بانک و بیمه

شاخص گروه بانکی به کف ۸۲۰۰ واحدی رسیده است!

هادی بهرامی; بازار: همانطور که می دانید تحلیل و بررسی موسسات بانکی به دلیل نقش مهمی که در اقتصاد و چرخه نقدینگی کشور دارند، حائز اهمیت است. به همین دلیل در ادامه گزارشی از تحولات این صنعت در هفته گذشته و تحلیل روند بعدی خواهیم داشت.

گزارش عملکرد شاخص
در دو هفته گذشته در نتیجه ریزش بورس، شاخص صنعت بانکداری با افت ۵ درصدی مواجه شد که عملا افت هفته گذشته را ادامه داد و در حال حاضر در محدوده ۸۲۰۰ واحدی قرار دارد؛ شاخص کل بورس با ۵.۳ درصد کاهش به رقم ۲ میلیون و ۱۱۴ هزار واحد رسید و شاخص هم وزن نیز با ۶.۴ درصد کاهش به رقم ۶۹۴ هزار واحد رسید. شاخص گروه بانکی در ماه گذشته ۱۱.۸ درصد و در ۶ ماه گذشته ۳.۹ درصد بازدهی منفی را به ثبت رساند که در ۱ ماه گذشته ۱۸.۴ درصد و در ۶ ماه گذشته ۱۸.۴ درصد نسبت به نرخ تورم واقعی فرض ۸۰ نشان می دهد. برابر است در ماه گذشته ۴۳.۹% عقب افتاد، اگر به عقب نرسد، سهامداران بازنده واقعی خواهند بود.

تحلیل فنی شاخص
سطح ۹۴۳۰ واحدی مقاومت استاتیکی اصلی محسوب می شود که شاخص با رسیدن به این ناحیه در دو هفته گذشته و سپس رسیدن به سطح ۸۲۰۰ واحدی با افت ۱۲ درصدی به آن واکنش منفی نشان داد که حمایت معتبر و البته خود نیز محسوب می شود. نباید از دست داد؛ در غیر این صورت، پشتیبانی ۸۰۵۰ واحد در دسترس است. منطقه ۸۲۰۰ پشتوانه ای اثبات شده و قوی به نظر می رسد که از دست دادن آن به هیچ وجه به نفع سهام گروه بانکی نخواهد بود و ممکن است با افت بیشتر یا حداقل روندی فرسایشی و خسته کننده مواجه شوند. زیرا حمایت ۸۰۵۰ واحد حد قوی را نشان نمی دهد و فقط یک کران پایینی فرعی ایجاد می کند و باید همان ۸۲۰۰ واحد را در نظر گرفت. اگر حمایت ۸۲۰۰ واحدی از بین برود، حمایت قابل اطمینان بعدی که احتمالاً نشان دهنده توقف نهایی روند نزولی است، سطح ۷۳۰۰ واحد است که نشان دهنده فاز انباشتگی سال ۲۰۱۹ و مقاومت شکسته ۱۴۰۱ است.

آخرین اخبار صنعت
۱- بانک ملت با هدف تشویق سپرده گذاران کوتاه مدت تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان در قالب طرح شایان به اشخاص حقیقی تسهیلات پرداخت می کند.

۲- شرکت بورس گسترش صنایع بهشهر از صدور مجوز تملک ۳۳ درصدی سهام اولین بانک خصوصی از سوی بانک مرکزی خبر داد که برای اولین بار در حوزه بانکی اتفاق افتاد.

۳- بانک تجارت امکان ثبت نام خودروهای برقی وارداتی در سامانه یکپارچه خرید خودرو را به صورت سریع و آسان ارائه می دهد.

۴- بر اساس گزارش بانک مرکزی کشور، خالص حساب سرمایه ایران در ۹ ماهه سال گذشته شمسی به ارزش منفی بی سابقه ۲۰ میلیارد و ۱۹۳ میلیون دلار رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا