فرهنگ و هنر

بورس در خرداد به کدام سو می رود؟


ایران تحلیل –

میانگین ارزش روزانه معاملات خرد نتوانست از مرز ۳ هزار میلیارد تومان عبور کند که این خود می تواند ناامید کننده باشد. فشار فروش از سوی معامله گران بورس تهران در حالی ادامه دارد که تحلیلگران بازار سرمایه دلایل متعددی را برای این وضعیت عنوان می کنند. برخی تحلیلگران افت شاخص سهام در روزهای گذشته را نشانه تداوم بازگشت قیمت ها به مسیر نزولی می دانند. انحراف شاخص از مسیر صعودی در ابتدای سال و قرار گرفتن در دومینوی ریزش قیمت ها بار دیگر بر نگرانی اهالی بازار افزوده است.

تداوم این شرایط و بدتر از آن غیرقابل پیش بینی بودن چشم انداز قیمت در بورس این نکته را مطرح می کند که این وضعیت تا چه زمانی می تواند ادامه داشته باشد و چه عواملی در ایجاد ریسک بیشتر موثر است. به این ترتیب می توان گفت بورس یکی از بدترین عملکردهای خود را تاکنون به نمایش گذاشته است.

شاخص هموسن نیز مانند نماگر اصلی بازار در شیب نزولی قرار گرفت و افت ۴ درصدی را به ثبت رساند. تداوم این روند طبیعتاً معامله گران را با رویکرد محتاطانه تری وارد فاز فرسایش خواهد کرد. کاهش حجم و ارزش معاملات در کنار ارسال سیگنال منفی از انتظارات تورمی یکی از دلایلی است که کارشناسان بازار سرمایه دلیل افت قیمت سهام در دومین ماه سال را مطرح می کنند. برخی فعالان بازار سهام بر این باورند که نوسانات نزولی نرخ دلار نسبت به ماه قبل افزایش یافته است. همین موضوع باعث شده تا اهالی بورس بیش از پیش آماده ایستادن در صف فروش باشند.

برخی از معامله گران سهام معتقدند افت نرخ دلار می تواند بر صنایع بورسی نیز تاثیر منفی بگذارد و از نظر روانی بر کل بازار تاثیر بگذارد. بنابراین کمبود تقاضای خرید در هفته‌های اخیر می‌توانست از این موضوع در کنار سایر ابهامات ناشی شود. بورس روز بدی را سپری می کند. با توجه به اینکه جریان معاملات در فروردین ماه به سمت بازار قانونی بود، کارشناسان بورس با وضعیت مبهم مواجه شدند. خرداد تصور می شود همه بازارها در وضعیت نامطمئنی هستند. آن طور که به نظر می رسد شرایط جدید سیاسی کشور و برخی احتمالات در خصوص تغییر کابینه می تواند سناریوهای جدیدی را روی میز بازار قرار دهد. وقتی نمی توان وضعیت قابل پیش بینی قیمت دلار را به تصویر کشید، بر پیچیدگی های این وضعیت افزوده می شود.

در روزهای آخر اردیبهشت گروهی از فعالان بازار به ارزش بازار سهام اعتقاد داشتند خرداد می تواند جذاب تر از اردیبهشت ادامه دهید اما در حال حاضر مشخص نیست که این سناریو بتواند رنگ واقعیت را به خود بگیرد. بازار سهام هفته هاست درگیر بلاتکلیفی در مسائل مختلف سیاسی و کلان اقتصادی است. بی شک در چنین فضای غبارآلودی که همه بازارهای مالی با آن دست و پنجه نرم می کنند، آیا انتظار رونق بورس تهران انتظاری غیرمنطقی است؟ قرار گرفتن در هوای اول و دوم ریسک ها و دریافت گزارش های ضعیف از عملکرد صنایع بورسی در فصل زمستان بر فراز و نشیب معاملات سهام می افزاید. احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در این خصوص گفت: در روزهای گذشته نرخ سود اوراق که تا ۳۷ هزار تومان رشد را تجربه کرده و حواشی مربوط به آن بحث های زیادی را در بازار سهام و منجر به درآمد منفی برای بازار شد.

حال باید دید معاملات بازار از چه زمانی آغاز می شود؟ به نظر می رسد ریسک های قبلی همچنان پابرجا هستند. با توجه به جایگاه محمد مخبر در سمت مدیریت قوه مجریه، احتمالا تغییری در اقدامات اقتصادی دولت رخ نخواهد داد. بنابراین بعید است ریسک جدیدی به بازار اضافه شود. در حال حاضر بورس با ابهامات زیادی مواجه است و در صورت تداوم ابهامات، بازار سهام مجددا در خرداد ماه با ریسک های زیادی مواجه خواهد شد. در بازار موازی نشانه هایی از ورود به رکود به چشم می خورد. این موضوع به نوبه خود بر بازار سهام تأثیر می گذارد. در عین حال وضعیت بورس در سومین ماه سال می تواند متفاوت از وضعیت فعلی باشد. البته به شرطی که شاهد تغییر در سیاست های داخلی در خصوص نرخ سود و قیمت دلار نیما باشیم. در این صورت امکان خروج نسبی از رکود وجود دارد.

به گفته این کارشناس، دو موضوع نرخ دلار نیما و نرخ سود همچنان از ریسک های جدی در بازار سرمایه هستند. از سوی دیگر با توجه به اینکه گزارش فصل زمستان پالایشگاه ها از کاهش حاشیه سود این گروه خبر می دهد، انگیزه جدی برای ورود پول به بورس وجود ندارد. علاوه بر این، هنوز مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار نرخ اخاذی است. آیا نرخ ارز در محدوده فعلی متوقف می شود؟ آیا این امکان وجود دارد که نرخ مذکور به سطوح بالاتری برسد؟ این روند مبهم بر تردید سهامداران افزوده و باعث می شود احتیاط بیشتری بر فضای معاملات حاکم شود. در این زمینه بانک مرکزی مواضع جدیدی اعلام نکرده است. نرخ اوراق بدهی تاثیرات قابل توجهی بر بازار سرمایه دارد و این واقعیت را نمی توان به راحتی نادیده گرفت. گمانه زنی هایی در خصوص افزایش نرخ اخاذی تا ۴۰ درصد وجود دارد. در صورت اجرا هیچ پولی وارد بورس نمی شود.

وی در پایان با اشاره به وضعیت رکودی بورس گفت: بهتر است بورس به مدت سه روز تعطیل شود تا تحت تاثیر بازارهای موازی ارتفاعات قیمتی بیشتری را از دست ندهد. دور جدید پیش بینی های تحلیلگران از روند بازار سهام نشان می دهد که انتظارات از روند معاملات آتی این بازار همچنان در نوسان و راکد است و حتی خوش بینانه ترین سناریوهای آتی همچنان حکایت از ادامه نزول شاخص کل بورس دارد. . به گفته کارشناسان بورس تهران با وجود ارزشی که دارد، مقصد جذابی برای سرمایه گذاری ندارد. عموما در روزهای رکود بورس شاهد حضور تازه واردان نخواهد بود. این امر باعث می شود انتظار بازده قابل توجه در کوتاه ترین زمان غیرممکن باشد. نقش این دسته از معامله گران معمولا به عنوان یکی از عوامل ایجاد روندهای خوش بینانه در معاملات شناخته می شود، اما دور از انتظار به نظر می رسد.



آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه رای موافق و رای مخالف

ارسال برای دیگران:

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا