اخبار اقتصاد ایران

بودجه شرکت‌های دولتی کاریکاتور است

در بخش شرکت های دولتی، سیستم حاکمیت شرکتی مختل و حتی فلج شده است. هنوز نه دولت و نه مجلس از تفاوت ماهوی ساختار و سیستم مدیریت و نظارت بر شرکت های دولتی و سایر دستگاه های اجرایی آگاه نیستند.

ایران تحلیل حسن خوش پور، مدیرکل سابق سازمان برنامه دنیای اقتصاد نوشت:

مجموعه شرکت‌ها و بنگاه‌های فعال در اقتصاد ایران شامل شرکت‌های دولتی، شرکت‌های فعال در بخش‌های دولتی (ظاهراً غیردولتی) و شبه دولتی و شرکت‌های خصوصی و تعاونی واقعی (با سهم بسیار ناچیز و ناچیز) است.

تقسیم بندی فعلی شرکت های فعال منطبق بر تقسیم بندی مندرج در قانون اساسی نیست و در حال حاضر یکی از دلایل مهم اختلال و ناکارآمدی در بازارهای تجاری و تجاری و سیستم نظارت بر فعالیت های اقتصادی، نامشخص بودن ماهیت آن است. و مدیریت شرکت های فعال در بخش های دولتی و شبه دولتی که بیشترین سهم را از تولید و تجارت (و سرمایه گذاری) به خود اختصاص داده اند.

تاکنون هیچ یک از دولت ها و دستگاه های نظارتی (و حسابرسی) نتوانسته اند به صورت شفاف و واقع بینانه به تحلیل و نظارت بر بخش عمومی شبه دولتی و غیردولتی بپردازند. مشکل ارزی که اخیراً در یکی از بنگاه‌های بزرگ اقتصادی به وجود آمده است، به دلیل ابهام در مسیر، مهم‌تر از اعمال سیاست‌های غلط در بخش‌های ارزی و پولی و نظارت اقتصادی و مالی کشور است. مدیریت و نظارت بر این گونه بنگاه های رانت خوار. دارد.

در بخش شرکت های دولتی، سیستم حاکمیت شرکتی مختل و حتی فلج شده است. هنوز نه دولت و نه مجلس از تفاوت ماهوی ساختار و سیستم مدیریت و نظارت بر شرکت های دولتی و سایر دستگاه های اجرایی آگاه نیستند. قانون محاسبات عمومی (یکی از مهم ترین قوانین اساسی و مادر) تاکنون در بخش های مربوط به شرکت های سهامی عام اصلاح نشده است و اشتباهات این قانون بر پیچیدگی مشکلات افزوده است.

انتصاب شرکت های دولتی به عنوان دستگاه های اجرایی مانند وزارتخانه ها و نهادهای عمومی اشتباه است. این اشتباه بزرگی است که (از سال ۱۳۶۶) بودجه شرکت های دولتی مانند بودجه عمومی دولت مورد تایید قانونگذار باشد. ماهیت فعالیت و بازتاب مالی رفتار شرکت های دولتی با ماهیت فعالیت و بازتاب مالی رفتار سایر سازمان ها، وزارتخانه ها و نهادهای دولتی متفاوت است. بنابراین رقم کل بودجه کشور که در لایحه درج شده و تصویب شده نیز اشتباه و گمراه کننده است.

کاریکاتور بودجه شرکت های دولتی

در حالی که مبلغ ۶۶۴ هزار میلیارد تومان برای سرمایه گذاری شرکت های دولتی در سال ۱۴۰۳ پیش بینی می شود، سهم اعتبارات دولتی در تامین هزینه های مذکور تنها کمتر از ۸ درصد است چرا باید این سرمایه گذاری به عنوان بخشی از دولت و قانونگذار تصویب شود. از گردش مالی شرکت های دولتی؟ نکته جالب اینکه میانگین عملکرد نسبت به بودجه های مصوب برای هزینه های سرمایه گذاری شرکت های دولتی طی ۶ سال گذشته ۶۹ درصد است. یعنی ارقامی که مورد تایید قانونگذار است و مشکلات زیادی دارد با واقعیت فاصله دارد. درآمد شرکت های دولتی در سال ۱۴۰۳ حدود ۳۰۱۸ هزار میلیارد تومان است. از این رقم ۲۸۴۴ هزار میلیارد تومان (۹۴ درصد) برای تامین هزینه های جاری و ۳۴۵ هزار میلیارد تومان (بیش از یک درصد) به صورت مالیات و در طول سال اجرای بودجه به خزانه دولت واریز می شود. برخلاف مبانی نظری و فلسفه پذیرفته شده مالیات). .

اگر تحمل سود پیش بینی شده برای سال ۱۴۰۳ (تفاوت درآمد و هزینه جاری) ۱۷۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شود، نسبت کل مالیات (۵/۳۴ هزار میلیارد تومان) به کل سود کمتر از ۲۰ درصد است در حالی که مالیات. نرخ عملکرد شرکت های سودآور ۲۵ درصد است. و ۵۰% از سود بیان شده توسط شرکت ها مشمول مالیات می باشد. دلیل این تفاوت جمع کردن درآمدها و هزینه های کلیه شرکت ها (با وجود تفاوت در نوع فعالیت و اهداف و سود یا زیان آنها و …) است. به عنوان مثال ماهیت واقعی اهداف و فعالیت بانک مرکزی و سازمان صدا و سیما سودآوری شرکتی نیست و یا فعالیت بیمه مرکزی که شامل دو بخش نظارت (حاکمیت) و بازرگانی (بیمه اتکایی) است را شامل نمی شود. در چارچوب هزینه های جاری بودجه شرکت و همچنین شامل درآمد و هزینه. شرکت دولتی حامی امور دام کشور و صندوق ضمانت صادرات که فاقد فعالیت تجاری و ساختار هزینه ای هستند، در تحلیل مجموع درآمدها و هزینه های شرکت های دولتی انحراف ایجاد می کنند.

بنابراین تلفیق بودجه شرکت ها با بودجه عمومی نه تنها اشتباه است، بلکه تلفیق بودجه شرکت ها با یکدیگر به شیوه جاری و در قسمت بودجه شرکت های دولتی نیز صحیح نیست. خلأهای قانونی و نبود دانش لازم در سیاست گذاری، مدیریت و نظارت بر شرکت های سهامی عام در دولت و مجلس، تصویر کلی بودجه شرکت های سهامی عام را صرفاً برای رعایت مفاد قانونی کاریکاتوری کرده است. طبق بودجه سال ۱۴۰۳ تنها ۲/۹ درصد از درآمد شرکت صرف پرداخت بدهی و سرمایه گذاری (توسعه) و تغییرات اقلام ترازنامه می شود. بدون شک این سهم از درآمد حاکی از فروپاشی و زوال تدریجی سازمان و ارزش سرمایه و دارایی شرکت های دولتی است. این وضعیت در حالی است که در عملکرد واقعی درآمدها و سرمایه گذاری ها چند برابر ارقام بودجه کمتر بوده و هزینه های واقعی بیش از بودجه محقق می شود.

در مرحله پیشنهاد و تعدیل بودجه، شرکت ها عمداً درآمدها را دست کم می گیرند و هزینه ها را بیش از حد برآورد می کنند و در بررسی بودجه در سازمان برنامه و هیأت وزیران برای تأمین هزینه های دولت، درآمدها بیش از حد برآورد می شود. هزینه ها دست کم گرفته می شود مشکلات مدیریت شرکت های دولتی و آثار مخربی که در اقتصاد ایجاد می کند پس از انقلاب و به ویژه پس از تغییر قانون محاسبات عمومی کشور در سال ۱۳۶۶ پدیدار شده است و بودجه شرکت های دولتی در حال حاضر نه تنها هیچ منفعتی و کارایی برای کشور ندارد. اقتصاد، اما به شدت منجر به تحلیل ها و نتیجه گیری های اشتباه می شود. برای حل این مشکلات انجام اقدامات زیر در چارچوب برنامه های اصلاحات اقتصادی و بودجه و نظام مدیریتی کشور بسیار ضروری است.

۱- تفکیک بخش حاکمیتی دولت از بخش مدیریت آن و تشکیل شرکت‌های دولتی (ابزار مدیریت) تحت یک ساختار هلدینگ (مقامات عالی رتبه حرفه‌ای در رأس هلدینگ قرار می‌گیرند) و عزل وزرا و معاونان رئیس‌جمهور و سایر مقامات دولتی از ترکیب دستگاه های ذیصلاح شرکت های دولتی (تفکیک کامل) شرکت ها از وزارتخانه ها) و تشکیل مدیریت حرفه ای در ارکان شرکت های مذکور؛

۲- قوانین و مقررات باید به گونه ای اصلاح شود که تفاوت شرکت سهامی عام با شرکت خصوصی فقط در نوع و شخصیت مالک آنها باشد (شرکت سهامی عام شرکتی است که در مالکیت دولت است و مالکیت آن است. اعمال شده از طریق شرکت هلدینگ فوق الذکر)؛

۳- تمدید برنامه خصوصی سازی و واگذاری کلیه شرکت های فعال در بخش های شبه دولتی (یا خصوصی) و تحت پوشش نهادها و سازمان های غیردولتی بخش عمومی و الزام موسسات، بنیادها و صندوق های بازنشستگی به فروش سهام شرکت هایی که آنها به عنوان بخشی از مطالبات خود برای انحلال از دولت به دست آورده اند. ;

۴- بازسازی نظام حاکمیت شرکتی در بخش شرکت‌های دولتی و وفاداری به آن و احیای حقوق و اختیارات از دست رفته نهادهای ذی‌صلاح شرکتی و بازتعریف رابطه و تعامل متقابل بخش حاکمیتی دولت با بخش بنگاه‌ها (دولتی. شرکت های تحت مالکیت) و جداسازی فعالیت های اقتصادی و انتفاعی از فعالیت های اجتماعی و غیرانتفاعی دولتی و تاکید واقعی بر شایسته سالاری و شکل دادن به مدیریت حرفه ای در شرکت های دولتی؛

۵- بازنگری و اصلاح فرآیند بودجه ریزی شرکت های دولتی و بازآرایی ترتیب بودجه کل کشور و بخش شرکت های دولتی در سطح کلان و بازنگری در محاسبات و برآورد متغیرهای بودجه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا