بانک و بیمه

ادامه روند کاهشی تورم تولیدکننده

به گزارش ایران تحلیل، آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که تورم ۱۲ ماهه شاخص بهای تولیدکننده ۳۷.۳ درصد در فروردین در ماه ۱۴۰۲ به ۳۱.۲ درصد فروردین در ماه ۱۴۰۳ کاهش یافت که موید کاهش ۶.۱ واحد درصدی نرخ تورم شاخص بهای تولیدکننده در آن زمان بود. علاوه بر این، تورم نقطه به نقطه شاخص قیمت تولیدکننده از ۴۰.۷ درصد در سال ۱۶.۹ واحد درصد کاهش یافت. فروردین ۱۴۰۲ به ۲۳.۸ درصد در فروردین ماه امسال رسید.

بانک مرکزی اعلام کرد: با عنایت به نامگذاری سال ۱۴۰۳ به عنوان «جهش تولید با مشارکت مردمی»، سیاست بانک مرکزی در سال جاری با هدف کاهش بیشتر نرخ تورم و رشد نقدینگی و هدف‌گذاری اعتبارات بانکی به منظور کاهش بیشتر نرخ تورم و رشد نقدینگی است. تولید در این زمینه، بررسی‌ها نشان می‌دهد که اقدامات و اقدامات مجموعه اقتصادی دولت و بانک مرکزی در ابتدای سال جدید برای بهبود متغیرهای کلان اقتصادی و به‌ویژه مهار تورم موفقیت‌آمیز بوده است.

بنابراین بررسی تغییرات شاخص بهای تولیدکننده حاکی از ادامه روند نزولی این شاخص است. فروردین سال ۱۴۰۳ است. بر اساس آخرین آمار تورم ۱۲ ماهه شاخص قیمت تولید کننده ۳۷.۳ درصد بوده است. فروردین در ماه ۱۴۰۲ به ۳۱.۲ درصد فروردین در ماه ۱۴۰۳ کاهش یافت که موید کاهش ۶.۱ واحد درصدی نرخ تورم شاخص بهای تولیدکننده در آن زمان بود.

در همین راستا، تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده نسبت به سال گذشته با کاهش ۱۶.۹ واحد درصدی از ۴۰.۷ درصد در سال به روند نزولی خود ادامه داد. فروردین ۱۴۰۲ به ۲۳.۸ درصد در فروردین ماه امسال رسید. بررسی تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بر اساس گروه‌های اصلی «کالا» و «خدمات». فروردین در ماه ۱۴۰۳، تورم گروه های خاص کالاها و خدمات به ترتیب از ۴۱.۰ و ۴۰.۰ درصد کاهش یافت. فروردین ۱۴۰۲ تا ۲۰.۶ و ۳۱.۴ درصد فروردین سال ۱۴۰۳ است.

تورم ماهانه شاخص بهای تولیدکننده فروردین در ماه ۱۴۰۳ به ۱.۳ درصد رسید. تحلیل تورم ماهانه بر اساس گروه‌های «کالاها» و «خدمات» نیز حاکی از تحقق تورم گروه کالایی ۲.۱ درصد (ضریب اهمیت ۶۵.۷ درصد) با سهم تورم ۱.۴ واحد درصد و تورم خدمات – ۰.۴ درصد (ضریب معنی داری ۳۴.۳ درصد) با سهم تورم ۰.۱- واحد درصد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا