فرهنگ و هنر

سهامداران بورسی بخوانند / چند توصیه مهم برای سهامداران بورسی


ایران تحلیلی –

تعدادی از کارشناسان بازار سرمایه ضمن مقایسه بازار سهام با سایر بازارهای سرمایه گذاری، توصیه هایی برای کاهش زیان های احتمالی در بورس به سهامداران ارائه کردند.

بازار سهام، بازار نادیده گرفته رشد

عظیم ثابت، دبیر کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار گفت: همواره شاهد اخبار و شایعات زیادی در بازار هستیم، اما نکته مهم این است که سرمایه گذاران قبل از اینکه تحت تاثیر شرایط فعلی قرار بگیرند باید هوشمندانه در بازار تصمیم گیری کنند. سرمایه گذار باید از منابعی که در اختیار دارد به منظور کاهش ریسک احتمالی تقسیم استفاده کند و وجوه خود را در سهامی سرمایه گذاری کند که پایه محکمی برای سرمایه گذاری دارند.

وی افزود: همچنین سهامداران با ورود وجوه خود به صندوق های سرمایه گذاری که دارای مدیران حرفه ای هستند می توانند از نوسانات بازار در امان باشند و در مواقع بحرانی تصمیمات هیجانی نگیرند. سرمایه گذاری حرفه ای در بازار با تلاش برای اتخاذ معیارهای صحیح برای سرمایه گذاری و وجود نگاه بلندمدت به سرمایه گذاری در بازار ایجاد می شود. بورس پتانسیل بالایی برای رشد دارد که در چند سال گذشته مورد غفلت قرار گرفته است.

بررسی تورم در اقتصاد برای سرمایه گذاری منابع مازاد

محسن خدابخش یکی از اعضای سابق هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سرمایه گذاران قطعا باید به مسائل مهم اقتصادی مانند تورم در دوره های مختلف و در خرید و فروش دارایی های خود توجه کنند. سرمایه گذاران نباید در زمان های مختلف و تحت تاثیر رویدادها به مشکلات اقتصادی دامن بزنند.

وی افزود: سرمایه گذاری در دارایی های مختلف به عنوان یکی از موضوعات مهم در اقتصاد کشور محسوب می شود که پرداخت سود شرکت به سهامداران نشان از میزان تولید شرکت و همچنین فعالیت در فضای واقعی اقتصادی است که سرمایه گذاران باید آن را پرداخت کنند. توجه به.” انجام تحقیقات مختلف از جمله موضوع تورم در اقتصاد یکی از اقداماتی است که سرمایه گذاران می توانند برای سرمایه گذاری منابع مازاد خود تصمیم بگیرند.

فارغ از اخبار مثبت و منفی منتشر شده در فضای مجازی

مهدی حاجی غلام سریزدی عضو هیئت مدیره کانون کارگزاران بورس گفت: نوسانات و فراز و نشیب ها جزئی از ماهیت و ماهیت بازارهای مالی است که در نتیجه این نوسانات سبد سرمایه گذاری مردم وارد سود می شود و تلفات. استراتژی سهامداران در مواجهه با بازار و روندهای منفی می تواند متفاوت باشد، اما شرایط فعلی بازار ناشی از برخی مصوبات است که باعث ایجاد فاصله بین بازار و فضای تحلیلی شده است.

وی افزود: در شرایط فعلی پیشنهاد می شود سهامداران از پیگیری اخبار و خرید و فروش هیجانی خودداری کنند چرا که هر خرید و فروش مستلزم داشتن اطلاعات لازم و کافی از مسائل اساسی و مولفه های اقتصادی شرکت ها و صنعت مربوطه است. . بسیاری از افراد در بازار منفی نگران می شوند و آسیب بیشتری به سبد سرمایه گذاری خود وارد می کنند که معمولاً برای این افراد بهتر است در هنگام روندهای منفی و اصلاح بازار صبور باشند زیرا ممکن است در پایان بازار بر اساس احساسات بفروشند. تصحیح .

حاجی غلام گفت: بازارهای منفی در برخی صنایع و نمادها به سهامداران فرصت ورود با قیمت های مناسب را می دهد و به عبارتی این فرصت را برای سرمایه گذاران ایجاد می کند تا سبد خود را اصلاح کنند. به سهامداران توصیه می شود در صورت بروز علائم برگشتی بازار، با بی توجهی به اخبار مثبت و منفی منتشر شده در فضای مجازی و پرهیز از تصمیمات هیجانی، مدیریت سرمایه و حفظ نقدینگی، به منظور تنوع بخشیدن به سبد دارایی، در صورت بروز علائم برگشت بازار، به استراتژی های معاملات شخصی و فنی و فنی و حرفه ای خود پایبند باشند. تحلیل بنیادی بازار و از نمادها دوری کنید.

دیدگاه بلندمدت سهامداران

محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اگر سهامداران قبل از ورود به بورس، پرتفوی خود را با نگاه بلندمدت به بازار انتخاب کرده اند، دیگر نگران نوسانات بازار نباشند. . نوسانات بازار برای افرادی که نگاه کوتاه مدت به این بازار دارند نگران کننده خواهد بود و به محض انتشار هر خبری وارد شور و هیجانی در بازار خواهند شد که تاثیر زیادی بر سبد سهام مردم خواهد گذاشت.

وی افزود: نگاه کوتاه مدت و بلندمدت به بورس به عنوان دو راهکار متفاوت برای سرمایه گذاری در این بازار در نظر گرفته می شود و از این رو در هنگام انتشار اخبار بر اساس سیاست های مورد نظر خود در بازار تصمیم گیری می کنند. با توجه به عدم ثبات در اقتصاد و وجود نوسانات در بازار تحت تاثیر اتفاقات رخ داده، بهتر است سهامداران نگاه بلندمدت به بازار داشته باشند و ۶۰ درصد پرتفوی خود را با نگاه بلندمدت و ۴۰ درصد با دید کوتاه مدت برای جلوگیری از متحمل شدن زیان تحت تاثیر نوسانات. و ضرر و زیان سنگین نخواهد بود.

امتناع سهامداران از انجام معاملات متوالی

محسن انصاری، مدیر سابق نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در سال های اخیر بازار سرمایه با کاهش ارزش معاملاتی، خروج پول از افراد و روند فرسایش دست و پنجه نرم می کند. با توجه به وجود چنین وضعیتی در بازار، به سهامداران توصیه می شود با استفاده از اهرم مالی و استقراض، سبدی از ابزارهای مختلف شامل سهام، اوراق با درآمد ثابت و صندوق های کالایی تشکیل دهند.

وی افزود: همچنین بهتر است سهامداران از انجام معاملات متوالی خودداری کرده و حد سود و زیان در بازار را رعایت کنند. با توجه به افزایش نرخ تورم، افزایش قیمت ارز و برنامه ریزی برای افزایش تولید در شرکت ها، احتمال افزایش سودآوری بنگاه های اقتصادی فعال در بازار سرمایه بالاست، بنابراین با توجه به چنین موضوعی، به نظر می رسد بازدهی بازار سرمایه در بلندمدت صعودی باشد. از این رو به سهامداران توصیه می شود برای سرمایه گذاری در بازار آرامش خود را حفظ کنند.

ورود دارایی های مازاد به بورس

سید مهدی پارچینی، مدیر سابق نظارت بر بورس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: حضور سهامداران در بازار سرمایه را می توان به دو دیدگاه تقسیم کرد; دیدگاه اول مربوط به سرمایه گذاران غیرحرفه ای است که توصیه ما به این سهامداران سرمایه گذاری غیرمستقیم از طریق صندوق ها است و بهتر است از سرمایه گذاری مستقیم در بورس پرهیز شود.

وی افزود: با چنین اقدامی در صورت نوسانات بازار به دلیل قرار گرفتن وجوه در دست متخصصان می توانند از وجوه خود در این بازار محافظت کنند. با توجه به اینکه افراد غیرحرفه ای با دید کوتاه مدت وارد این بازار می شوند، انتظار می رود افق بلندمدتی برای مدیریت دارایی های خود داشته باشند تا تحت تاثیر نوسانات فصلی قرار نگیرند.

پارچینی گفت: تنوع بخشی موضوع مهمی برای سرمایه گذاران حرفه ای تلقی می شود که در صورت پیگیری این موضوع بهتر می توانند بر نوسانات غلبه کرده و با نگاه بلندمدت در بازار سرمایه گذاری کنند. توصیه همیشگی فعالان بازار سرمایه به سرمایه گذاران برای حضور در بورس، ورود دارایی های مازاد است; بنابراین اگر سهامداران به این اصل توجه کنند نباید به سود موقت بانکی و جریان نقدی کوتاه مدت توجه کنند زیرا افق بلندمدت می تواند بازدهی بیشتری را نسبت به سپرده های بانکی برای سهامداران فراهم کند.

وی بیان کرد: متولیان امر نیز باید به این نکته توجه داشته باشند که متغیر نرخ سود و نرخ ارز بر روند معاملات بورس تاثیرگذار است، به همین دلیل بهتر است تصمیماتی اتخاذ شود تا سرمایه گذاران متحمل زیان زیادی نشوند و چون از دیدگاه کوتاه مدت وارد بازارهای سوداگرانه نشوید.

تصمیم گیری در شرایط بحرانی بازار برای سهامداران ممنوع است

مصطفی امید قائمی مدیرعامل سابق بورس فرا گفت: گاهی بانک مرکزی در بازار سرمایه گزینه هایی را مطرح می کند یا تغییراتی در اعتبارات ایجاد می کند که این امر باعث محدودیت منابع شرکت ها یا صندوق ها در کوتاه مدت و افزایش سود می شود. حجم عرضه در بازار و خروج منابع از بازار. خواهد بود.

وی افزود: خروج از بازار سرمایه تلاطم ایجاد می کند که سهامداران باید با احتیاط عمل کنند و توجه داشته باشند که این تلاطم ها در بازار موقتی است و تاثیری بر روند کلی بازار و سودآوری شرکت ها در بازار نخواهد داشت. انجام داد در زمان نوسانات، سهامداران نباید عجولانه در مورد حضور یا عدم حضور در این بازار تصمیم بگیرند و بهتر است منتظر فرصت های آینده باشند. رفتار عاطفی برای سرمایه گذاری در بازار ضرر سهامداران را به همراه خواهد داشت و سهامداران با صبر و حوصله جایگاه ورود و خروج بهتری را در این بازار پیدا می کنند.

تلاش سازمان بورس برای حفظ سرمایه سهامداران

شاهین چراغی عضو سابق شورای عالی بورس گفت: سازمان بورس تمام تلاش خود را برای حفظ سرمایه سهامداران به کار بسته است، اکنون بورس به عنوان تنها دارایی محسوب می شود که قیمت سهام در آن بسیار پایین است. در مقایسه با سایر بازارهای سرمایه گذاری ترس ناشی از اطلاعیه ها و مصوبات باعث شده است که سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در این بازار هراس داشته باشند و مانع از ورود سرمایه گذاری های خود به این بازار شوند.

وی افزود: بارها تجربه کرده ایم که سهامداران برای جلوگیری از زیان احتمالی وجوه خود را از بازار خارج کرده اند بنابراین بهتر است در این مواقع رفتار هیجانی نشان ندهید زیرا زمانی که نرخ سود سپرده تا ۳۰ درصد افزایش می یابد مطمئن باشید. که این افزایش در بازار سرمایه بیشتر خواهد بود.

چراغی گفت: سازمان بورس مسیر درستی را طی می کند، زیرا با تکمیل ابزار سرمایه گذاری و افزایش نظارت به دنبال هماهنگی با شرایط موجود و حمایت از سهامداران است. سهامداران خرد نگران وضعیت موجود نیستند و از بازار خارج نمی شوند، زیرا در حال حاضر قیمت سهام شرکت بسیار کمتر از قیمت ذاتی است که نشان دهنده ارزشمند بودن سهام شرکت های بورسی است.

لزوم حفظ آرامش سهامداران برای سرمایه گذاری در بورس

علیرضا توکلی کاشی، معاون اسبق مرکز موسسات سرمایه گذاری گفت: نوسانات جوهره بازار سرمایه است و بعید است افرادی که در این بازار حضور دارند از نوسانات حاکم بر بازار بی اطلاع باشند. سهامداران باید بازار را به صورت منظم تحلیل کنند و تحت تاثیر اخبار و ادامه روند منفی چند روزه بازار، خروج هیجانی از بازار نداشته باشند.

وی افزود: تجربه نشان داده افرادی که در زمان خرید دقت کافی در انتخاب سهام داشتند و سهام با پتانسیل کافی برای رشد را انتخاب کردند نباید از نوسانات هراس داشته باشند و با حوصله از رفتارهای هیجانی در این بازار پرهیز کنند. قطعا بازده سهامدارانی که در زمان فروش در صف فروش ایستاده اند و در زمان خرید در صف خرید حضور دارند کمتر از سهامدارانی است که بدون توجه به صف های ایجاد شده در بازار، صبور بوده و از رفتارهای هیجانی پرهیز می کنند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا