ترندهای روز

یکی از نادرترین حشرات زمین از انقراض نجات پیدا کرد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

“خرچنگ درختی” یکی از کمیاب ترین حشرات روی زمین است که تنها ۲۰ تا ۳۰ عدد از آنها در طبیعت باقی مانده است. به مدت ۸۰ سال تصور می شد که این حشره منقرض شده است، اما ظاهراً به زندگی خود ادامه داده است. زیستگاه این حیوان جزیره لرد هاو و هرم بال در استرالیا است. این حشره در حال حاضر در باغ وحش سن دیگو آمریکا در معرض دید عموم قرار گرفته است.

بر اساس یک گزارش جدید، تنها یک گونه گیاهی وجود دارد که این حشره می تواند از آن تغذیه کند. این گیاه نیز توسط تاک مهاجم در حال نابودی است. هرم توپ که مستعد رویدادهای آب و هوایی فاجعه آمیز و رانش زمین است، پناهگاه امنی برای گونه های در حال انقراض مانند خرچنگ های درختی نیست. بنابراین دانشمندان این نوع حشرات را در چندین باغ وحش در سراسر جهان نگهداری می کنند. اکنون باغ وحش سن دیگو نیز میزبان این حشره برای بازدید عموم است.

یک حشره شناس باغ وحش سن دیگو توضیح می دهد که بازدید از این گونه های کمیاب و نمادین راهی عالی برای افزایش آگاهی عمومی از حیوانات کمتر شناخته شده است. وجود این موجودات برای زمین بسیار مهم است; از بسیاری جهات، مانند گرده افشانی، بی مهرگان زندگی را برای همه ما ممکن می کنند.

خرچنگ درختی، یکی از نادرترین حشرات روی زمین

در سال ۱۹۱۸، خرچنگ های درختی در جزیره لرد هاو مورد حمله موش ها قرار گرفتند. موش ها همچنین گونه های بومی دیگری را خوردند و باعث انقراض پنج پرنده، دو گیاه و ۱۲ بی مهره دیگر شدند. از سال ۱۹۲۰ به بعد این حشره دیگر در این جزیره دیده نمی شد. اما آنها در ۲۳ کیلومتری لرد هاو در جزیره آتشفشانی Pyramid Ball مستقر بودند.

این شاهکار باورنکردنی زنده ماندن، با وجود تعداد بسیار کمی از خرچنگ های درختی در چنین مکان متروکی، احتمالاً به دلیل توانایی گونه های ماده این حشرات برای تولید مثل از طریق باکرگی ممکن شده است. محققان در مورد خطر انقراض حشرات تردید داشتند و در سال ۲۰۰۳ یک تیم نجات چهار خرچنگ درختی را از جزیره خارج کردند تا یک برنامه پرورشی را آغاز کنند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا