طلا و ارز

عوامل اثرگذار بر افزایش قیمت ارز چیست؟

به گزارش ایران تحلیل، مهدی رئیس زاده با بیان اینکه عوامل متعددی در نوسانات نرخ ارز و افزایش آن در چند وقت اخیر دخیل است، گفت: نوسانات نرخ ارز و افزایش آن دلایل مختلفی دارد. شاهد تحولات و اتفاقات و همچنین طرح های مختلفی هستیم که هر کدام بر نرخ ارز و قیمت آن تاثیر گذاشته است.

افزایش تقاضا به دلیل سفرهای نوروزی

هر سال به آن اشاره می کرد اسفند ماه و پایان سال شاهد افزایش نرخ ارز و همچنین تقاضای ارز هستیم، گفت: هر ساله در اسفند با راه اندازی تورهای خارجی نوروزی و ترویج آن، تقاضا و تقاضای نقدینگی رو به افزایش است، هرچند بانک مرکزی اخیراً اعلام کرده است که مبالغ ارز مسافرتی با توجه به موضوع سفرهای نوروزی پیش رو از ۵۰۰ یورو به ۱۰۰۰ یورو افزایش می یابد. . دلیل این اقدام جلوگیری از افزایش ناگهانی قیمت ارز به دلیل تقاضای زیاد قبل از عید نوروز و سفرهای خارجی برخی هموطنان بود.

گواهی سپرده و برداشت سرمایه از صندوق های سرمایه گذاری

مشاور بانکی اتاق بازرگانی به اطلاعیه اخیر بانک مرکزی مبنی بر صدور و ارائه گواهی سپرده ۳۰ درصدی اشاره کرد و گفت: چندی پیش بانک مرکزی سالانه ۳۰ درصد گواهی سپرده صادر کرد که سود آن به صورت ماهانه پرداخت می شود. بخش عمده ای از سرمایه گذاری با توجه به نرخ سود بالای گواهینامه های فوق، شرکت وجوه سرمایه گذاری را در اختیار خود قرار داده بود، این وجوه را که نقش مهمی در تامین سرمایه بخش های تولیدی ایفا می کنند را از منابع خود محروم کرد. و باعث انتقال منابع و نقدینگی شد.

تورم

رئیس زاده تورم را یکی دیگر از عوامل موثر بر نوسانات نرخ ارز دانست و توضیح داد: از نرخ تورم اعلام شده رسمی گرفته تا میزان تورمی که مصرف کنندگان در بازار احساس می کنند که برای برخی کالاها ممکن است بالاتر از نرخ تورم رسمی باشد، همه چیز بر قیمت اثرگذار است. ارز در بازار

شرایط خاص بازارهای سرمایه گذاری رقیب

وی با بیان اینکه احتمال ریسک سرمایه گذاری در سایر بخش ها زیاد است و احتمال انحلال برخی از سرمایه گذاری ها در بلندمدت وجود دارد، خاطرنشان کرد: مورد دیگر به دلیل ماهیت سرمایه گذاری بخشی از جامعه است که برخی افراد آن را انجام می دهند. منابع ریالی برای حفظ ارزش سرمایه خود دارند و با خرید ارز از کاهش ارزش آن جلوگیری می کنند که باعث افزایش تقاضا در بازار آزاد می شود. به عنوان مثال یکی از گزینه های سرمایه گذاری ملکی است که به دلیل نیاز سرمایه بالا و شرایط رکودی برای بسیاری از سرمایه گذاران آسان نیست و به اعداد و ارقام بالایی نیز نیاز دارد.

بحران های سیاسی و بین المللی

رئیس زاده با نگاهی به نقش بحران ها و جنگ های بین المللی در زنجیره تامین و همچنین افزایش قیمت طلا به دلیل جنگ های منطقه ای و بین المللی، تصریح کرد: بحران های بین المللی و منطقه ای مانند جنگ تاثیر زیادی بر تجارت جهانی، عرضه کالا دارد. زنجیره ای و همچنین قیمت طلا و ارز. . علاوه بر این، بازار ارز و طلا به یکدیگر وابسته هستند و اگر مثلاً قیمت دلار افزایش یابد، قیمت جهانی طلا نیز افزایش می یابد. علاوه بر این، خود طلا دارای ارزش ذاتی بالایی است که ارزش برخی از ارزهای بین المللی را افزایش می دهد.

وی افزود: تمامی موارد فوق باعث نوسان و افزایش قیمت ارز می شود. بیش از همه مسائلی که به بخش روانی جامعه و بازار مربوط می شود، نقش مهم تری در بازار ارز دارند. به عنوان مثال بخش بسیار زیادی از پول ملی از طریق ارزهای نیمه ارزی و در بخش تولید کشور با نرخ مشخصی استفاده می شود و این ارز نوسانی ندارد و نرخ آن امن است، اما مجموعه موارد ذکر شده نشان دهنده این است که وجود جنبه های روانی در بازار آزاد ارز. بر این دلالت دارد.

لزوم هماهنگی سیاست های مالی و پولی

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اعمال برخی سیاست های غلط مالی و پولی به جای مهار تورم و کنترل بازار تاثیرات منفی بر وضعیت بازار داشته است، گفت: مشکلی که در کشور ما در حوزه سیاست مالی وجود دارد، قابل انتساب است. تعداد زیاد نامه ها و مقررات مختلف وزارتی. ارز توسط بانک مرکزی و همچنین وزارت اقتصاد برگشت داده می شود. به طوری که تصمیمات بانک مرکزی به طور مکرر تغییر می کند و تولید و اقتصاد کشور نمی تواند هر هفته یا در بازه های زمانی کوتاه خود را با تصمیمات و مقررات مختلف تطبیق دهد. یعنی ما دچار مشکل نوسان و تغییر مقررات هستیم.

رئیس زاده با تاکید بر لزوم تغییر در معرفی مدل سیاست پولی خاطرنشان کرد: به عنوان راه حل باید در فاز اول هماهنگی مناسب بین سیاست های مالی و پولی کشور توسط دستگاه های سیاسی ایجاد شود. به عنوان مثال، با توجه به شرایط اقتصادی کشور و شرایط تورمی، وزارت اقتصاد باید از بخش تولیدی در بحث اخذ مالیات حمایت کند. یعنی میزان مالیات دریافتی بخش تولیدی کشور در شرایط تورمی کاهش یابد و افزایش نرخ مالیات تولیدکنندگان در شرایط تورمی سیاست نامناسبی است.

وی ادامه داد: در سیاست گذاری و مقررات پولی نیز باید از سوی بانک مرکزی ثبات داشته باشیم. بانک مرکزی در سال‌های اخیر سیاست‌ها و مقررات زیادی را در زمینه ارز ابلاغ کرده است و این حجم زیاد مقررات و تغییرات تعرفه‌ای، برنامه‌ریزی صحیح و بلندمدت را برای تولیدکنندگان داخلی در زمینه تامین مواد و مواد غیرممکن می‌کند. تولید محصولات خود

مشاور بانکی اتاق بازرگانی در پایان افزود: بخشی از این مشکلات ناشی از کمبود منابع در خزانه بانک مرکزی است اما بخشی دیگر به تغییرات متعدد در مقررات پولی و تعرفه ها برمی گردد که این مشکل را دوچندان می کند. بنابراین یکی از الزامات اساسی قوانین پولی، ثبات مقررات و قوانین پولی و همچنین هماهنگی سیاست های مالی و پولی در کشور است که باید توسط بانک مرکزی و وزارت اقتصاد پیگیری و اعمال شود.








دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا