اقتصاد جهان

یونیدو: رشد صنعتی ایران از 164 کشور جهان بیشتر شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل، سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) در گزارشی با عنوان «سالنامه بین‌المللی آمار صنعتی» از رشد ۶.۵ درصدی ارزش افزوده تولیدات صنعتی ایران در سال ۲۰۲۲ خبر داد. در سال ۲۰۲۱ ارزش افزوده تولیدات صنعتی ایران ۶.۶ درصد رشد داشته است.

این گزارش همچنین ارزش افزوده سرانه تولید صنعتی ایران در سال ۲۰۲۲ را ۸۲۵ دلار محاسبه کرده است. سال گذشته این ارزش ۷۱۲ دلار بود.

بر اساس برآوردهای این سازمان بین المللی، سهم ارزش افزوده صنعتی در تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۲، ۱۴.۷ درصد بوده است. سهم محصولات صنعتی در صادرات ایران در سال جاری ۴۷.۷ درصد و سهم صنعت در اشتغال کشور ۱۷.۴ درصد برآورد شده است.

بر اساس این گزارش، ایران در بین ۲۱۳ کشور و منطقه خودمختار از نظر رشد ارزش افزوده صنعتی در سال ۲۰۲۲ در رتبه ۴۹ جهان قرار دارد. به عبارت دیگر رشد ارزش افزوده بخش صنعت ایران بیش از ۱۶۴ کشور و منطقه خودمختار و کمتر از ۴۸ کشور بوده است.

از جمله کشورهایی که رشد ارزش افزوده صنعتی آنها در سال ۲۰۲۲ کمتر از ایران بوده است، می توان به کشورهای برزیل با ۲.۱ درصد رشد، چین با ۲.۶ درصد، آلمان با رشد ۲.۲ درصد، ژاپن با رشد ۱.۴ درصد، قطر با رشد ۱.۴ درصدی اشاره کرد. رشد ۴.۳ درصد، روسیه با رشد منفی ۲.۹ درصد و آمریکا با رشد ۱.۷ درصد.

کشورهایی مانند عربستان سعودی، ترکیه، هند، ایرلند، مالزی، امارات متحده عربی و ویتنام رشد صنعتی قوی تری را نسبت به ایران تجربه کردند.

اوکراین رشد منفی تولید صنعتی ۳۹ درصدی را در سال ۲۰۲۲ ثبت کرد که کمترین رشد در جهان بود.

بر اساس این گزارش، فعالیت های صنعتی که در سال ۲۰۲۰ تحت تاثیر شیوع کرونا به شدت کاهش یافت، در سال ۲۰۲۱ شاهد بهبود قابل تحسینی بود و در سال ۲۰۲۲ شاهد بازگشت روند رشد این فعالیت ها به دوره قبل از شیوع کرونا بودیم. . امسال ارزش افزوده بخش صنعت جهان ۲.۳ درصد رشد کرد اما نتوانست به نرخ رشد ۳.۱ درصدی تولید ناخالص داخلی جهان در سال جاری برسد. کشورهای توسعه یافته رشد صنعتی نسبتا خوبی را در سال ۲۰۲۲ ثبت کردند. ارزش افزوده تولید صنعتی در اقتصادهای پردرآمد امسال ۲.۹ درصد رشد داشته است. برای اقتصادهای صنعتی این مقدار ۶ درصد است.

ارزش افزوده سرانه تولیدات صنعتی در جهان نیز امسال با ۱۴.۲ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۱۸۷۹ دلار رسید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا