ترندهای روز

چسبی که می‌تواند جایگزین تزریق واکسن سرخک شود

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

مطالعه ای در گامبیا نشان می دهد که نوعی چسب واکسن می تواند از کودکان در برابر سرخک محافظت کند و جایگزین ایمن و موثر برای واکسیناسیون است.

آزمایشی در آن کشور نشان داده است که واکنش سلول های ایمنی بدن به این چسب به اندازه تزریق واکسن با آمپول قوی بوده است.

این چسب ها که به اندازه یک چسب زخم هستند، نسبت به واکسن های تزریقی، مخصوصاً در مناطق دورافتاده، راحت تر نگهداری و حمل می شوند.

سرخک یک بیماری بسیار مسری است که در بین کودکان شایع است و می تواند باعث مرگ شود.

کارشناسان می گویند حفاظت از کودکان آسیب پذیر یک اولویت در سراسر جهان است.

سوزن های میکروسکوپی و نتایج بسیار امیدوارکننده

علیرغم وجود واکسن سرخک بسیار موثر، کاهش نرخ واکسیناسیون از زمان همه گیری کرونا باعث شده است که میلیون ها کودک از دریافت آن به ویژه در کشورهای کم درآمد و متوسط ​​محروم شوند.

اما اکنون دانشمندان امیدوارند که فناوری جدید “میکرونیدلینگ” یعنی چسب حاوی سوزن های ریز بتواند واکسیناسیون را به سطح قابل قبولی در جهان بازگرداند، جایی که حداقل ۹۵ درصد کودکان واکسینه می شوند.

این چسب با چسباندن به بازو یا مچ دست، واکسن را بدون درد از طریق پوست از طریق سوزن های بسیار کوچکی که دارد به بدن منتقل می کند.

اد کلارک، متخصص اطفال و مدیر واحد واکسن و ایمنی در واحد تحقیقات پزشکی گامبیا در دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن، گفت: “این نتایج بسیار امیدوارکننده است و امید و هیجان زیادی ایجاد کرده است… نتایج برای اولین بار نشان می دهد که “واکسن ها را می توان به طور موثر و ایمن به نوزادان و کودکان خردسال با استفاده از فناوری چسب میکرونیدل تزریق کرد.”

چسبی که می تواند جایگزین تزریق واکسن سرخک شودهر داوطلبی با کمی آموزش می‌تواند آن را بدون نیاز به پرستار یا پزشک برای کودکان تجویز کند.

در این آزمایش واکسن سرخک از طریق پچ به بیش از ۲۰۰ نوزاد و کودک سالم تزریق شد و نشان داد که سطح ایمنی ایجاد شده توسط آن با تزریق واکسن با آمپول برابر است.

بررسی‌ها در این کارآزمایی نشان داد که تنها پس از یک دوز پچ واکسن، بیش از ۹۰ درصد کودکان شرکت‌کننده در این کارآزمایی بدون هیچ گونه نگرانی ایمنی در برابر سرخک محافظت شدند.

در این آزمایش پچ واکسن به مدت پنج دقیقه روی پوست قرار داده شد، اما محققان می گویند در آزمایشات بعدی این زمان به یک دقیقه یا حتی کمتر کاهش می یابد.

در نهایت می توان از این روش برای تهیه واکسن علیه سایر بیماری ها استفاده کرد.

سرخک در لندن در حال افزایش است

چسب واکسن مزایای متعددی نسبت به واکسن تزریقی دارد. هر داوطلبی با کمی آموزش می تواند آن را بدون نیاز به پرستار یا پزشک برای کودکان تجویز کند. برای حمل و نگهداری آن نیازی به یخچال ندارد. همچنین با این روش دیگر ترس از سوزن و جراحت ناشی از آن وجود نخواهد داشت.

به گفته محققان، حتی در کشورهایی مانند بریتانیا که کمبود این منابع وجود ندارد، این وصله‌ها می‌توانند برای برخی از والدین کودکان خردسال واکسینه نشده راحت‌تر و جذاب‌تر باشند.

آخرین آمار رسمی نشان می دهد که موارد سرخک در بریتانیا در حال افزایش است. موارد مثبت این بیماری به ویژه در هفته های اخیر در لندن افزایش یافته است، شهری که در آن نرخ واکسیناسیون سرخک در برخی مناطق پایین است.

کارشناسان بهداشت هشدار می دهند که در این مناطق اگر تنها یک کودک به سرخک مبتلا شود، این بیماری به سرعت گسترش می یابد.

در حال حاضر، واکسن MMR بهترین محافظت در برابر سرخک را ارائه می دهد.

توصیه می شود کودکان قبل از ورود به دبستان دو نوبت از این واکسن را دریافت کنند. اما کودکان بزرگتر و بزرگسالان می توانند این واکسن را در هر زمانی دریافت کنند.

میزان واکسن سرخک در جهان

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در سال ۲۰۲۲، حدود ۸۳ درصد از کودکان جهان تا اولین سالگرد تولد خود دوز واکسن سرخک را دریافت خواهند کرد که کمترین میزان از سال ۲۰۰۸ است.

در همان سال، حدود ۱۳۶۰۰۰ مرگ و میر ناشی از سرخک در سراسر جهان ثبت شد که بیشتر آنها کودکان زیر پنج سال بودند که یا فقط یک دوز از واکسن را دریافت کرده بودند یا اصلاً واکسینه نشده بودند.

دکتر Ekichukwa Adegwemi، یکی از نویسندگان مطالعه جدید، گفت: “ما امیدواریم این گام مهمی به سوی برابری بیشتر در دسترسی به واکسن در میان جمعیت های محروم باشد.”

قرار است آزمایش‌های بیشتری در میان کودکان خردسال واکسینه نشده انجام شود تا ببینند آیا این تکه‌ها می‌توانند به طور گسترده‌تری پخش شوند یا خیر.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا