ورزشی

اتومبیل‌های لوکس و روحیه حساس بازیکنان تیم ملی فوتبال!

ماجرای حواله واردات خودروهای خارجی به بازیکنان تیم ملی فوتبال همچنان یکی از موضوعات داغی است که در فضای رسانه ای مورد توجه قرار می گیرد. این حواله ها که مربوط به قبل از شروع جام جهانی است به قدری ابعاد مختلفی به خود گرفته که اکنون به دغدغه فوتبال و البته سایر نهادها به ویژه نهادهای قضایی تبدیل شده است.

هرچند بحث های زیادی پیرامون این موضوع مطرح شده است، اما قبل از رسیدن به آخرین تحولات این پرونده، لازم است خیلی مختصر اتفاقاتی که در این زمینه افتاده است را مرور کنیم. پس از تایید صعود بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، از طریق یکی از افراد نزدیک به دولت توانستند حواله واردات خودروهای خارجی را به عنوان پاداش دریافت کنند. حواله ای که البته هزینه گمرکی روی دست ملی پوشان نگذاشت و توانستند سود زیادی به جیب بزنند. هرچند قول صدور این حواله ها قبل از شروع جام جهانی داده شده بود، اما زمان اعطای آن به بعد از جام جهانی تمدید شد.

این حرکت باعث حساسیت افکار عمومی شد; چرا که از یک طرف تیم ملی در جام جهانی که شکست ۶ گله مقابل انگلیس هدف اصلی آنها بود نتایج ضعیفی گرفت و از طرف دیگر با توجه به جو خاص حاکم بر آن روزها شایعه شد. که شاید بازیکنان تیم ملی به دلیل رفتارشان در جام جهانی، چنین پاداشی دریافت کرده اند. البته بحث دیگری هم در این میان بود و آن لیست مبهم افرادی بود که خارج از فوتبال وارد این سهمیه شدند. حداقل این شایعه ای است که با وجود تقاضای عمومی برای انتشار اسامی مشمولان این سهمیه، رواج پیدا کرده و بی پاسخ مانده است.

در این بین تعدادی از بازیکنان تیم ملی بدون محدودیت های رایج و مرسوم در واردات خودروهای خارجی توانستند خودروهای مورد نظر خود را وارد کنند که در مصاحبه محمدحسین کنعانی زادگان، مدافع تیم ملی آمده است که قیمت خودروی وارداتی وی صد میلیارد تومان برآورد شده است. ، همه چیز را به هم ریخت. در اینجا کسانی که نسبت به اهدای حواله خودرو به بازیکنان تیم ملی حساسیت نداشتند وارد گود شدند و از تبعیض و امتیاز ویژه ای که فوتبالیست ها از آن برخوردار شده اند گلایه کردند. صدای سایر ورزشکاران منهای فوتبالیست هم بلند شد که فوتبالیست ها چه گل هایی به ورزش ایران زده اند که باید از چنین امتیاز ویژه ای برخوردار شوند.

هرچند این اولین بار نبود که بازیکنان تیم ملی چنین امتیازی می گرفتند، اما مجموع دلایلی که در بالا به آن اشاره شد این موضوع را بیش از پیش حساس کرد. کار به جایی رسید که بسیاری منتظر واکنش سایر نهادها بودند. ابتدا نوبت به پلیس راهنمایی و رانندگی رسید که خودروهای لوکسی که از این راه وارد شده اند قرار نیست شماره گذاری شوند. ضربه اصلی را دیوان عدالت اداری وارد کرد که بر اساس هفت بند بسیار طولانی، مجوز واردات خودرو توسط بازیکنان فوتبال را باطل کرد. این یکی سر و صدای زیادی به پا کرده است.

اگرچه خیلی ها خوشحال هستند که بخشی از این تبعیض از بین رفته است اما برخی بارها گفته اند که این پاداش حق ملی پوشان است و تایید قانونی دارد. در یکی از بندهای دیوان عدالت در خصوص ابطال چنین مجوزی آمده بود که دولت دلیل قانونی برای اعطای چنین پاداشی نداشته است. این امر البته با اعتراض دولت ها نیز همراه بوده و گفته اند که اعطای این مجوز از مسیر قانونی کاملا عبور کرده است. اما آنها گفته اند که به تصمیم صادر شده در این زمینه احترام می گذارند.

درست است که «ظاهراً» این نقل و انتقالات با تصمیم مذکور باطل شده است، اما موضوع به این سادگی نیست; زیرا هنوز جزئیات سازوکار اجرایی این مصوبه منتشر نشده است. حواله فوق پس از جام جهانی در اختیار بازیکنان قرار گرفت و برخی از آنها خودروهای لوکس را از گمرک وارد کردند. در واقع هر کدام از آنها هزینه خرید خودرو را در خارج از ایران پرداخته و بدون عوارض گمرکی اقدام به استفاده از آن در ایران و یا فروش آن برای کسب سود چند برابری کرده اند. اولین ابهامی که در این بین ایجاد می شود این است که هزینه خرید خودرو برای بازیکنان چقدر خواهد بود؟ آیا دولت قرار است مبلغی را که پرداخت کرده اند بپردازد یا بازیکنان موظف هستند خودروهایی را که خریده اند پس بفرستند و پول خود را از دلال پس بگیرند، از جمله ضرر احتمالی؟ هر دوی این مسائل به اندازه کافی پیچیده هستند و به این سادگی نخواهند بود.

اگرچه بسیاری از رفع بخشی از این تبعیض خوشحال هستند اما برخی بارها گفته اند که این پاداش حق ملی پوشان است و تاییدیه قانونی دارد.

از سوی دیگر، تعدادی از بازیکنان انتقال را به شخص ثالث سپرده اند و پول را دریافت کرده اند. حالا تکلیف فردی که این حواله را از بازیکن تیم ملی خریده چه می شود؟ علاوه بر این، برخی افراد به واردات مشترک نیز پرداخته اند که ناگفته نماند برنامه های آنها نیز به هم ریخته است. اینها بخشی از ابهامات در این زمینه است که در صورت «نهایی» بودن ابطال مجوز واردات به دنبال می آید.

الان اما از یکی دو روز گذشته فضا به سمتی رفته و یکی دو سازمان درخواست کرده اند که مشکلات پیش روی بازیکنان این رشته برطرف شود تا بتوانند از پاداش هایی که می گیرند نهایت استفاده را ببرند. دریافت شده. بدون ضرر آن را بگیرید یکی از آنها فدراسیون فوتبال است. روز گذشته این سازمان با صدور اطلاعیه ای از پیگیری شدن مسیر قانونی مجوز برای اعطای این جایزه خبر داد و خواستار رسیدگی به وضعیت بازیکنان شد.

در بیانیه فدراسیون فوتبال که در این زمینه منتشر شده، آمده است: «با توجه به رأی هیأت عمومی محترم دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال مصوبه هیأت وزیران در خصوص مجوز واردات خودرو بازیکنان تیم ملی فوتبال برای پاداش صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران به عنوان عالی ترین مرجع تخصصی در عرصه فوتبال، حفظ حقوق مکتسبه تیم ملی را وظیفه خود می داند. بازیکنان که بر اساس مصوبه هیات محترم دولت تشکیل شده و در زمان تصویب، خود بازیکنان وجوه خرید خودرو را پرداخت کرده اند، عوارض گمرکی و سایر وظایف قانونی برای واردات خودرو اعمال شده است. با کمال احترام به نظرات قضات محترم دیوان عدالت اداری، تمامی راهکارهای قانونی را طی نموده و در حدود قوانین و مقررات تلاش خود را بکار گرفته است تا به امید خداوند متعال گام های به گام را در پی داشته باشد. دستیابی به نتایج عادلانه امید است با اتکال به خداوند متعال در راستای تحقق شعار ایران قدرتمند – ورزش قدرتمند با حمایت همه جانبه از تیم ملی فوتبال ایران در آستانه جام ملت های آسیا و با حفظ انسجام گام برداریم. و همدلی در بین بازیکنان شاهد موفقیت تیم ملی و اشتیاق مردم خواهیم بود. به خواست خدا عزیز ما باش.”

در این بین نکته ای که فدراسیون به آن پرداخته حمایت از بازیکنان خودش است که اتفاق خوبی به نظر می رسد اما ارتباط این موضوع با روحیه ملی پوشان در آستانه بازی های جام ملت های آسیا یکی از این موارد است. آن تاکتیک هایی که برخورد با آنها چندان خوب نیست. نیست. یعنی اگر بازیکنان فعلی تیم ملی از دریافت پاداشی که خیلی ها آن را ناعادلانه توصیف می کنند محروم شوند، روحیه رقابت با پیراهن تیم ملی در جام ملت های آسیا را نخواهند داشت؟ این یکی شاید بی احترامی به بسیاری از این بازیکنان باشد که برای افزایش تعداد بازی های ملی خود آماده اند تا با هر مشکلی روبرو شوند.

از سوی دیگر، درک چنین تاکتیکی و پیوند دادن آن به شادی مردم و اشاره به یک ایران قدرتمند – ورزش قوی، بیشتر توجیهی برای تسهیل اموری است که بازیکنان را زودتر به خودروهای لوکس خود برساند. بدتر از همه این که همین مسئولان به درخواست برای انتشار فهرست اسامی افرادی که از این امتیاز بهره مند شده اند بی توجهی می کنند. چه مقاومتی وجود دارد که این اسامی منتشر نمی شود و چرا نباید منتشر شود؟ آیا همان فدراسیونی که اخیرا اعلام کرده بود در جام ملت های آسیا خودروهای لوکس در اختیار بازیکنان قرار می گیرد، آیا حاضر است لیست تمام افرادی که از این امتیاز بهره مند شده اند را منتشر کند؟ اگر پاسخ مثبت است چرا با وجود درخواست های مکرر تاکنون از این امر اجتناب کرده است و اگر پاسخ منفی است، چه اصراری بر استفاده از الفاظ ظاهراً احساسی برای انحراف دیوان عدالت اداری از تصمیم خود دارد؟ پاسخ به این تناقضات شاید بخش مهمی از ماجرای حواله خودرو را پس از یک سال متفاوت و البته جام جهانی متفاوت حل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا