ارزهای دیجیتال

رسوایی کلاهبرداری در صرافی رمز ارز ترکیه

به گزارش ایران تحلیل:




دستگیری ها و تحقیقات همچنان در بازار ارزهای دیجیتال ترکیه در پی کلاهبرداری مبادلات ارز دیجیتال ادامه دارد.



به گزارش ایران تحلیل، Tomeya، یک صرافی ارز دیجیتال ترکیه که به حمایت مالی از تیم فوتبال هال سیتی معروف است، اکنون در مرکز یک رسوایی کلاهبرداری قرار گرفته است. دادستانی عمومی بویوکچکمجه استانبول به عنوان بخشی از تحقیقات برای تحقیق در مورد فعالیت های متقلبانه مربوط به بورس اوراق بهادار، دو نفر مرتبط با این موضوع را دستگیر کرد: یاووز استا، مالک تومیا، و اقتصاددان معروف اکه پولاش.

تحقیقات در پی شکایت یکی از شهروندان به نام موسی اکمکچی اوغلو آغاز شد. او ادعا کرد که توسط معمر اسلو، که در Tomia کار می کند، ۲۱۱۵۰۰ دلار فریب خورده است. اسلو Ekmekcioglu را به Halil Demir، مدیر یک سیستم فارکس به نام IdolFX معرفی کرده بود. زمانی که اکمکچی اوغلو بازگشت سرمایه مورد انتظار را دریافت نکرد، شکایتی را تنظیم کرد که تکمیل آن پنج ماه طول کشید.

در این عملیات ۲۵ نفر از ۳۲ نفر در لیست پلیس دستگیر شدند. در میان چهره های سرشناس دستگیر شده یاووز استا، مالک شرکت Tomiya Technology است.

رسوایی تودکس / تاریخچه کلاهبرداری ارزهای دیجیتال ترکیه

این حادثه زمانی رخ داد که ترکیه در حال آماده شدن برای معرفی قوانین ارزهای دیجیتال است. این در پی رسوایی بزرگ پیرامون Todex، یک صرافی ارزهای دیجیتال که به طور ناگهانی در سال ۲۰۲۱ سقوط کرد و بیش از ۴۰۰۰۰۰ عضو را کاملاً گیج و بدون دسترسی به سپرده های ۲ میلیارد دلاری خود گذاشت، رخ داد. فاروق اوزر، مدیر عامل تودکس پس از فرار به آلبانی در آگوست ۲۰۲۲ پس از صدور اخطاریه قرمز اینترپل علیه وی دستگیر شد.

اوزر در آوریل ۲۰۲۳ به ترکیه تحویل داده شد و در بدو ورود توسط پلیس دستگیر شد و به هفت اتهام از جمله تاسیس و هدایت سازمانی به منظور ارتکاب جرم، کلاهبرداری با استفاده از سیستم های اطلاعاتی یا موسسات اعتباری و کلاهبرداری از تجار یا بازرگانان متهم شد. مدیران شرکت و مدیران تعاونی به جرم شویی دارایی های غیرقانونی متهم شده اند.

تلاش های ترکیه برای تنظیم بازار ارزهای دیجیتال

ترکیه همچنین در حال بررسی توسعه یک ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) به نام دیجیتال لیر است. ترکیه در مورد آینده ارزهای دیجیتال موضعی مترقی دارد.

در پاسخ به نگرانی های مطرح شده توسط FATF و به منظور خارج شدن از لیست خاکستری این ناظر بین المللی جرایم مالی، ترکیه قصد دارد قوانین جدیدی برای تنظیم بازار ارزهای دیجیتال خود صادر کند.










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا