اقتصاد جهان

“مرگ مالی” در انتظار کشورهای ثروتمند به علت افزایش شدید بدهی

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل ، آرتور لافر جونیور، اقتصاددان آمریکایی و رئیس شرکت سرمایه گذاری لافر تنگلر به نقل از راشاتودی هشدار داد که اقتصادهای بزرگی که نتوانند مشکلات رو به رشد بدهی خود را حل کنند، با «مرگ مالی» مواجه خواهند شد.

وی در مصاحبه با CNBC یک “دهه بدهی” را برای جهان پیش بینی کرد و افزود که بحران بدهی و اعتبار بر بازارهای توسعه یافته و نوظهور تأثیر گذاشته است و این بحران “پایان خوبی” نخواهد داشت.

به گفته این اقتصاددان، بدهی جهانی ۱۰۰ تریلیون دلار نسبت به یک دهه قبل افزایش یافت و در سپتامبر گذشته به رکورد ۳۰۷.۴ تریلیون دلار رسید. در همین حال، نرخ بهره جهانی بیشترین افزایش خود را در ۴۰ سال گذشته داشته است.

کشورهای ثروتمندی مانند آمریکا، انگلیس، فرانسه و ژاپن به دلیل انباشت بیش از حد بدهی بیش از ۸۰ درصد از این افزایش را به خود اختصاص داده اند. چین، هند و برزیل بیشترین رشد اعتبار را در میان بازارهای نوظهور ثبت کردند.

لفر گفت: “من انتظار دارم که برخی از کشورهای بزرگتر که به مشکلات بدهی خود رسیدگی نمی کنند، با مرگ مالی آهسته بمیرند.”

وی افزود که برخی از بازارهای نوظهور نیز به سمت ورشکستگی پیش می روند.

این اقتصاددان هشدار داد در حالی که کشورهای کم درآمد در معرض خطر بالای مشکلات بدهی هستند، بازپرداخت بدهی به ویژه برای کشورهای با درآمد بالا به دلیل پیری جمعیت و کمبود نیروی کار مشکل ساز خواهد بود.

آخرین گزارش موسسه مالی بین المللی نشان می دهد که نسبت بدهی جهانی به تولید ناخالص داخلی به ۳۳۶ درصد رسیده است، در حالی که میانگین ۱۱۰ درصد در سال ۲۰۱۲ برای اقتصادهای پیشرفته و ۳۵ درصد برای بازارهای نوظهور بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا