بانک و بیمه

نرخ تورم سالانه به ۳۸.۸ درصد کاهش یافت

به گزارش ایران تحلیل، محمد شیریجیان معاون اقتصادی بانک مرکزی در همایش ملی درباره اعتبار و اعتبار بانک مرکزی و نقش آن در اثربخشی سیاست های پولی و ارزی توضیح داد: شهرت و اعتبار بانک مرکزی. بانک موضوع بسیار مهمی است و تأثیراتی بر اقتصاد کشور و انجام وظایف بانک مرکزی دارد. در همایش ها و برنامه های علمی کشور جایی برای صحبت در این باره نبود. در واقع شهرت و اعتبار بانک مرکزی اولین شرط اجرای هر چه بهتر سیاست پولی و پولی است و این موضوع نیازمند توجه ویژه است.

وی افزود: ادبیات شهرت و اعتبار بانک مرکزی به دهه ۸۰ برمی گردد که موضوع شهرت مرجع سیاست پولی وارد ادبیات اقتصادی شد. این موضوع یکی از مهمترین شرایط اثربخشی سیاست پولی و پولی است. این مشکل در چارچوب مقوله ناسازگاری زمانی و سیاست مصلحتی سیاستگذار پولی به وجود آمد و در نتیجه تصمیمات سیاستگذار پولی در زمینه شرایط و الزامات اقتصادی قرار گرفت.

شیرجیان با اشاره به اهمیت بالای شهرت و اعتبار بانک مرکزی و نقش مهم آن در اثربخشی سیاست های بانک مرکزی، گفت: این مرجع سیاست گذاری در حال بررسی برنامه های آتی خود برای ارتقای اعتبار و اعتبار خود است و برای تحقق این امر تلاش می کند. در واقع تفاوت بین برنامه سیاست گذار پولی و آنچه در عمل اتفاق می افتد، شهرت آن مقام را تعیین می کند.

معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: یکی از مهم ترین موضوعاتی که بانک های مرکزی دنیا برای مدیریت انتظارات و حفظ شهرت و اعتبار خود بر آن تاکید دارند، موضوع هدف گذاری تورمی است. میزان دستیابی به هدف و در واقع تفاوت بین تورم هدف و تورم مشاهده شده، نقش تعیین کننده ای در اعتبار و اعتبار سیاست گذار پولی دارد و این جنبه را می توان به هدف گذاری نقدینگی و پایه پولی در کشور نیز تعمیم داد. دوره اخیر

وی افزود: آسیب شناسی اصلی شهرت و اعتبار بانک مرکزی ناهماهنگی زمانی است و بر این اساس هدف گذاری و تحقق هدف اهمیت پیدا می کند. پول بیشتر و انطباق بهتر و هرچقدر به سیاست مردم و فعالان اقتصادی اعتماد نشود، اثربخشی سیاست و تحقق اهداف کاهش می یابد.

وی با اشاره به اینکه مهمترین کانال برای انتقال اعتبار و اعتبار مقام پولی در دستیابی به اهداف کانال انتظارات است، گفت: ایمان فعالان اقتصادی در انتظارات آنها منعکس می شود و هر چه شکاف بین تورم مورد انتظار بیشتر و بیشتر شود. هر چه تورم هدفمند باشد، شهرت سیاست گذار بیشتر خواهد بود. اقدامات انجام شده و آنچه در حال اجراست به اجرای سیاست پولی در آینده کمک خواهد کرد.

میزان استقلال بانک مرکزی برای شهرت و اعتبار آن مهم است
معاون اقتصادی بانک مرکزی میزان استقلال بانک مرکزی را یکی دیگر از عوامل مؤثر در اعتبار و اعتبار بانک مرکزی دانست و گفت: استقلال بانک مرکزی به معنای استقلال در تعریف و استفاده از پول و ارز است. ابزارهای سیاستی

وی تصریح کرد: بانک مرکزی باید از ابزارهای مختلف با آزادی عمل و اختیار بر اساس آنچه تشخیص و اعلام می کند برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند. در این میان، عملکرد بانک مرکزی در دستیابی به اهداف در دوره های گذشته و اعتبار فعالان اقتصادی در اجرای این سیاست، برای موفقیت سیاست بانک مرکزی بسیار مهم است.

شيريجيان با بيان اينكه اجراي دقيق قوانين مالي موضوع بعدي است، گفت: اين موضوع ضامن سلامت سياست پولي است و هر چه بانك مركزي در اجراي دقيق قوانين مالي اقتدار بيشتري از خود نشان دهد، فعالان اقتصادي و مردم نسبت به پولي اعتبار بيشتري دارند. خط مشی.

وی با اشاره به اینکه بانک‌های مرکزی در سال‌های اخیر به هدف‌گذاری تورمی واکنش نشان داده‌اند، خاطرنشان کرد: هدف‌گذاری تورمی در دوره‌های مختلف تجربیات و نتایج متفاوتی داشته است. ; اما این نیز مهم است که بانک مرکزی تجربه خوبی از این اقدام داشته باشد. زیرا عملکرد بانک مرکزی بر اعتبار و اعتبار بانک مرکزی در دوره های آتی تأثیر می گذارد و اقدامات مردم و فعالان اقتصادی در دوره های بعدی در پاسخ به تحقق اهداف بانک مرکزی و عملکرد بانک مرکزی در دوره های بعدی شکل می گیرد. دوره های قبلی

معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: موضوع بعدی اجرای ضوابط مالی تفصیلی است تا بانک مرکزی بتواند سیاست های کلان اقتصادی خود را در شبکه بانکی اعمال کند و این ضامن سلامت نظام بانکی و حتی بیشتر از آن مرکز مرکزی است. بانک.” بانک در این زمینه اقتدار بیشتری از خود نشان می دهد. این به عنوان یک نکته مثبت برای فعالان اقتصادی تلقی می شود. چون می دانند بانک مرکزی سیاست گذار اصلی در این حوزه است.

وی افزود: بحث بعدی هدف تورمی است که سابقه طولانی در کشور دارد و تعیین کننده رفتار فعالان اقتصادی است. بنابراین مهم است که بانک مرکزی در دستیابی به این هدف از تجربه خوب و شهرت خوبی برخوردار باشد. هرچه سیاست پولی بر سیاست های مالی تسلط بیشتری داشته باشد، بانک مرکزی در اجرای قابل توجه سیاست های پولی حمایت می شود.

شیرجیان تاکید کرد: یکی از مهم ترین مشکلات اقتصاد ایران مشکل شوک های خارجی است که انتظارات مردم و رفتار فعالان اقتصادی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از اتفاقات چند سال اخیر این است که شوک های خارجی باعث ترس و هیجان شده و در نهایت منجر به فرار سرمایه و تبدیل دارایی های مردم به دارایی های غیرمولد شده است.

وی افزود: فرار سرمایه باعث افزایش نرخ ارز می شود و بر بازار املاک تاثیر می گذارد. البته با ادامه افزایش تقاضای پول، عرضه پول، تورم و شکاف تورمی بین نرخ هدف و نرخ مشاهده شده، انتظارات را از بین می برند. این موضوع در حال حاضر یکی از اتفاقاتی است که در اقتصاد ایران رخ می دهد و بر شهرت سیاست گذار پولی تاثیر منفی می گذارد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: سیطره سیاست مالی منجر به استقراض بانک مرکزی می شود. به عنوان مثال، دولت بدون توجه به منابع و توانش از شبکه بانکی وام می گیرد. ارتقای شهرت سیاستگذار پولی بستگی به میزان رعایت الزاماتی از جمله تسلط سیاست مالی بر سیاست پولی، استقراض دولت از بانک مرکزی، ضعف در نظارت و تنظیم شبکه بانکی و اجرای ضعیف امور مالی دارد. مقررات، شکاف زیاد بین تورم مطلوب و تورم تحقق یافته، ناکارآمدی کانال های انتقال سیاست پولی و تأثیر متقابل نوسانات شدید نرخ ارز و انتظارات تورمی.

وی افزود: اگر بخواهیم آبرو و اعتبار سیاست گذار پولی را احیا کنیم، اقدامات ما باید رفع این مسائل باشد. به همین دلیل جایگاه بانک مرکزی تضعیف شد که در مجموع باعث شد متغیرهای اقتصادی ما از نرخ سود بلندمدت خود در دهه ۹۰ فاصله جدی داشته باشند، به عنوان مثال نرخ رشد نقدینگی در سال ۹۰ تا ۹۶ ۷.۲۶ درصد بوده است. در سال ۱۹۹۷ به ۱۴۰۱ ۳۳% رسیده بود.

وی با اشاره به اینکه سیاست تثبیت اقتصادی دارای محورهایی بود که مهمترین آن «کنترل و مدیریت رشد نقدینگی برای مهار تورم» بود، گفت: از دیگر محورهای تثبیت اقتصادی ممکن است «تنظیم و مدیریت ارز» باشد. بازار»، «تقویت نظارت و اصلاح نظام بانکی»، «تنظیم روابط مالی بانک مرکزی و شبکه بانکی با دولت»، «تقویت حاکمیت ریالی»، «تقویت دیپلماسی ارزی و پولی» و «آگاهی و اطلاع رسانی واحد پول”. و مباحث بانکی با هدف مدیریت انتظارات

معاون اقتصادی بانک مرکزی تاکید کرد: سال گذشته در اولین سال اجرای این سیاست هدف نقدینگی ۲۵ درصد بوده و به ۲۴.۳ درصد رسیده است. همچنین بحث هدایت نقدینگی به بخش های تولیدی را در دستور کار قرار داده ایم. هدف ما برای نرخ تورم مصرف کننده نقطه ای ۳۲.۳ درصد و نرخ رشد پایه پولی ۳۰ درصد و ۴۵ درصد در ابتدای سال گذشته بود که به ۲۸.۱ درصد کاهش یافت.

وی با بیان اینکه نرخ رشد حجم پول که در سال ۱۴۰۱ ۶۵.۴ درصد بود به ۱۷.۵ درصد کاهش یافت، افزود: نرخ تورم سالانه مصرف کننده که در سال ۱۴۰۱ ۶۵.۴ درصد بوده است. فروردین در سال ۱۴۰۲ ۴۷.۶ درصد بود، اکنون ۳۸.۸ درصد است. همچنین شاهد کاهش بی سابقه نرخ تورم نقطه به نقطه تولیدکننده بودیم و این نرخ ۴۰.۷ درصد بود. فروردین ۱۴۰۲ تا ۲۳.۸ درصد در فروردین امسال رسید.

شیرجیان تاکید کرد: نرخ تورم سالانه تولیدکننده نیز ۳۶.۶ درصد است. فروردین ۱۴۰۲، به ۳۱.۲ درصد در سال فروردین امسال رسید و نرخ رشد اقتصادی با نفت در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ نیز به ۴.۵ درصد رسید.

وی گفت: راهکارهایی که می‌توانیم برای ارتقای شهرت و اعتبار سیاست‌گذار پولی اعمال کنیم، مواردی از قبیل اعلام سیاست‌های پولی بانک مرکزی و ارائه گزارش سیاست‌های پولی فصلی به مراجع کشور، اختیار در اجرای سیاست‌های پولی با هدف این است که محیط را برای فعالان اقتصادی قابل پیش‌بینی کنیم و از این طریق نشان دهیم که بانک این اختیار را دارد که فعالان خود را در سیاست‌های پولی با هدف قرار دادن متغیرهای کلان اقتصادی همسو کند، کاری که امسال نیز انجام دادیم و نسبت نقدینگی ۲۳ را انجام دادیم. ٪. با تحمل ۲ درصد و تورم نقطه به نقطه در همین کانال. ما به دنبال ۲۰ درصد برای پایان سال بودیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا