بانک و بیمه

آغاز پرداخت وام مسکن روستایی از فردا

بازار؛ گروه خیابان و مسکن: با ابلاغ بخشنامه افزایش سقف فردی تسهیلات مسکونی روستایی به ۹ بانک فعال در سه ماهه چهارم. دی در این ماه متقاضیانی که در دفاتر بنیاد مسکن ثبت نام و پذیرش کرده اند از فردا می توانند برای دریافت وام ۳۵۰ میلیون تومانی از بانک های عملیاتی اقدام کنند.

اگر چه به ۹ بانک پرداخت تسهیلات جدید طرح بهسازی و نوسازی مسکن در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر اعلام شده است، اما به نظر می رسد هنوز برخی بانک ها برای پرداخت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی اعلام آمادگی نکرده اند. به بانک مرکزی گزارش داد.

اگرچه این تاییدیه به ۹ بانک داده شده است به ملت، مسکن، بازرگانی، ملی، صادرات، سپه، رفاه کارگران، کشاورزی و پست بانک برای تامین اعتبار تسهیلات جدید طرح بهسازی و نوسازی مسکن در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت ابلاغ شده است. اما به نظر می رسد هنوز برخی بانک ها تمایل خود را برای پرداخت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی اعلام نکرده و به بانک مرکزی گزارش داده اند.

بر اساس گزارش های بانک مرکزی و اطلاعیه آن، بانک های عامل از فردا باید اقدامات لازم را برای اسکان متقاضیان انجام دهند.

از یکشنبه ۱۰ دی ماهانه ۳۵۰ میلیون تومان برای ساخت مسکن روستایی باید پرداخت کنند و بانک مرکزی ۹ بانک را موظف به بازپرداخت وام ۳۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی کرده است.

مجید جودی معاون امور روستایی و بازآفرینی بنیاد مسکن در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت تسهیلات مسکن روستایی از فردا آغاز می شود؟ وی گفت: ۹ بانک عملیاتی از روز یکشنبه ۱۰ دی ماهانه باید ۳۵۰ میلیون تومان برای ساخت مسکن روستایی پرداخت کنند و بانک مرکزی ۹ بانک را موظف به بازپرداخت وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی کرده است.

پرونده بیش از ۱۰۰ هزار متقاضی وام مسکن روستایی ثبت نام شده آماده ارسال به بانک ها است.

جودی در پاسخ به این سوال که تاکنون چند پرونده در دفاتر بنیاد مسکن برای وام مسکن روستایی تشکیل شده است؟ وی گفت: بیش از ۱۰۰ هزار متقاضی وام مسکن روستایی ثبت نام شده آماده معرفی به بانک ها هستند. اما آنچه مشخص است امسال برخلاف سال های گذشته تعداد متقاضیانی که می توانند از تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی بهره مند شوند از ۲۰۰ هزار نفر به ۳۵۰ هزار نفر افزایش یافته است.

سال گذشته وام مسکن روستایی از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان رسید اما امسال از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان رسید و این موضوع شاید در نوع خود کم نظیر و کم نظیر باشد.

معاون بازسازی و امور روستایی بنیاد مسکن ادامه داد: علاوه بر افزایش تعداد واحدها، باید به این نکته نیز اشاره کرد که امسال برای اولین بار سقف را به این میزان افزایش دادیم. سال گذشته این مبلغ از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان رسید، اما امسال از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان رسید و شاید این نسخه در نوع خود بی نظیر و کمیاب باشد.
بر اساس گزارش ها ۱۲۲ میلیارد تومان برای تامین اعتبار پروژه های مسکن روستایی در نظر گرفته شده است.

از فردا بانک های ملی، صادرات، پست بانک، تجارت، سپه، ملت، مسکن، رفاه و کشاورزی برای ۳۵۰ هزار مدعی روستایی ملزم به پرداخت ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات هستند و باید دید کدام بانک ها با این ابلاغ مخالفت خواهند کرد؟

نرخ سود این تسهیلات ۵ درصد با بازپرداخت ۲۰ ساله است. تاخیر در پرداخت تسهیلات مسکن روستایی نیز به این دلیل بود که طبق مصوبه دولت نرخ سود این وام ۵ درصد است و سازمان برنامه و بودجه باید مابه التفاوت ۱۸ درصدی را تضمین کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا