اقتصاد جهان

افزایش نرخ تورم و قیمت مواد غذایی در اسپانیا

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از یورونیوز، گزارش نرخ تورم سالانه اسپانیا برای آوریل ۲۰۲۴ که روز دوشنبه توسط موسسه ملی آمار این کشور (INE) منتشر شد، نشان می دهد که این نرخ ۳.۳ درصد افزایش یافته است.

این مقدار نسبت به ۳.۲ درصد در ماه مارس افزایش اندکی را نشان می دهد و همچنین بالاترین مقدار در سه ماه گذشته است. با این حال، این مقدار کمتر از برآورد تحلیلگران ۳.۴ درصد بود.

بر اساس این گزارش، افزایش نرخ تورم عمدتاً ناشی از افزایش قیمت مواد غذایی و گاز بوده است که البته کاهش قیمت برق تا حدودی تاثیر افزایش قیمت را جبران کرده است.

تورم اصلی که قیمت انرژی و مواد غذایی را به دلیل نوسانات ذاتی آنها در نظر نمی گیرد، نسبت به سال قبل از ۳.۳ درصد در ماه مارس به ۲.۹ درصد در آوریل رسید که پایین ترین سطح از ژانویه ۲۰۲۲ است. نرخ تورم ماهانه نیز در آوریل به ۰.۷ درصد رسید. که نشان دهنده کاهش ۰.۸ درصدی ماه قبل است.

در آلمان، بر اساس گزارش اداره آمار فدرال، آمار تورم سالانه ماه آوریل نیز روز دوشنبه منتشر شد و به ۲.۲ درصد رسید.

این کمترین مقدار از می ۲۰۲۱ بود، اما کمی کمتر از انتظارات ۲.۳ درصدی تحلیلگران بود. دلیل این کاهش عمدتاً کاهش تورم قیمت در بخش خدمات بوده است که در فروردین ماه به ۳.۴ درصد در مقایسه با ۳.۷ درصد در اسفند رسید.

با این حال، با پایان کاهش موقت مالیات گاز طبیعی آلمان، قیمت انرژی در آلمان در ماه آوریل با کندی بیشتری کاهش یافت و از منفی ۲.۷ درصد در ماه مارس به منفی ۱.۲ درصد رسید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا