اخبار اقتصاد ایران

از رونق بازار خودرو در شب عید خبری نیست +قیمت روز خودرو :: ایران تحلیل

یکی از اعضای کمیسیون تخصصی خودرو اتاق اصناف ایران می گوید: وقتی قیمت ها بالا می رود نباید انتظار افت شدید قیمت ها را داشت. بر این اساس قیمت برخی خودروهایی که فاکتور می شوند ممکن است در روزهای اخیر حدود ۵ میلیون تومان افزایش یا کاهش پیدا کند اما تاثیر چندانی در روند کلی بازار ندارد.

به گزارش ایران تحلیل، امسال خبری از رونق بازار خودرو در شب عید نیست. عضو کمیسیون تخصصی خودرو اتاق اصناف ایران با اشاره به تداوم رکود حاکم بر بازار خودرو می گوید: بازار خودرو ماه هاست که در رکود مطلق به سر می برد. با وجود اینکه قیمت خودرو افزایش یافته است، اما همچنان خرید و فروش چندانی وجود ندارد و بازار در رکود است.

سعید موتمانی با اشاره به گرانی خودرو در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ می افزاید: وقتی تحولات و قیمت ها را در بازار خودرو از شهریور ماه به بعد بررسی می کنیم، متوجه افزایش قیمت اکثر خودروها می شویم، به طوری که در نیمه دوم سال جاری شاهد افزایش قیمت ها هستیم. شش ماه از سال قیمت اکثر خودروها بین ۲۵ تا ۲۷ درصد افزایش یافته است. وی با اشاره به محدودیت عرضه خودرو در بازار داخلی می گوید: مشکل بزرگ بازار خودرو این است که همچنان محدودیت عرضه خودرو داریم و تا زمانی که این مشکل حل نشود نباید انتظار کاهش قیمت داشته باشیم.
تاثیر دلار بر خودرو

افزایش نرخ ارز چندی پیش باعث افزایش قیمت خودروها شد، اما با کاهش اخیر قیمت دلار، افزایش قیمت ها به تاخیر افتاد و اکنون شاهد ثبات قیمت اکثر خودروها در بازار هستیم. . عضو کمیسیون تخصصی خودرو اتاق اصناف ایران درباره تاثیر کاهش نرخ دلار در روزهای پایانی سال بر بازار خودرو می گوید: وقتی قیمت ها بالا می رود نباید انتظار افت شدید قیمت را داشت. . بر این اساس قیمت برخی خودروهایی که فاکتور می شوند ممکن است در روزهای اخیر حدود ۵ میلیون تومان افزایش یا کاهش پیدا کند، اما تاثیر چندانی بر بازار ندارد.

موتمانی می افزاید: زمانی می توان از کاهش قیمت صحبت کرد که فاصله قیمت مصوب با قیمت کارخانه با قیمت بازار آزاد کاهش یابد اما در حال حاضر وقتی قیمت خودروهای داخلی را بررسی می کنیم، می بینیم که این فاصله بین ۵۰ تا ۸۰ درصد است. در برخی خودروها دلیل این شکاف قیمتی زیاد به دلیل عرضه ناکافی خودرو است و اگر می توانستیم به درستی نیاز بازار خودرو را تامین کنیم، این فاصله قیمتی رخ نمی داد. وی با بیان اینکه با بررسی تغییرات دو سه روزه نمی توان روند بازار خودرو را بررسی کرد، می گوید: ۶ ماه پیش خودرویی مانند دنا اتوماتیک ۷۹۵ میلیون تومان بود اما اکنون ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته و به قیمت رسیده است. نزدیک به ۱ میلیارد تومان. این در حالی است که قیمت کارخانه آن ۵۵۰ فاکتور است و تا رفع این شکاف قیمتی ۵ میلیون تومان افزایش و کاهش قیمت ها تاثیری در روند کلی بازار ندارد.
پیش بینی آینده بازار خودرو

عدم تعادل عرضه و تقاضا برای خودرو مهمترین عامل گرانی خودرو در ایران است و به گفته کارشناسان تا زمانی که خودرو به اندازه نیاز بازار عرضه نشود، قیمت ها کاهش نخواهد یافت. یکی از اعضای کمیسیون تخصصی خودرو اتاق ایران درباره قیمت خودرو در سال آینده می گوید: متاسفانه خودرو در کشور ما یک کالای سرمایه ای است و وقتی تبدیل به کالای سرمایه ای می شود بستگی به نرخ تورم دارد. بر این اساس اگر نرخ تورم ثابت باشد، قیمت خودرو نیز ثابت خواهد بود، اما اگر نرخ تورم بالا و پایین شود، قیمت خودرو نیز دچار نوسان می شود، مگر اینکه این کالا از وضعیت سرمایه خارج شود. موتمنی می افزاید: برای اینکه خودرو ماهیت مصرفی خود را بازیابد و مصرف کننده نهایی هزینه گزافی را برای خرید کالای مصرفی پرداخت نکند، باید مطابق نیاز بازار خودرو عرضه کنیم که این امر یا از طریق تولید و یا افزایش واردات محقق خواهد شد. .

وی با انتقاد از واردات محدود و قطره چکانی خودروهای وارداتی به بازار داخلی می گوید: عرضه محدود آنچنان رانتی در بازار خودروهای وارداتی ایجاد کرده که خودرویی که با قیمت ۲۲ هزار دلار خریداری شده در بازار آزاد به قیمت ۸۲ هزار دلار به مشتری فروخته می شود. . در حالی که اگر این خودرو به اندازه کافی وارد می شد، شاهد این شکاف قیمتی نبودیم و این فاصله ۵ تا ۱۰ درصد بود.

قیمت روز خودروهای داخلی و مونتاژی

حالا قیمت کوئیک نرمال در بازار ۳۹۰ میلیون تومان است. کوئیک ۴۰۲ میلیون تومان کوئیک اتومات ۴۹۰ میلیون تومان شاهین دنده ای ۷۳۵ میلیون تومان شاهین اتوماتیک ۸۴۰ میلیون تومان پژو پارس ساده ۶۵۰ میلیون تومان پژو پارس سفارشی ۶۸۰ میلیون تومان سمند سورن ۷۵۰ میلیون تومان دنا اتومات ۹۹۰ میلیون هیدراسر ۷۰ میلیون تومان. تومان ۲۰۷ با فرمان برقی ۷۶۰ میلیون تومان، ۲۰۷ اتوماتیک جدید ۱ میلیارد و ۴۵ میلیون تومان، تارا دنده ای ۷۸۵ میلیون تومان، تارای اتوماتیک ۹۵۵ میلیون تومان، هایما S7 یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان و هایم است. ۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا