اقتصاد جهان

کسری بودجه آمریکا از نیم تریلیون دلار عبور کرد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از راشاتودی، وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که کسری بودجه دولت فدرال در سه ماه نخست سال مالی جدید به دلیل افزایش هزینه ها و کاهش درآمدها به نیم تریلیون دلار رسیده است.

داده ها نشان می دهد که شکاف بودجه ایالات متحده تنها در ماه دسامبر ۱۲۹ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل ۴۴ میلیارد دلار یا ۵۲ درصد افزایش داشته است.

در سه ماه اول سال مالی ۲۰۲۴ که از اول اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد، کسری بودجه فدرال ایالات متحده با ۸۹ میلیارد دلار یا ۲۱ درصد افزایش به ۵۱۰ میلیارد دلار در مقایسه با ۴۲۱ میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته رسید.

این افزایش در کسری بودجه باعث شده است که کل بدهی دولت آمریکا برای اولین بار از ۳۴ تریلیون دلار فراتر رود.

بر اساس گزارش خزانه داری ایالات متحده، هزینه ها در ماه دسامبر با ۳ درصد افزایش به ۵۵۹ میلیارد دلار رسید که یک رکورد ماهانه است و بخشی از آن به دلیل افزایش هزینه های تامین اجتماعی و پرداخت سود بدهی های دولتی بود. در همین حال، درآمد ماهانه دولت ایالات متحده با ۶ درصد کاهش به ۴۲۹ میلیارد دلار رسید.

بین اکتبر و دسامبر، هزینه های بهره بدهی دولت فدرال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۸ میلیارد دلار به ۲۸۸ میلیارد دلار افزایش یافت، زیرا یک سری افزایش سریع نرخ توسط فدرال رزرو باعث افزایش هزینه های بدهی شد.

داده ها نشان می دهد که هزینه استقراض برای دولت در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۶۶۰ میلیارد دلار خواهد بود زیرا فدرال رزرو نرخ بهره را برای مبارزه با تورم افزایش می دهد.

اقتصاددانان نسبت به روند رو به افزایش کسری بودجه آمریکا زنگ خطر را به صدا درآورده اند و می گویند در صورت ادامه روند فعلی، امسال با کسری بیش از ۲ تریلیون دلار به پایان خواهد رسید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا