محیط زیست

هوای اصفهان ۴ درجه گرم‌تر می‌شود/ آغاز بارش‌های بهاری در استان

لیلا امینی در گفت و گو با خبرنگار ایران تحلیل درباره پیش بینی هوای استان اصفهان اظهار کرد: بررسی نقشه های هواشناسی نشان می دهد از بعدازظهر امروز سامانه مرطوب نسبتا قوی و ناپایدار وارد استان می شود که تا روز چهارشنبه فعال است.

وی افزود: بر این اساس از امشب تا چهارشنبه شرایط جوی به صورت ابری، مه، رگبار باران، رعد و برق و در مناطق سردسیر، وزش باد شدید و طوفان موقت و غبار محلی در مناطق شرقی و شمالی پیش بینی می شود.

رئیس اداره پیش بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان ادامه داد: اوج فعالیت بارشی سامانه در مناطق غرب، جنوب و مرکزی است که خطرات مرتبط با سامانه کولاک برفی است. آبگرفتگی معابر و معابر، ریزش بهمن گرد و غبار و کاهش دید.

طوفان برف و رعد و برق در راه اصفهان

وی درباره صدور اولین اخطاریه نارنجی رنگ با ورود سامانه بارشی از روز سه شنبه بیست و نهم اسفندماه تا پایان روز چهارشنبه یکم اسفند ماه گفت. فروردین ۱۴۰۳، گفت: فعالیت این سامانه با بارش سیل آسا و برف در مناطق سردسیر، وزش باد شدید و طوفان لحظه ای، نوسانات دما، مه و کاهش دید، کولاک برف، رعد و برق و تگرگ همراه است.

امینی تصریح کرد: در این مدت مناطق غربی، جنوبی و مرکزی به ویژه اسلام آباد موگوی، بویین میاندشت، سمیرم، چادگان، خمینی شهر، خوانسار، فریدن (داران)، دهاقان، متنبرخوار (دولت آباد)، لنجان، شهرضا، فرودگاه اصفهان، فریدونشهر، فلورجان، کاشان، کبوترآبادگلپایگان، کوهپایه، مبارکه، شاهین شهر و میمه، آنتم خورت و نجف آباد آسیب خواهند دید.

وی افزود: لغزندگی سطح معابر و معابر شهری، جاری شدن آب و طغیان رودخانه ها و مسیل های فصلی، کولاک، آسیب به سازه های موقت و ماشین آلات کشاورزی، کاهش دید و اختلال در تردد شهری و روستایی، احتمال سقوط اجسام از ارتفاع. کاهش دید و اختلال در حمل و نقل، آسیب به نهال و محصولات کشاورزی از جمله اثرات مخاطرات سیستم مذکور است.

رئیس اداره پیش بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان تصریح کرد: احتیاط در سفرهای بین شهری و استانی به چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه بویراحمد و فارس، یزد و سمنان، پرهیز از فعالیت های کوهنوردی و گردشگری، اطمینان از استحکام بیشتر است. در مورد سازه های موقت، عدم وجود ترک در زیر بناهای نیمه ساز و درختان فرسوده، توصیه می شود در زمینه فعالیت های کشاورزی و دامپروری، لایروبی قنوات و رودخانه ها اقداماتی انجام شود.

وی درباره سامانه دوم با فعالیت وزش باد، گرد و خاک و کاهش دید از بعدازظهر سه شنبه تا اواخر روز چهارشنبه در استان گفت: فعالیت این سامانه با وزش باد و طوفان در مناطق مستعد گرد و خاک و کاهش دید همراه است.

امینی بیان کرد: در این مدت مناطق شمالی، شرقی، مرکزی و جنوبی استان به ویژه سمیرم، نایین، اردستان، نسخهفریدن (داران)، فریدونشهر، فرودگاه اصفهان، شهرضا، کاشان، کبوترآبادکوهپایه، گلپایگان، مبارکه، مهاباد، انتخورت، نجف آباد، خوروبیابانکدهاقان، برخوار (دولت آباد)، چادگان، چوپانان، خمینی شهر، خوانسار، اصفهان، انارک و اسلام آباد موگویبا خطرات اخطار نارنجی سیستم مذکور مواجه هستند.

وی افزود: احتمال خسارت به صنعت کشاورزی، آسیب به بنرها و سازه های شهری، احتمال شکستن درختان فرسوده، اختلال در مسیرهای مواصلاتی استان به ویژه در ساعات بعد از ظهر، کاهش دید به دلیل گرد و غبار، لغزندگی سطح جاده ها. در مناطق بارانی احتمال کولاک وجود دارد. کاهش دید و اختلال در ترافیک یکی از اثرات مخاطرات سیستم مذکور است.

رئیس اداره پیش بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان ادامه داد: احتیاط در سفرهای درون و برون شهری، اقدامات لازم برای نگهداری ماشین آلات کشاورزی، توقف فعالیت در فضای باز و ارتفاعات، انجام اقدامات پیشگیرانه کاهش خسارات احتمالی ناشی از بادهای شدید و عدم توقف در زیر درختان توصیه می شود.

وی با بیان اینکه دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان بین دو تا چهار درجه افزایش می یابد، گفت: بیشینه دمای هوای کلانشهر اصفهان در گرم ترین ساعات امروز به ۲۵ درجه سانتی گراد و کمینه دما خواهد رسید. فردا صبح به ۱۱ درجه سانتیگراد می رسد.

امینی خاطرنشان کرد: خوروبیابانک با دمای ۲۹ درجه سانتیگراد و بویین میاندشت با دمای چهار درجه سانتیگراد گرمترین و سردترین مناطق استان اصفهان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا