ترندهای روز

اولین ارتباط بلوتوثی فضایی برقرار شد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

برای اولین بار در تاریخ، روش ارتباط بلوتوث با موفقیت برای ارتباط با ماهواره ها مورد استفاده قرار گرفت.

در حالی که معمولاً از امواج رادیویی برای برقراری ارتباط با ماهواره ها در مدار زمین استفاده می شود، اکنون برای اولین بار از ارتباط بلوتوث برای این منظور استفاده شده است که می تواند کاربردهای بسیاری را در آینده ارائه دهد.

به گزارش TechCrunch، در ۴ مارس ۲۰۲۴، ماموریت مشترک اسپیس ایکس به نام Transporter-10 (Transporter-10) که از پایگاه نیروی فضایی Vandenberg در کالیفرنیا پرتاب شد، دو ماهواره متعلق به شرکت شبکه هابل مستقر در سیاتل را حمل کرد. ایالات متحده آمریکا. در مدار زمین قرار می گیرد.

این ماهواره ها اکنون به شاهکار به ظاهر غیرممکن اتصال به زمین از طریق بلوتوث از فاصله بیش از ۶۰۰ کیلومتری دست یافته اند.

این شرکت که در سال ۲۰۲۱ توسط الکس هارو، بن وایلد و جان کیم تأسیس شد، خاطرنشان کرد که اتصالات بلوتوث زمانی که کاربران خیلی از هم فاصله دارند، ممکن است مختل شوند. او کار سختی در پیش داشت.

بن وایلد، بنیانگذار شرکت دیگری که با اینترنت اشیا (IoT) سر و کار دارد، هنگامی که برای اولین بار از این مفهوم مطلع شد، شوکه شد. با این حال، از تجربه‌اش با دستگاه‌های اینترنت اشیا، او می‌دانست که این دستگاه‌ها پرقدرت هستند، کارکردشان گران است و اتصال جهانی را ارائه نمی‌دهند.

راه حل این مشکل در اتصالات بلوتوث کم مصرف بود که آنها به دنبال تحقق آن بودند. الکس هارو، مدیرعامل شبکه هابل در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «با نشان دادن اینکه می‌توانیم سیگنال‌ها را مستقیماً از تراشه‌های بلوتوث بفرستیم و آنها را در فضای بیش از ۶۰۰ کیلومتر دورتر دریافت کنیم، هزاران نفر از شکاکان را که ادعا می‌کردند می‌توانیم این کار را انجام دهیم، ناامید کردیم. ما تلاش می کنیم که این اتفاق بیفتد، غیرممکن است.

این فناوری چگونه کار می کند؟

شبکه هابل به هیچ وجه فناوری بلوتوث را دوباره اختراع نکرده است. در عوض، ماهواره‌های آن با تراشه‌های ۳.۵ میلی‌متری بلوتوث ارتباط برقرار می‌کنند که فقط یک ارتقاء نرم‌افزاری دریافت کرده‌اند. این به روز رسانی به این تراشه ها اجازه می دهد تا در فواصل طولانی با استفاده از توان کم، از جمله با ماهواره در فضا، ارتباط برقرار کنند.

آنتن آرایه فازی ماهواره که مانند یک ذره بین عمل می کند، می تواند سیگنال های کم مصرف را از تراشه های روی زمین دریافت کند.

این تیم همچنین باید مشکلات داپلر و عدم تطابق فرکانس در ارتباطات را کشف می‌کرد، زیرا آنها داده‌ها را بین اجسامی که با سرعت بالا حرکت می‌کردند رد و بدل می‌کردند.

این شرکت ادعا می کند که با کاهش ۲۰ برابری تخلیه باتری و ۵۰ برابر هزینه های عملیاتی، مشکل اتصال جهانی را حل کرده است. هدف این شرکت اتصال یک میلیارد دستگاه در سراسر جهان و ایجاد انقلابی در صنایع مختلف با فناوری خود است.

الکس هارو افزود: ماموریت ما برای ساختن اولین شبکه واقعا جهانی، مقرون به صرفه و کم هزینه با این پیشرفت تکنولوژیکی جهش قابل توجهی به جلو داشته است.

این شرکت می گوید در حال حاضر با مشتریان آزمایشی در دستگاه های مصرف کننده، ساخت و ساز و زیرساخت، زنجیره تامین و تدارکات، کشاورزی، نفت و گاز و دفاع کار می کند.

راه جلوتر

شبکه هابل قصد دارد سومین ماهواره خود را در ماموریتی دیگر در اواخر سال جاری پرتاب کند و با ماهواره چهارم در ماه های آینده به آن بپیوندد تا صورت فلکی خود را تشکیل دهد.

این شرکت قصد دارد ۳۲ ماهواره را به طور همزمان بین اواخر سال ۲۰۲۵ و اوایل سال ۲۰۲۶ به فضا پرتاب کند تا نمونه کار خود را تکمیل کند.

پس از آماده شدن صورت فلکی شبکه هابل، اتصال بلوتوث به ماهواره ها حداقل هشت بار در روز فراهم می شود.

این شرکت مشتاق است در خدماتی مانند نظارت بر خاک یا حتی خدماتی که نیاز به پوشش مستمر مانند نظارت بر افراد مسن دارند، مشارکت کند.

وایلد در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «با فروش سالانه نزدیک به پنج میلیارد دستگاه بلوتوث، شبکه ما این پتانسیل را دارد که با ایجاد اتصال جهانی در دسترس، کم مصرف و مقرون‌به‌صرفه، تأثیر قابل‌توجهی بر چندین حوزه داشته باشد».

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا