اقتصاد جهان

رشد جمعیت ایران کمتر از متوسط جهانی شد؛ 0.7 درصد در سال گذشته

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل ، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد) در جدیدترین گزارش آماری خود اعلام کرد که جمعیت جهان در سال گذشته از مرز ۸ میلیارد نفر گذشت. متوسط ​​رشد جمعیت جهان در سال جاری ۰.۸ درصد بوده است.

از اواخر دهه ۱۹۸۰، رشد جمعیت جهان به تدریج کاهش یافته است. این کاهش به ویژه در طول همه‌گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ تشدید شد. در سال ۲۰۲۲، جمعیت در ۴۲ اقتصاد از جمله برمودا، چین، آلمان و جامائیکا کاهش یافت که همه آنها در سال ۲۰۲۱ رشد جمعیت را تجربه کردند.

جابجایی جمعیت از اوکراین به کشورهای همسایه باعث شده است که برخی از اقتصادهای اروپای شرقی سریع‌ترین رشد جمعیت را در سال ۲۰۲۲ تجربه کنند. جمعیت آفریقا در میان قاره‌ها سریع‌ترین رشد را دارد و برخی از اقتصادهای آفریقایی نرخ رشد سالانه بیش از ۳ درصد را ثبت می‌کنند.

علاوه بر این، تا سال ۲۰۲۲، ۵۷ درصد از جمعیت جهان در شهرها و ۵ نفر از هر ۶ نفر در کشورهای در حال توسعه زندگی خواهند کرد.

در طول ۲۵ سال گذشته، جمعیت جهان ۲.۱ میلیارد نفر افزایش یافته است و تقریباً تمام این افزایش در کشورهای در حال توسعه رخ داده است.

پیش بینی می شود که جمعیت جهان طی ۲۵ سال آینده به طور متوسط ​​۱.۶ میلیون نفر افزایش یابد.

ایران با ۸۹ میلیون نفر جمعیت، هفدهمین کشور پرجمعیت جهان است

بر اساس برآورد UNCTAD، رشد جمعیت ایران در سال گذشته حتی کمتر از میانگین جهانی بوده است. جمعیت ایران در سال جاری تنها ۰.۷۱ درصد رشد کرد و به ۸۹ میلیون نفر رسید. جمعیت ایران از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ به طور متوسط ​​سالانه ۰.۹ درصد رشد داشته است و پیش بینی می شود رشد جمعیت ایران از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۵۰ تنها ۰.۴ درصد در سال باشد.

ایران با وجود رشد کم جمعیت توانسته جایگاه خود را به عنوان هفدهمین کشور پرجمعیت جهان در سال ۲۰۲۲ حفظ کند. چین با ۱.۴۲۶ میلیارد نفر جمعیت در سال جاری پرجمعیت ترین کشور جهان بود. هند با ۱ میلیارد و ۴۱۷ میلیون نفر و آمریکا با ۳۴۲ میلیون نفر در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. ویتنام با ۹۸ میلیون نفر جمعیت یک قدم از ایران و ترکیه با ۸۵ میلیون نفر در رتبه بندی پرجمعیت ترین کشورهای جهان یک پله از ایران عقب تر است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا