فرهنگ و هنر

سهامداران بخوانند؛ ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر سهام عدالت می‌گیرند


ایران تحلیلی –

بر اساس برنامه بودجه ۱۴۰۲ در ماده ن احکام مربوط به خصوصی سازی و واگذاری سهام دولتی، دولت مکلف است نسبت به واگذاری سهام دولت یا شرکت های دولتی در بنگاه های قابل واگذاری قانون اجرای سیاست های کلی اقدام کند. بند ۴۴ اصل ۴۴ قانون اساسی در سقف ردیف درآمد ۳۱۰۵۰۰ بابت واگذاری سهام عدالت به کلیه بازماندگان واجد شرایط دریافت این سهام اخذ و گزارش اجرای این بند می باشد. هر سه ماه یکبار توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی به کمیسیون های اقتصادی و اجتماعی شورای اسلامی ارسال می شود. اعطای سهام عدالت به بازماندگان که قانون قبلاً بر آن تاکید کرده است.

در سال ۱۳۸۳ پس از تصویب و اجرای طرح سهام عدالت تعدادی از افراد به دلایل مختلف از ثبت نام و دریافت این سهام بازماندند و پس از آن اخبار مختلفی مبنی بر اعطای سهام به بازماندگان در دولت های متخلف منتشر شد. به طور مداوم گزارش می شود. اعطای سهام عدالت به بازماندگان که حتی در بند ج سیاست های کلی اصل ۴۴ به نقل و انتقال سهام به اقشار مختلف اشاره شده است اما تاکنون با وجود تاکید مکرر قانون همچنان در هاله ای از ابهام است. !

۵ آذر یک ماه پیش بود که باشگاه خبرنگاران جوان موضوع را از وزیر اقتصاد برای اجرای بحث اعطای سهام عدالت به بازماندگان پیگیری کرد و گفت: اساسنامه از کدام وزارتخانه ها برای اعطای سهام عدالت باید تخصیص داده شود. هنوز مورد توافق وزرای مربوطه قرار نگرفته است. .

این مسئول تصریح کرد: به محض توافق وزارتخانه های ذیربط مبنی بر اینکه چه سهامی در این سبد قرار گیرد، آیین نامه پرداخت مشمولان و جمعیت تحت پوشش نهادهای حمایتی آماده اجرا است و منتظر سهام مورد نظر هستیم. اعلام

حالا بیش از دو ماه از صحبت های وزیر اقتصاد می گذرد اما هنوز خبری از اجرای این بند قانونی نیست! در همین رابطه روز گذشته باشگاه خبرنگاران جوان موضوع را از وزیر اقتصاد پیگیری کرد و وی گفت: مشمولان جدید سهام عدالت شناسایی و ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تایید شدند. برای عرضه سهام به غیرعضو باید اقدامات قانونی انجام شود که نیاز به تصویب هیات وزیران دارد. با توجه به عدم موافقت برخی از اعضای این هیئت با سهام شرکت های سرمایه گذار، این کار انجام نشد و امید است در بهمن برای دریافت تاییدیه وزارتخانه ها

اعطای سهام عدالت به بازماندگان که هر بار وعده آن داده شده و حتی قانون نیز چندین بار بر آن تاکید کرده است، اما همواره سال به سال به بهانه های مختلف منتقل می شود. اجرا نشدن بند قانونی که فرصتی برای سودجویان فراهم کرده و عده ای با کشیدن کلیدواژه ثبت نام سهام عدالت بازماندگان پول در می آورند و جیب خود را پر می کنند! در همین زمینه رسانه ای به سراغ مهدی حاجیوند، دستیار و مشاور ویژه رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت رفت و وی در این باره گفت: در خصوص موضوع سهام عدالت در حال حاضر ثبت نامی برای سهام عدالت وجود ندارد. شرکت کنندگان جدید

وی در خصوص آخرین جزئیات اعطای سهام عدالت به بازماندگان می گوید: در خصوص اعطای سهام عدالت و آخرین جزئیات آن به اظهارات وزیر امور اقتصادی مبنی بر پیشنهاد اعطای سهام عدالت به مشمولان جدید اشاره می کنیم. به هیأت دولت ارائه شده و در صورت تصویب اقدامات لازم انجام خواهد شد. .

در ادامه دستیار و مشاور ویژه رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت تصریح کرد: با توجه به نکات مطرح شده دریافت هر گونه خدمات در خصوص سهام عدالت کاملا غیرقانونی است و ثبت نامی ندارد. برای اعطای سهام عدالت به ذینفعان جدید در حال حاضر. و امیدواریم مردم به این نکات توجه کافی داشته باشند تا فریب نخورند.

وی در پایان تصریح کرد: اگر برنامه ای برای اعطای سهام عدالت به مشمولان جدید وجود داشته باشد، قطعا وزیر اقتصاد و مسئولان مربوطه اقدامات و اقدامات لازم را اعلام خواهند کرد.

حال باید منتظر ماند و دید آیا اعطای سهام عدالت به بازماندگان تا پایان سال جاری اجرایی می شود؟ باشگاه خبرنگاران جوان این موضوع را پیگیری خواهد کرد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا