بانک و بیمه

شاخص صنعت بانکداری تمایل به افت بیشتری دارد

هادی بهرامی; بازار: صنعت بانکداری که در حال حاضر جزو ۱۰ صنعت برتر بورس است، در دهه ۸۰ وارد این بازار شد و توانست در کمتر از یک دهه به جایگاه قابل قبولی دست یابد. در واقع، صنعت بانکداری علیرغم مدت کوتاهی که از عرضه اولیه آن می گذرد، از پیشینه و پایه قوی برخوردار است. همانطور که می دانید تحلیل و بررسی موسسات بانکی به دلیل نقش مهمی که در اقتصاد و چرخه نقدینگی کشور دارند، حائز اهمیت است. به همین دلیل در ادامه گزارشی از تحولات این صنعت در هفته گذشته و تحلیل روند بعدی خواهیم داشت.

گزارش عملکرد شاخص
شاخص بخش بانکی در بورس اوراق بهادار هفته گذشته با افت ۳ درصدی به پایان رسید و بیشتر سهام بانکی با توجه به جو عمومی بازار سهام در محدوده منفی معامله شدند. این شاخص در ابتدای هفته گذشته روی عدد ۹۱۲۲ واحد قرار داشت و در پایان معاملات هفته به عدد ۸۸۴۵ واحد رسید. در این میان شاخص کل بورس با افت ۲ درصدی به رقم ۲ میلیون و ۲۶۵ هزار واحد رسید و شاخص هم وزن نیز با افت ۲ درصدی به محدوده ۷۵۱ هزار واحد رسید که نشان می دهد ۹۹ درصد شاخص ها دارای نوسان و زنجیره ای بوده اند. روابط با یکدیگر بر خلاف بازدهی مثبت ۱.۵ درصدی شاخص کل بورس و بازدهی منفی ۴ درصدی شاخص هم وزن، شاخص بخش بانکی در ۳۰ هفته گذشته بازدهی منفی ۴.۲ درصدی را به ثبت رساند سقف ۲۰ درصد بود و بر اساس محدوده فعلی ROI، بازدهی مثبت ۹ درصد حاصل شد که در حال حاضر در مقایسه با نرخ تورم و انتظارات سهامداران بی ارزش است.

تحلیل فنی شاخص
بر اساس تحلیل های انجام شده در مقالات قبلی، شاخص صنعت بانکداری در نزدیکی مقاومت ایستا ۹۴۳۰ واحدی با افت ۵ درصدی مواجه شد که در حال حاضر در صورت عدم حفظ قدرت تقاضا، روند نزولی بیشتری دارد یک پشتیبانی معتبر از ۸۴۰۰ واحد خواهد بود. البته صحبت از کاهش بیشتر شاخص‌های صنعتی چندان ساده نیست و نوسانات شاخص‌ها منجر به نوسان بیشتر سهام و همچنین تحریک احساسات سرمایه‌گذاران از طریق رفتار خسته‌کننده یا تحولات مثبت متوالی می‌شود. شاخص صنعت بانکداری نیز از این شرایط مستثنی نبوده و با کاهش بیشتر برای حمایت، سهام بانک ها رفتار قیمتی کسل کننده ای از خود نشان خواهند داد. اگر مقاومت استاتیکی اصلی ۹۴۳۰ واحد شکسته شود، هدف اول ۱۰۲۰۰ واحد را در نظر می گیریم و در صورت تجاوز از آن، اهداف بالاتری را تعیین می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا