فناوری

دسترسیِ بدون فیلتر به تلگرام از طریق «پوسته‌های جایگزین» خطرناک است؛ می‌توانند اطلاعات کاربر را به سرور‌های خود منتقل کنند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره دسترسی به شبکه های اجتماعی معروف مدعی شده است که این بسترها با ساختار حاکمیتی قابل دسترسی خواهند بود. این نیز نگرانی هایی را ایجاد می کند. نگرانی از تکرار تجربه استفاده از نسخه های غیر رسمی که خطرات زیادی را برای کاربران ایجاد می کند.

مهدی مصلحی، کارشناس امنیت شبکه درباره اجرای پروژه پلتفرم های حکومتی در شبکه های اجتماعی به «انتخ» گفت: اگر صحبت از نسخه های غیررسمی یک سری پلتفرم های پرکاربرد است، اصلا توصیه نمی شود. مثلا تلگرام طلایی و موبوگرام از این دسته بودند. به دلیل فیلتر نبودن این اپلیکیشن ها، مشکلات زیادی برای اطلاعات افراد به وجود می آید. چون در این نرم افزارها یک سری پراکسی قرار داده شده مشکل فیلترینگ ندارند اما می توانند اطلاعات کاربری زیادی را به سرورهای خودشان منتقل کنند. استفاده از این روش هرگز توصیه نمی شود زیرا سازنده آن را پیشنهاد نکرده است.

وی در ادامه در خصوص استفاده از نسخه های غیررسمی و خطرات امنیت شبکه اظهار داشت: اگر دولت بتواند به سازندگان این بسترهای سرور توزیع محتوا در داخل کشور اجازه دهد; اطلاعاتی که بستر برای آن به داخل منتقل می شود به سرعت انجام می شود و به این ترتیب نظارت و قرارداد مشخصی بین نهادهای نظارتی با وزارت ارتباطات و این شرکت ها منعقد می شود. بی شک برای آنها خطرناک است که بیایند و از نسخه غیر رسمی استفاده کنند.

مصلحی درباره کشورهای مشابه ایران در فیلترینگ شبکه های اجتماعی معروف گفت: از کشورهای دیگر اطلاعی ندارم اما بدون شک با توجه به اینکه شرکت های سازنده پلتفرم ها گاهی خطرات این موارد را مشخص می کنند. نیاز به آگاهی در خارج از ایران وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا