اخبار اقتصاد ایران

الزام کلیه مؤدیان مالیاتی برای صدور صورت حساب الکترونیکی از ابتدای دی ماه

نمایندگان شورای اسلامی در صحن علنی صبح امروز کلیه مودیان حقیقی و حقوقی را ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی در خصوص قانون پایانه های خرید و سامانه مودیان کردند.

ایران تحلیل به نقل از خانه ملت، نمایندگان در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۱۸) دی ماه) شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص طرح اصلاح ماده (۱) قانون تسهیل وظایف مودیان برای اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان با کلیات آن با ۱۶۰ رای موافق، ۲۴ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده. حاضران در جلسه موافقت کردند.

در ماده واحده این طرح آمده است: ماده ۱ قانون تسهیل وظایف مودیان برای اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مصوب ۲۸. آبان ۱۴۰۲ به شرح زیر اصلاح می شود:

ماده ۱- از تاریخ اول دی ۱۴۰۲ کلیه مودیان اعم از حقیقی و حقوقی موظف به صدور صورتحساب الکترونیکی موضوع قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مصوب ۲۷ می باشند. مهر ۲۰۱۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی. سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است به منظور رعایت مهلت فوق، ۵ درصد حداکثر تا ۵۰ درصد از منابع اختصاصی سازمان امور مالیاتی کشور موضوع ماده ۲۱۷ قانون مالیات های مستقیم مصوب سوم را پرداخت کند. ، برای هر ماه تاخیر. اسفند سال ۱۳۶۶ کاهش می یابد پس از آنکه سازمان امور مالیاتی کشور با موافقت وزیر امور اقتصادی و دارایی امکان صدور و ارسال الکترونیکی صورتحساب توسط کلیه مودیان را فراهم کرد، درصدهای کاهش یافته به حالت قبل باز می گردد.

همچنین در جریان بررسی جزئیات این طرح، نمایندگان با ۱۵۳ رای موافق، ۱۲ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۰۸ نماینده حاضر در جلسه علنی با اصلاح ماده ۱ موافقت کردند.

ادامه سرگردانی مودیان منجر به تعطیلی کسب و کار کوچک بازار می شود

محمد وحیدی در موافقت با کلیات طرح اصلاح ماده (۱) قانون تسهیل تکلیف مودیان برای اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گفت: موضوع اصلی اصلاح عبارت است که در آن اصلاحیه صورت می گیرد. ناشی از سردرگمی در وصول مالیات بر اساس مصوبه ۲۳ است آبان ایجاد کرده و تکلیف را به ماه قبل برمی گرداند.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در شورای اسلامی ادامه داد: نظر فعلی مجلس این است که با پیشنهاد کمیسیون اقتصادی، اجرای این قانون در اولویت قرار گیرد. دی ماه باید تغییر کند تا در بحث مالیاتی فشاری به کسبه وارد نشود و وضعیت پرداختی مودیان سرگردان نیز مشخص شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه سازمان های مالیاتی استان ها قول داده اند که اصناف در بحث مالیات ورود کنند تا شرایطی پیش نیاید که بنگاه های کوچک و کم درآمدها با مشکل مواجه شوند و بسیاری از مشاغل در آن تعطیل نشوند. رکود فعلی بازار نظام بانکی همچنین سیاست های انقباضی در نظر گرفته شده در استان ها به ویژه استان های محروم از جمله خراسان شمالی، ایلام و کرمانشاه را در نظر گرفته است که منابع بانکی کمتری دارند و منابع بانکی کامل نیست و هزینه های بانک ها بر اساس آن افزایش یافته است. هزینه های اجباری، بر روی کسب و کار قفل می شود و به بخش های مختلف بازار فشار وارد نکنید زیرا این فرآیند جز زیان و تعطیلی کسب و کار نتیجه دیگری به همراه ندارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: این روند به جز مقابله با مودیان سرگردان در فضای کسب و کار فعلی با سازمان کل امور مالیاتی رویکرد مثبت دیگری ندارد.

وی خطاب به هیات دولت افزود: البته در حالی که برخی قوانین برای اصلاح روی میز آورده شده و در اقتصاد کشور تاثیرگذار است، برخی قوانین مانند قانون ساماندهی نیروهای آموزش و پرورش غیررسمی توسط آقای مهندس متفکر آزاد به عنوان عضوی از آموزش و پرورش و با امضای ۲۱ نفر از اعضای این کمیسیون و ۱۲۰ نماینده، رسیدگی به موضوع به عنوان اولویت در دستور کار قرار گرفت و برای ماده ۸۵ نیز پیشنهادی دارد، اما هنوز این طرح ارائه نشده است. در دادگاه مورد بررسی قرار گرفت و این اصلاحیه عبارتی است برای پیشنهاد اصلاح ماده ۱) قانون تسهیل وظایف مودیان برای اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان نیز با دستور رئیس مجلس امکان پذیر است. مجلس است و نیازی به بررسی در صحن نیست.

عزم و تکلیف مودیان نباید موجب فرار مالیاتی غلات درشت شود

مهدی سعادتی بیشه سری از دیگر حامیان عمومی طرح مذکور گفت: با اصلاح متن این قانون موافقم اما اصرار دارم که قانون تغییر نکند تا فشار جدیدی به کسب و کار وارد نکند. ایجاد سیستمی برای نظارت دقیق بر این فرآیند به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی ضروری است. بنابراین ساختار این قانون باید تقویت شود، اما باید مراقب باشیم با توجه به حساسیتی که در بازار وجود دارد که نشان دهنده جو نامطلوب ایجاد شده در آن است، مشکلی در این بخش ایجاد نشود.

نماینده مردم بابل در شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به قوانین خوبی که در این زمینه وجود دارد که می تواند چارچوب را مشخص کند، با اصل اصلاح یک عبارت در متن این قانون موافقم ضمن اینکه اصل توجه است. صورتحساب الکترونیکی و اصلاح یک عبارت باید به گونه ای حل شود که از فرار مالیاتی دانه های درشت جلوگیری نشود.

وی در تذکر به سبحانیان تصریح کرد: قرار بود هفته ای با بازاریان و صاحبان صنعت تولید جلساتی داشته باشید تا وضعیت بازار را گزارش کنید که محقق نشده است. تهران اشاره کرد که باید در همین استان رسیدگی شود.

ضرورت اصلاح قانون برای تسهیل وظایف مودیان در راستای اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان.

حسینعلی حاجی دلیگانی در موافقت کلی خود با این طرح ابتدا گفت: آنچه در عملیات تروریستی کرمان رخ داده است، وقتی بررسی می شود از نظر روش های اطلاع رسانی، جذب، آموزش و تجهیز افراد و آماده سازی آنها مشخص می شود. تجهیزات و ابزار ارتباطی مورد استفاده و همه یکی از روش های انحصاری موساد رژیم صهیونیستی است.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در شورای اسلامی ادامه داد: اما در خصوص موافقت با اصلاح یک کلمه در قانون مذکور، یا باید اجازه دهیم مشکلات ایجاد شده رفع و اصلاح شود یا اینکه باید با آن مخالفت کرد و در صورت مخالفت نباید رأی داد، بنابراین این مشکل همچنان باقی است.

وی تصریح کرد: با توجه به این مشکلات در متن قانون تسهیل تکلیف مودیان برای اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، به نظر می رسد با وجود مشکلاتی که وجود دارد و مخالفت اینجانب با این نوع رسیدگی ها، وجود دارد. راه دیگری نیست و باید اجازه ورود داشته باشیم و خودمان درستش کنیم.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: برابر این قانون که ۲۳ آبان ۱۴۰۲ یعنی کمتر از ۲ ماه پیش و ۱۶ در مجلس تصویب شد آذر در شورای نگهبان عدم مغایرت آن با شرع و قانون اساسی اعلام شد و در ۲۹ آذر در صورتی که از ساعت ۱۵ همان روز در روزنامه رسمی منتشر شده باشد توسط رئیس جمهور به روزنامه رسمی ابلاغ شده است. دی ماه یعنی چند روز پیش اجرایی شد اما از اول مهرماه برای اشخاص حقوقی تکلیفی در نظر گرفت که مشکل ساز است و در رسیدگی و مسائل مالیاتی و همچنین برای بقیه اشخاص از اولین دی ماه وظیفه ای را تعیین کرده است، بنابراین باید به ما اجازه دهید تا آن را اصلاح کنیم.

وی تاکید کرد: اکنون به کلیات آن رای دهید تا رئیس مجلس برای اصلاح آن را به کمیسیون اقتصادی ارجاع دهد و در رسیدگی به جزییات آن به پیشنهادات نمایندگان نیز رسیدگی شود.

محمدحسین فرهانی در مخالفت با کلیات طرح اصلاح ماده (۱) قانون تسهیل وظایف مودیان برای اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی طی تبصره ای گفت: این طرح شامل تذکر ماده است. ۱۰۰ قانون اساسی به نوعی این طرح یک طرح عادی تلقی می شود، نه اولویت دارد و نه فوری. ادامه تحقیق و تفحص از اولویت های مجلس نیست چون وقت نداریم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس ادامه داد: طبق اصل ۱۰۰ نزدیک به ۲۰ روز است که به اولویت رای داده ایم، باید هر چه سریعتر آن را بررسی کنیم. این یک برنامه عادی است. در صورت وجود اخطار باید پس از دو مورد اضطراری اعلام شود.

وی افزود: اگر این طرح در اولویت بود کمیسیون باید آن را اعلام می کرد، این طرح محتوای مهمی ندارد چون می خواهیم مجوز بدهیم و در سازمان امور مالیاتی تاثیر بگذاریم و از طرفی مودیان هستند که پرداخت کرده اند. مالیات آنها از سال گذشته تا کنون». انجام نشده است

فرهانی در ادامه بیان کرد: سال گذشته فشار زیادی برای دریافت مالیات از همه و بخشی از بنگاه ها داشتند که این افزایش مالیات گاهی تا هزار برابر مشمول آنها می شد. برای هر ماه تاخیر، ۵-۵۰٪ مالیات تغییر کرده است. در واقع باید منبع مالیات را کاهش دهیم تا بنگاه ها تحت فشار قرار نگیرند. لازم به ذکر است که رئیس جمهور در زمان ارائه لایحه بودجه اظهار داشت که باید جلوی فرار مالیاتی را بگیریم، اگر فردی در گذشته فرار مالیاتی داشته باشد و مالیات پرداخت نکرده باشد مالیاتش افزایش می یابد و این موضوع به نفع نیست.

عبدالرضا مصری در پاسخ به اطلاعیه فرهنگی گفت: حق با شماست که این طرح فوریت ندارد، یکی از مواردی که باید به آن توجه می شد بحث اصناف بود. اما در این طرح یک ضرورت وجود دارد که تاریخ قانون مورخ ۲۳ است آبان ماه ابلاغ و تعیین تکلیف شده و در تاریخ اول مهرماه به کمیسیون اعلام شده است دی ماه باید اجرا می شد، اگر تاریخ هم اصلاح شود دوباره مشکل داریم چون فعلا امروز هجدهم است. دی ماه هاست با هم قرار می گذاریم.

علیرضا سلیمی به عنوان یکی دیگر از مخالفان کلیات طرح مذکور گفت: این طرح دارای چند نکته اساسی است که باید اصلاح شود، تاریخ اول در بالای مطلب ذکر شده است. دی ماه، باید مطمئن شویم که اصلاحیه بعد از اصلاحیه اعتبار خود را اعلام کند، در حال حاضر سازمان مالیاتی و گمرک وظایفی دارد که باید درصدی از مالیات را نیز دریافت کند، دسته مالیات باید مشوقی برای مشاغل باشد به دلیل در دسترس بودن آن مجاز به پرداخت هستند. باید اصل ماجرا را در نظر گرفت، مشوق ها را باید به طور قطعی در نظر گرفت. این موضوع از اساس اشتباه است و باید آن را اصلاح کنیم.

نماینده مردم محلات و دیلیجان در مجلس ادامه داد: هر شخص حقیقی و حقوقی درآمد مشخصی دارد، باید در پرداخت مالیات با توجه به درآمدش مشوقی در نظر گرفته شود تا به حقوق عموم مردم ظلم نشود. و حتی در این بین مامور مالیات سوء استفاده می کند. برگزار نمی شود

وی اظهار داشت: مورخ ۲۳ آبان ماه قابل دفاع است و رشته ای است که در حال حاضر در برج دهم هستیم و در حال بررسی قانون هستیم.

علی بابایی کارنامی همچنین با کلیات طرح اصلاح ماده (۱) قانون تسهیل وظایف مودیان برای اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مخالفت کرد و گفت: طرح این موضوع در مقطع فعلی از نظر محتوایی دارای مشکلاتی است. و شکل، باید به نحوی ارزش افزوده شود. اگر کالایی را چند برابر کنیم باید دولت و مجلس این موضوع را بررسی کنند. در این میان مصرف کنندگان و تولیدکنندگان آسیب جدی می بینند. این قانون باید اصلاح شود، در حال حاضر به نوعی سازمان مالیاتی را تنبیه می کنیم و این موضوع برای کسبه و بازار مشکل ایجاد می کند زیرا از ویژگی های اصلی قانون دور می شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا