ترندهای روز

اختراع جالب دانشمندان: حسگر زیست‌‌تخریب‌پذیری که سلامت مواد غذایی را تشخیص می‌دهد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

محققان برزیلی موفق به ساخت حسگری شدند که با اتصال به پوست میوه ها و سبزیجات سموم خطرناک را تشخیص می دهد. این سنسور از استات سلولز ساخته شده است. یک ماده گیاهی زیست تخریب پذیر و سازگار با محیط زیست.

در دنیای امروز کمبود مواد غذایی از یک سو و استفاده زیاد از سموم کشاورزی از سوی دیگر مشکلات بسیاری را برای سلامتی انسان به وجود آورده است.

آفت کش ها تهدیدی برای زندگی انسان هستند

معمولاً برای افزایش تولید محصولات کشاورزی از آفت کش ها استفاده می شود. این آفت کش ها روی گیاهان اسپری می شوند اما فقط نیمی از آنها آفت ها را از بین می برند. بقیه این مواد شیمیایی در خاک، آب و غذا باقی می مانند. بنابراین از طریق پوست، استنشاق یا بلع، سلامت انسان را به خطر می اندازند.

البته بسیاری معتقدند با شستن طولانی مدت سبزیجات و میوه ها بسیاری از آفات از بین می روند. اما محققان این روش را امتحان کردند. با این روش تنها ۴۰ درصد سم کاربندازیم و ۶۰ درصد سم پاراکوات از میوه ها و سبزیجات خارج می شود.

روش های فعلی برای پایش سطوح آفت کش ها بر اساس تکنیک های دقیق کروماتوگرافی است. این تکنیک در واقع یک روش تحلیلی برای جداسازی اجزای یک مخلوط شیمیایی است. متأسفانه روش کروماتوگرافی دارای محدودیت های مختلفی مانند: نیاز به آماده سازی نمونه، تجهیزات گران قیمت، پرسنل ماهر، زمان طولانی آنالیز و عدم تحرک است. زباله های سمی تولید شده توسط حلال های آلی نیز باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی می شوند.

با این حال، در مطالعه ای که در سایت ScienceDirect منتشر شده است، دانشمندان توانسته اند دستگاهی اختراع کنند که سلامت غذا را تشخیص می دهد. پائولو آگوستو ریموندو پریرا، محقق اصلی ساخت این حسگر می گوید:

وی ادامه داد: اختراع ما جایگزین بهتری نسبت به روش های دیگر است، این دستگاه الکتروشیمیایی ترکیبی از ویژگی های مفیدی مانند قیمت پایین، تشخیص سریع، اندازه کوچک، تولید آسان، کاربر پسند بودن، ایران تحلیل پذیری بالا و تشخیص دقیق آفت کش ها است، این دستگاه می تواند کارایی داشته باشد. هم به صورت جداگانه و هم به سطوح میوه ها و سبزیجات متصل می شود. به همین دلیل است که ما این سنسور را یک ابزار پوشیدنی برای گیاهان می نامیم.

روش ساخت حسگر زیست تخریب پذیر برای تشخیص سلامت مواد غذایی

محققان این حسگر استات سلولز را به روش ریخته‌گری تولید کرده و این مواد را در قالب تشکیل دادند. سپس ۳ الکترود از سیستم الکتروشیمیایی را روی آن چاپ کردند. برای آزمایش، محققان برزیلی این حسگر را به گوجه فرنگی و کاهو متصل کردند. نتایج نشان داد که این سنسور در مقایسه با سایر مواد شیمیایی قدرت تشخیص یکسانی دارد.

این حسگر می تواند برای مقامات بهداشتی، کشاورزان و فروشندگان محصولات ارگانیک مفید باشد تا عدم وجود آفت کش در محصولات خود را تایید کنند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا