بانک و بیمه

سقف تسهیلات مسکن روستایی ۵۰ میلیون افزایش می یابد| رشد هزینه ساخت در روستاها به میزان تورم

بازار؛ گروه خیابان و مسکن: رونق ساخت و ساز در روستاها به دلیل مهاجرت معکوس امروز، متقاضیان تسهیلات مسکن روستایی را بر آن داشته تا با مشکلات مربوط به وام مسکن دست و پنجه نرم کنند.

اهالی روستاها و حتی افرادی که بنا به دلایلی متقاضی ساخت مسکن در روستاها هستند، می دانند که اگر بخواهند وقت و فرصت را در ساخت مسکن هدر دهند، از تورم باقی مانده و باید با هزینه بیشتری به اتمام برسانند. واحدهای مسکونی

غلامرضا صالحی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این سوال که آیا برآورد هزینه انجام شده و هزینه ساخت هر متر مسکن در روستاها امروز چقدر است؟ وی گفت: امروزه با توجه به مهاجرت معکوس به روستاها شاهد رونق ساخت و ساز در روستاها هستیم، بنابراین از زمان تصویب افزایش سقف وام مسکن روستایی به ۳۵۰ میلیون تومان، سهمیه آن معادل ۱۴۰۲ شد متقاضیان مسکن روستایی سعی کردند در اسرع وقت مدارک شما را دریافت کنند

خوشبختانه همکاری خوبی از سوی بانک ها صورت گرفت و میزان پرداختی تسهیلات مسکن روستایی هم اکنون به حدود ۲۶۰ هزار نفر رسیده است.

با اشاره به اینکه روند تصویب و اعلام افزایش گزینه های مسکن روستایی در سال گذشته مدتی به طول انجامید اما با پیگیری های وزیر راه و شهرسازی این موضوع سه ماه مانده به پایان سال توسط ۹ بانک اجرایی شد. وی ادامه داد: به هر حال از زمان تصویب و اعلام افزایش سقف وام مسکن روستایی به ۳۵۰ میلیون تومان (۳۵۰ هزار فقره) خوشبختانه همکاری خوبی از سوی بانک ها صورت گرفته است و در حال حاضر مبلغ پرداختی برای املاک مسکونی روستایی به حدود ۲۶۰۰۰۰ نفر می رسد.

صالحی افزود: تاسیسات مسکونی روستایی بهمن ماه گذشته پس از طی مراحل اداری اخذ ضمانت نامه از بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، به ۹ بانک عملیاتی ابلاغ و مراحل آغاز شد. اما از ابتدا دی در ماه ۱۴۰۲ پرداخت ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات آغاز شد و در این مدت بیش از ۲۶۰ هزار نفر بابت وام مسکن روستایی به بانک ها معرفی شدند و ۱۱۰ هزار واحد مسکونی قرارداد بسته شد.

تا خرداد امیدواریم سقف تسهیلات ۵۰ میلیون تومان افزایش یابد

در پاسخ به این سوال به نظر می رسد به زودی کل سهمیه ۳۵۰ هزار نفری تمام شود و باید پیشنهاد جدیدی برای افزایش سقف وام مسکن روستایی به دولت ارائه کنید. وی ادامه داد: با همکاری بانک ها فرض بر این است که خرداد کل سهمیه ۳۵۰ هزار مسکن روستایی در این ماه پرداخت می شود، بنابراین امیدواریم مانند سال گذشته مجدداً پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن روستایی را به دولت بدهیم.

در پیشنهاد جدید سقف توسعه مسکن روستایی را تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان افزایش داده ایم که امیدواریم در جلسه شورای عالی دارایی و همچنین وزارت راه و شهرسازی به تصویب برسد.

صالحی تاکید کرد که تا خرداد امیدواریم سقف تسهیلات ۵۰ میلیون تومان افزایش یابد. وی گفت: با این حال امسال نیز مانند سال های گذشته پیشنهاد افزایش گزینه های مسکن روستایی را به دولت خواهیم داد. در پیشنهاد جدید سقف توسعه مسکن روستایی را تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان افزایش داده ایم که امیدواریم در جلسه شورای عالی دارایی و همچنین وزارت راه و شهرسازی به تصویب برسد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما بانک های عامل با پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن روستایی موافقت خواهند کرد؟ آیا به خوبی می دانید که سال گذشته به دلیل افزایش سقف وام مسکن به ۳۵۰ میلیون تومان و اعلام آن، مشکلات و چالش های زیادی برای بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی وجود داشت؟ وی ادامه داد: در صورت همکاری بانک های عملیاتی می توانیم سقف وام مسکن روستایی را افزایش دهیم. در هر صورت ظرفیت خوبی در روستاها وجود دارد و فعالیت عمرانی رونق دارد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا مهاجرت به روستاها می تواند مفید باشد، پاسخ داد: آیا امروز برخلاف شهرهایی که ساخت و ساز در آن ها رکود است، در روستاها رونق ساخت و ساز وجود دارد؟ و آیا هزینه های ساخت تغییر می کند؟ وی افزود: روند رو به افزایش مهاجرت معکوس را باید به فال نیک گرفت و همین موضوع باعث افزایش تقاضا برای کارهای عمرانی شده است.

هزینه ساخت خانه با توجه به مصالح استفاده شده متری ۸.۵ میلیون تومان است

صالحی ادامه داد: هزینه های ساخت و ساز در روستاها در حال افزایش است. هزینه ساخت خانه با توجه به مصالح استفاده شده متری ۸.۵ میلیون تومان است. البته این هزینه و مبلغ مربوط به بهای تمام شده سال ۱۴۰۲ است و به نظر می رسد هزینه ساخت مسکن در سال جاری با نرخ تورم همخوانی داشته باشد.

مهاجرت معکوس باعث افزایش ظرفیت و تقاضا برای کارهای عمرانی در روستاها شده است و این مشکل باعث می شود سالانه ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات مسکن روستایی طبق قانون به متقاضیان پرداخت شود و هر سال سقف آن افزایش می یابد. از اوایل دهه ۸۰ دولت تصمیم گرفت خدمات بانکی کم هزینه را به متقاضیان مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی ارائه کند.

در واقع اگرچه دولت در سال های اخیر تلاش هایی را برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی با کمک تسهیلات بانکی انجام داده است، اما همچنان خلأ برای دستیابی به نتایج قابل قبول در این حوزه وجود دارد. تاکنون ۵۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی مقاوم شده اند

پارسال برای اولین بار بود که وام مسکن روستایی از ۲۰۰ هزار به ۳۵۰ هزار رسید و این یک مشکل خاص و منحصر به فرد بود. این در حالی است که کارشناسان معتقدند با توجه به افزایش تورم، سرمایه گذاری در تولید مسکن نیز در سال جاری افزایش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا