بانک و بیمه

۹۴ درصد متقاضیان مسکن قرارداد وام امضا کردند

به گزارش ایران تحلیل، اطلاعات دریافتی از بانک مرکزی حاکی از آن است که ۹۴ درصد متقاضیان مسکن واجد شرایط موفق به انعقاد قرارداد شده اند.

بانک مرکزی ضمن ارائه اطلاعات تکمیلی و تاکید بر اینکه بانک ها موظف به پرداخت تسهیلات به متقاضیان واجد شرایط هستند، اعلام کرد: علیرغم محدودیت منابع بانکی، طبق آمار سامانه طرح های حمایتی جامع مسکن وزارت راه و شهرسازی تا ۱۰ /۲۰/۱۴۰۲ از ۱,۴۸۹,۳۰۷ متقاضی واقعی (یکباره) ۳۰۸,۶۷۴ (تقریباً ۲۱%) برای دریافت تسهیلات فوق به بانک های تجاری مراجعه نکرده اند. از یک میلیون و ۱۸۰ هزار و ۶۳۳ متقاضی که برای دریافت تسهیلات فوق به بانک های عملیاتی مراجعه کرده بودند، ۵۰۰ هزار و ۷۹۷ نفر (تقریباً ۴۲ درصد) به دلایل درج شده در سامانه از جمله نداشتن مدارک مورد نیاز، نداشتن مدارک قابل قبول و مغایرت ملک، نداشتن ساختمان موفق نشدند. مجوز، عدم امکان تامین سهم متقاضی و … شرایط لازم برای اخذ تسهیلات مذکور را ندارند.

بر اساس این گزارش، در راستای اجرای ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن، موارد زیر نشان دهنده اهتمام و موفقیت شبکه بانکی در انجام وظایف محوله است:

۱. پس از ابلاغ قانون افزایش تولید مسکن مصوب ۹ خرداد ۱۴۰۰ شورای اسلامی، سقف فردی و سهمیه بانکی دستگاههای موضوع این قانون برای سالهای اول، دوم و سوم اجرای قانون تعیین شد. قانون. مجموع مبالغ ۳۶۰۰، ۴۵۸۰ و ۶۰۵۹ میلیارد ریال و دستورالعمل اجرایی مربوطه به شبکه بانکی کشور ارسال شد.

۲. بر اساس مصوبات مورخ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ شورای پول و اعتبار، سقف فردی طرح های حمایتی مسکن موضوع ماده مذکور قانون در کلیه شهرهای کشور ۵۵۰۰ میلیون ریال تعیین و به بانک ها و بانک ها ابلاغ شد. موسسات اعتباری غیر بانکی همچنین به منظور حمایت بیشتر از متقاضیان واحدهای مذکور، سقف مذکور برای پروژه های نیمه تمام حمایتی ساخت مسکن که زمین های آن توسط وزارت راه و شهرسازی تامین می شود اعمال خواهد شد. و به متقاضی ارائه می شود و در تاریخ تکمیل قرارداد مشارکت مدنی وی اطلاع رسانی در مورد افزایش سقف و پروژه های خود موجود است. مالک با پیشرفت ۶۵ درصد و بیشتر تکمیل و فروش اقساطی در اواخر سال ۱۴۰۲ با معرفی وزارت راه و شهرسازی توسعه یافت.

۳. شورای پول و اعتبار در جلسه ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ از طرح نهضت ملی مسکن حمایت کرد و با هدف تقویت رشد و افزایش ساخت مسکن، از میزان پرداخت اقساط تسهیلات مذکور برای متقاضیان مشمول کاهش نرخ سود طرح های ترویجی ساخت و ساز مسکن موضوع ماده (۴) قانون افزایش تولید مسکن برای ۵۰۰ هزار واحد مسکونی که اراضی آن توسط وزارت راه و شهرسازی در اختیار متقاضیان قرار گرفته و بدون بهره در اختیار متقاضیان قرار می گیرد، ۱۸ درصد تعیین شد. نرخ مسکن

۴. با توجه به تبصره (۲) ماده (۴) قانون ارتقاء تولیدات ساختمانی مسکن در خصوص اعطای تسهیلات موضوع این ماده به طرح‌های معرفی شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، بدیهی است که تعهد شبکه بانکی نسبت به متقاضیانی که مشمول خدمات مذکور هستند و از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی در بانک عامل ثبت نام کرده اند وجود دارد. در این زمینه و در صورت معرفی متقاضی به سامانه، بانک های عامل موظف به اعطای تسهیلات مذکور در حدود توان و هزینه های بانک هستند.

۵. علیرغم محدودیت منابع بانکی، بر اساس آمار سامانه طرح های حمایتی جامع مسکن وزارت راه و شهرسازی منتهی به ۲۹ مهر ماه ۱۴۰۲، از تعداد یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۳۰۷ متقاضی مؤثر (یک بار) ۳۰۸ هزار و ۶۷۴ نفر. افراد (حدود ۲۱ درصد) تاکنون برای دریافت تسهیلات فوق به بانک های عامل مراجعه نکرده اند. از یک میلیون و ۱۸۰ هزار و ۶۳۳ متقاضی که برای دریافت تسهیلات فوق به بانک های عملیاتی مراجعه کرده بودند، ۵۰۰ هزار و ۷۹۷ نفر (تقریباً ۴۲ درصد) به دلایل درج شده در سامانه از جمله نداشتن مدارک مورد نیاز، نداشتن مدارک قابل قبول و مغایرت ملک، نداشتن ساختمان موفق نشدند. مجوز، عدم امکان تامین سهم متقاضی و … شرایط لازم برای اخذ تسهیلات مذکور را ندارند.

بنابراین گزارش، بر اساس آمار منتشر شده در سامانه مربوطه وزارت راه و شهرسازی، از مجموع ۶۷۹ هزار و ۸۳۶ نفر مشمول تسهیلات مذکور، ۶۴۰ هزار و ۳۳۷ نفر (حدود ۹۴ درصد متقاضیان واجد شرایط) موفق به انعقاد قرارداد در استان شدند. مبلغ ۲۰۳/۸. هزار میلیارد تومان شده است. را

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا