراین، نرخ رشد حجم هرگز تا این حد کاهش نیافته است.

نرخ رشد عرضه پول در ادبیات متعارف اقتصاد به عنوان دماسنج برای انتظارات تورمی شناخته می شود. افزایش نرخ رشد عرضه پول باعث می شود که انتظارات تورمی و چشم انداز منفی جامعه نسبت به آینده افزایش یابد.

زمانی که جامعه انتظار افزایش چشمگیر قیمت ها را در آینده نزدیک دارد، به سرعت وجوه خود را به سرمایه گذاری های دائمی مانند خودرو، طلا و غیره تبدیل می کند تا از تورم احتمالی آینده محافظت کند. از سوی دیگر، کاهش نرخ رشد عرضه پول به معنای چشم‌انداز مثبت شرکت برای ثبات قیمت در آینده است و نشان می‌دهد که شرکت انتظار جهش و بی‌ثباتی قیمت در آینده نزدیک را ندارد. بنابراین کاهش نرخ رشد عرضه پول نشان می دهد که انتظارات تورمی به باثبات ترین وضعیت از ابتدای سال ۲۰۱۷ کاهش یافته است. به عبارت دیگر، شاخص انتظارات تورمی در سال ۱۳۹۶ به سطوح قبل از تحریم رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا