طلا و ارز

پیش بینی قیمت طلای جهانی/ عوامل ژئوپلیتیک همچنان لیدر اونس جهانی طلا هستند؟

به گزارش ایران تحلیل، اونس طلا در هفته گذشته با توجه به ارزیابی بازار از تحولات ژئوپلیتیکی مسیر مشخصی پیدا نکرد. دیدگاه فنی کوتاه مدت نشان می دهد که تمایل به افزایش قیمت ها همچنان ادامه دارد. هفته آینده، سرمایه گذاران از نزدیک داده های رشد اقتصادی و تورم ایالات متحده را بررسی خواهند کرد.

قیمت جهانی طلا پس از رسیدن به بالاترین سطح ۲۴۰۰ دلار کاهش یافت

اوایل هفته، طلا از اخبار تشدید تنش ها بین ایران و اسرائیل بر سر درخواست های پناهگاه امن سود برد. بازار وی به این خبر با افزایش تقاضا برای طلا پاسخ داد. به این ترتیب قیمت در روز دوشنبه بیش از ۱.۵ درصد افزایش یافت و به بالاترین مقدار ثبت شده در تاریخ رسید.

در همین حال، داده های ایالات متحده نشان داد که فروش خرده فروشی در ماه مارس نسبت به ماه قبل ۰.۷ درصد افزایش یافته است. این بهتر از انتظارات بازار برای افزایش ۰.۳ درصدی بود، اما قیمت جهانی طلا با تقویت مجدد دلار آمریکا نگران نشد.

از آنجایی که کشورهای غربی از اسرائیل خواستند از تشدید بیشتر درگیری ها خودداری کند و برنامه هایی را برای گسترش تحریم ها علیه ایران اعلام کردند، جو کلی بازار در روز سه شنبه اندکی بهبود یافت و مانع از ادامه روند قیمت طلا به مسیر قبلی خود شد. علاوه بر این، اظهارات تهاجمی مقامات فدرال رزرو، بازدهی ۱۰ ساله خزانه داری را به بالاترین سطح خود از اوایل نوامبر (تقریبا ۴.۷ درصد) رساند و از افزایش قابل توجه قیمت جهانی طلا جلوگیری کرد.

علاوه بر این، مری دالی، رئیس فدرال رزرو سانفرانسیسکو، گفت که آنها باید مطمئن شوند که تورم در مسیر رسیدن به هدف ۲ درصدی پیش از اتخاذ هرگونه اقدام سیاسی است. دالی استدلال کرد: “بدترین چیز این است که وقتی اضطراری وجود ندارد، عجولانه عمل کنید.”

در حالی که اطلاعات مهم اقتصادی منتشر نشده است، قیمت طلا در روز چهارشنبه روند نزولی داشت و با کاهش جزئی بسته شد. با آرام شدن فعالیت بازار در روز پنجشنبه، قیمت جهانی طلا فاقد جهت بود و روز را تا حد زیادی بدون تغییر به پایان رساند.

در ساعات اولیه معاملات آسیایی روز جمعه، گزارش‌هایی مبنی بر حمله پرندگان کوچک رژیم صهیونیستی به ایران، هجوم به پناهگاه‌های امن را برانگیخت. با واکنش ناگهانی بازار، طلا از مرز ۲۴۰۰ دلار عبور کرد. اگرچه رژیم صهیونیستی بلافاصله حمله تلافی جویانه به ایران را تایید نکرد، اما چندین خبرگزاری به نقل از مقامات آمریکایی این حملات را به رژیم صهیونیستی نسبت دادند.

با این حال، با کاهش نگرانی ها در مورد تشدید بیشتر درگیری، شرایط بازار بهبود یافت. یک مقام ارشد ایرانی به رویترز گفت که هیچ برنامه فوری برای تلافی وجود ندارد زیرا مشخص نیست چه کسی مسئول این حادثه است. سی ان ان گزارش داد که یک منبع اطلاعاتی منطقه به این خبرگزاری گفته است که حملات مستقیم دولتی بین رژیم صهیونیستی و ایران پایان یافته است. در نتیجه قیمت طلا به زیر ۲۴۰۰ دلار کاهش یافت.

سرمایه گذاران طلا منتظر داده های مهم ایالات متحده هستند

تحولات ژئوپلیتیکی همچنان در کانون توجه فعالان بازار در هفته آینده خواهد بود. کاهش تنش ها بر سر بحران ایران و اسرائیل ممکن است به اصلاح نزولی قیمت جهانی طلا منجر شود و توجه بازار را به داده های آمریکا معطوف کند. از سوی دیگر، تلافی مجدد ایران می‌تواند نگرانی‌ها را در مورد بدتر شدن بحران در خاورمیانه دوباره تشدید کند و منجر به ادامه بهره‌مندی طلا از تقاضای امن شود.

تحلیلگران به ویژه درباره انتشار پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی (GDP) اولیه ایالات متحده برای سه ماهه اول، که در روز پنجشنبه توسط دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده (BEA) منتشر خواهد شد، هیجان‌زده هستند. اگر اقتصاد آمریکا سریعتر از حد انتظار رشد کند، دلار آمریکا می تواند موقعیت خود را حفظ کرده و بر قیمت جهانی طلا فشار بیاورد.

از اوایل آوریل، طلا نسبت به افزایش بازده اوراق قرضه آمریکا و تقویت کلی دلار بی تفاوت بوده است. اگر تنش‌های ژئوپلیتیکی در نهایت کاهش یابد، در میان افزایش انتظارات مبنی بر توقف تغییر سیاست فدرال رزرو در ژوئن، ممکن است فشار نزولی بر طلا وارد شود.

بر اساس ابزار CME FedWatch، احتمال کاهش ۲۵ واحدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ژوئن کمتر از ۲۰ درصد است. روز جمعه، دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده (BEA) داده‌های مربوط به شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) ماه مارس را منتشر می‌کند که معیار فدرال رزرو برای سنجش تورم است.

گزارش تولید ناخالص داخلی (GDP) روز پنجشنبه همچنین شامل داده های شاخص قیمت مصرف کننده برای سه ماهه اول خواهد بود. بنابراین، انتشار اطلاعات شاخص قیمت مصرف کننده در روز جمعه چیز جدیدی به همراه نخواهد داشت و بعید است که به واکنش ملموس بازار منجر شود. علاوه بر این، رئیس فدرال رزرو گفت که بر اساس برآوردهای او، تورم سالانه PCE در ماه مارس تقریباً ثابت مانده است.

برای مطالب بیشتر به صفحه طلا و ارز ایران تحلیل مراجعه کنید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا