فناوری

اعتراض دولت ایتالیا نام مدل جدید آلفارومئو را عوض کرد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

بی بی سی: جنجال بر سر نام اولین مدل برقی آلفارومئو، لوکس شدن لوکس ترین مدل الکتریکی مرسدس بنز، اخراج گسترده تسلا و گزارش کمک های دولت چین به خودروسازان این کشور.

از میلان تا جونیور

یک هفته پس از رونمایی از اولین مدل برقی خود، آلفارومئو به دلیل اعتراض دولت ایتالیا مجبور به تغییر نام خودرو شد. شاسی بلند جدید آلفارومئو با نام میلانو رونمایی شد، اما دولت معتقد بود که این خودرو هیچ ربطی به ایتالیا ندارد و باید نام آن تغییر کند.

آلفارومئو یکی از اعضای گروه خودروسازی Stlantis است و از امکانات این گروه برای تولید اولین مدل برقی خود استفاده کرده است. این خودرو بر روی پلت فرمی ساخته شده که در فرانسه مهندسی شده و توسط مدل های دیگر Stlantis مانند پژو ۲۰۰۸، اپل موکا و جیپ اونجر استفاده می شود. آلفارومئو این خودرو را در کنار این SUV ها در کارخانه Stlantis در لهستان تولید می کند.

اعتراض دولت ایتالیا نام مدل جدید آلفارومئو را تغییر داد

آلفارومئو جونیور در کارخانه Stlantis در لهستان تولید می شود

آلفا رومئو

شهر میلان زادگاه کارخانه آلفارومئو است و نام میلان در یک نظرسنجی عمومی ایران تحلیل شد. اما پس از مراسم رونمایی، آدولفو اورسو وزیر صنعت ایتالیا گفت: خودرویی به نام میلانو نباید در لهستان تولید شود. این قانونی نیست.»

اشاره آقای Orso به قانونی است که برای حمایت از کالاهایی که در ایتالیا تولید می شوند وضع شده است. طبق این قانون تنها محصولاتی که ارتباط سنتی و جغرافیایی با این کشور دارند حق دارند نام ایتالیایی داشته باشند. این قانون بیشتر برای محصولات غذایی مانند پنیر پارمیجیانو استفاده شده است.

آلفارومئو در واکنش به این جنجال سیاسی اعلام کرد که نام خودرو را از Milano به Junior تغییر خواهد داد. جونیور نام یکی از محصولات معروف این کارخانه در دهه شصت و هفتاد میلادی است و دومین نام محبوب این SUV در نظرسنجی آلفارومئو بوده است.

اعتراض دولت ایتالیا نام مدل جدید آلفارومئو را تغییر داد

مدل الکتریکی آلفارومئو جونیور با هر بار شارژ می تواند تا ۴۱۰ کیلومتر را طی کند

آلفا رومئو

ژان فیلیپ ایمپاراتو، مدیر آلفارومئو در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که مدل جدید کارخانه در ایتالیا طراحی و مهندسی شده است و این شرکت هرگز ادعا نکرده که این خودرو در ایتالیا یا میلان تولید شده است. وی همچنین به خودروهایی مانند کیا سورنتو، نیسان مورانو و تویوتا تاکوما اشاره کرد و گفت: محصولات دیگری نیز وجود دارند که نام‌های داخلی را ایران تحلیل کرده‌اند که در آنجا تولید نمی‌شوند. با این حال، آقای ایمپاراتو گفت که نام خودرو را برای کاهش تنش با دولت تغییر داده است.

جنجال نامگذاری آخرین درگیری بین استلانتس و دولت ملی گرای ایتالیا است. دو طرف در حال مذاکره برای افزایش تولید خودرو در ایتالیا هستند و دولت معتقد است که Stlantis بیشتر به فرانسه علاقه مند است تا ایتالیا. Stellantis در سال ۲۰۲۱ با ادغام فیات-کرایسلر، که یک شرکت ایتالیایی-آمریکایی است، و PSA، صاحب پژو و سیتروئن، تشکیل شد.

جونیور یک مدل بسیار مهم برای آلفارومئو است. شاسی بلندهای کوچک در اروپا بسیار محبوب هستند و آلفارومئو امیدوار است با این خودرو به مشکلات مالی سال ها پایان دهد.

دو مدل برقی و یک مدل هیبریدی از جونیور ساخته شده است. قدرتمندترین مدل برقی ۲۳۷ اسب بخار قدرت دارد و با هر بار شارژ می تواند تا ۴۱۰ کیلومتر را طی کند. آلفارومئو می گوید مدل هیبریدی آخرین خودروی کارخانه ای است که با موتور بنزینی ساخته شده است.

اعتراض دولت ایتالیا نام مدل جدید آلفارومئو را تغییر داد

طراحی جلوپنجره در مدل جدید بنز EQS تغییر کرده است

MERCEDES-BENZ

مرسدس بنز لوکس ترین مدل الکتریکی خود را با چهره ای جدید به روز کرد. علاوه بر جلوپنجره جدید، سدان EQS به باتری های قدرتمندتر و امکانات رفاهی بیشتری مجهز شده است.

در سال ۲۰۲۱ مرسدس بنز مدل EQS را با ظاهری متفاوت نسبت به سایر مدل های کارخانه ای به بازار عرضه کرد. فروش این مدل کمتر از انتظار کارخانه است. به عنوان مثال، در آمریکا، فروش آن در سال گذشته یازده درصد کاهش یافته است. مدیران بنز در ماه های گذشته تایید کرده اند که ظاهر خودرو یکی از دلایل عدم استقبال خریداران است.

اعتراض دولت ایتالیا نام مدل جدید آلفارومئو را تغییر داد

فروش EQS کمتر از پیش بینی های کارخانه بوده است

MERCEDES-BENZ

به نظر می رسد تغییرات در مدل جدید تلاشی برای نزدیک شدن ظاهر خودرو به مدل های بنزینی کارخانه ای باشد. جلوپنجره مدل جدید شبیه جلوپنجره کلاس S، لوکس ترین مدل بنزینی بنز است و نشان کارخانه نیز روی کاپوت آن اضافه شده است.

مرسدس بنز می گوید EQS می تواند با یک بار شارژ بیش از ۸۰۰ کیلومتر را با باتری های جدید طی کند. تمامی مدل ها به صورت استاندارد مجهز به پمپ حرارتی هستند. Hippump وسیله ای است که از گرمای تولید شده توسط باتری ها برای گرم کردن اتاق استفاده می کند و در مصرف انرژی صرفه جویی می کند.

اعتراض دولت ایتالیا نام مدل جدید آلفارومئو را تغییر داد

تمامی مدل های جدید EQS دارای Hyperscreen به صورت استاندارد خواهند بود

MERCEDES-BENZ

اعتراض دولت ایتالیا نام مدل جدید آلفارومئو را تغییر داد

بنز می گوید کابین EQS لوکس تر و راحت تر شده است

MERCEDES-BENZ

اتاق همه مدل‌های EQS اکنون به صورت استاندارد به صفحه‌نمایش ابری کارخانه مجهز خواهند شد. هایپر اسکرین مجموعه ای از سه صفحه نمایش بزرگ است که کل داشبورد را پوشش می دهد. این نمایشگرها در مدل های قبلی سفارشی بودند. بنز می گوید اتاق و صندلی ها را نیز مجلل تر کرده است. صندلی راننده را می توان برای باز کردن فضای پای سرنشین عقب خواباند.

قیمت مدل جدید هنوز اعلام نشده است. قیمت پایه مدل فعلی EQS در آلمان ۱۰۹۵۵۱ یورو (۱۱۶۹۰۰ دلار) است.

اعتراض دولت ایتالیا نام مدل جدید آلفارومئو را تغییر داد

فروش تسلا در سه ماه اول سال ۲۰۲۴ کمتر از پیش بینی شرکت بود.

رویترز

تسلا اعلام کرده است که بیش از ده درصد از نیروی کار خود را اخراج خواهد کرد. این خبر در حالی اعلام شد که خودروساز آمریکایی پروژه ساخت خودروی ارزان قیمت را لغو کرد و فروش آن در ماه های گذشته کمتر از پیش بینی ها بود.

تسلا حدود ۱۴۰ هزار و ۵۰۰ کارمند در سراسر جهان دارد و به نظر می رسد با تصمیم جدید این کارخانه حداقل ۱۴ هزار نفر بیکار شوند.

خبرگزاری رویترز نامه ای از ایلان ماسک، مدیر کارخانه به دست آورده است که در آن نوشته است: “در حالی که ما برای مرحله بعدی رشد آماده می شویم، بررسی همه جوانب برای کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری بسیار مهم است.”

اعتراض دولت ایتالیا نام مدل جدید آلفارومئو را تغییر داد

تسلا ۱۴۰۵۰۰ کارمند در سراسر جهان دارد

رویترز

آقای ماسک همچنین در شبکه اجتماعی X (توئیتر سابق) گفت که این تصمیم بخشی از یک روال عادی است که هر پنج سال یکبار اتفاق می افتد، زیرا تسلا برای یک دوره جدید آماده می شود.

دو مدیر ارشد که یکی از آنها ۱۸ سال برای تسلا کار کرده بود نیز در میان کسانی هستند که کارخانه را ترک کردند.

رسانه های آمریکایی گزارش دادند که برخی از کارمندان با ورود به کارخانه اخراج شده و کارت آنها از کار افتاده است. به گفته منبعی در تسلا، وب سایت آمریکایی «تک کرانچ» گفته است که مدیران تسلا مشکلات مالی کارخانه را دلیل اخراج دسته جمعی عنوان کرده اند.

در ماه های گذشته، تسلا برای رقابت در بازار چین مجبور به فروش محصولات خود با تخفیف هنگفت شد و در نتیجه سود آن کاهش یافت. ارزش سهام این کارخانه از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۰ درصد کاهش یافته است. تحلیلگران بازار به خبرگزاری رویترز گفتند که کاهش نیروی کار نشان می دهد مدیران تسلا انتظار ندارند وضعیت کارخانه به این زودی ها بهبود یابد.

“دوپینگ دولتی”

اعتراض دولت ایتالیا نام مدل جدید آلفارومئو را تغییر داد

بی وای دی در حال رقابت با تسلا برای کسب عنوان بزرگترین سازنده خودروهای الکتریکی جهان است

تحقیقات یک موسسه آلمانی نشان داده است که دولت چین با حداقل سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو (سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار) به این کارخانه کمک کرده تا جایگاه کارخانه بی وای دی را در بازارهای داخلی و جهانی تقویت کند.

موسسه کیل برای اقتصاد جهانی می گوید که کمک های BYD از ۲۲۰ میلیون یورو به ۲.۱۰۰ میلیارد یورو در دو سال افزایش یافته است. به گفته این موسسه، این کمک ها جدا از یارانه ای است که دولت به خریداران خودروهای برقی در چین می پردازد.

بی وای دی در حال رقابت با تسلا برای کسب عنوان بزرگترین سازنده خودروهای الکتریکی جهان است. این شرکت همچنین برنامه گسترده ای را برای حضور در بازارهای جهانی به ویژه اروپا آغاز کرده است که خودروسازان اروپایی را نگران کرده است. این خودروسازان می گویند که کمک های دولت چین باعث ناعادلانه شدن این رقابت شده است.

تحقیقات موسسه کیل نشان می دهد که تقریباً تمام کارخانه های چینی در سال ۲۰۲۲ از دولت کمک دریافت خواهند کرد و کمک های دولت چین سه تا چهار برابر کمک هایی است که اتحادیه اروپا یا کشورهای عضو OECD به کارخانه های خود می پردازند.

اتحادیه اروپا صندوقی به ارزش ۴۰ میلیارد یورو برای کمک به شرکت های اتحادیه اروپا برای رقابت با چینی ها ایجاد کرده است. این اتحادیه همچنین تحقیقاتی را در مورد اینکه آیا خودروسازان چینی با دریافت کمک های دولتی قوانین رقابت عادلانه را نقض کرده اند، آغاز کرده است.

بی وای دی با تولید باتری شروع به کار کرد اما با رونق بازار خودروهای برقی سرمایه گذاری زیادی روی تولید این خودروها انجام داد. این شرکت در سال ۲۰۲۳ ۳۰ میلیارد یوان (چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار) درآمد داشته است. BYD علاوه بر مدل های لوکسی که با محصولات تسلا رقابت می کند، خودروهای برقی ارزانی نیز تولید می کند که قیمت پایه ارزان ترین مدل آن ده هزار دلار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا