ترندهای روز

اکسیژن قمر مشتری، «اروپا»، می‌تواند روزانه تا یک میلیون نفر را زنده نگه دارد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

به گفته ناسا، قمر یخی مشتری، اروپا، هر ۲۴ ساعت ۱۰۰۰ تن اکسیژن تولید می کند. این مقدار اکسیژن برای زنده نگه داشتن حدود یک میلیون نفر در روز کافی است. البته پیش از این دانشمندان تصور می کردند که میزان اکسیژن تولید شده توسط این قمر باید بیشتر از این مقدار باشد. به طور کلی، یافته های جدید ایده های قدیمی دانشمندان را در مورد این ماه یخی تغییر داده است.

بر اساس مقاله ای که در نیچر منتشر شده است، سطح یخی قمر اروپا اکسیژن کمتری از آنچه دانشمندان تصور می کردند تولید می کند. با این حال، اروپا یکی از محتمل ترین مکان ها برای یافتن حیات فرازمینی است. شواهد مأموریت گالیله نشان داده است که ماه در زیر سطح یخی خود اقیانوسی دارد که تقریباً دو برابر اقیانوس های زمین آب دارد. همچنین کف این اقیانوس با سنگ در تماس است و فعل و انفعالات شیمیایی بین آب و سنگ تولید انرژی می کند و آن را به کاندیدای اصلی میزبانی حیات تبدیل می کند.

اکسیژن در قمر مشتری اروپا

به گفته ناسا، اگر حیات در اروپا وجود داشته باشد، ممکن است شبیه میکروب ها یا شاید چیز پیچیده تر باشد. با این حال، بعید است که چنین میکروبی در سطح یخی این قمر زندگی کند و احتمالاً باید در اقیانوس زیر سطحی آن باشد.

اگرچه آب یک عنصر کلیدی برای زندگی است، اما تنها عنصر ضروری برای زندگی نیست. لیستی از مواد شیمیایی دیگر وجود دارد که دانشمندان به دنبال آن هستند و اکسیژن یکی از آنهاست. اکنون فضاپیمای جونو ناسا که در حال حاضر به دور مشتری و قمرهای آن می چرخد، دقیق ترین تخمین را از تولید اکسیژن اروپا تا به امروز انجام داده است. بر اساس داده های این فضاپیما، میزان اکسیژن ماه حدود ۸۶ برابر کمتر از آن چیزی است که دانشمندان قبلاً تصور می کردند.

تولید اکسیژن در قمر اروپا روند بسیار متفاوتی نسبت به زمین دارد. در حالی که فتوسنتز گیاهان روی زمین باعث تولید اکسیژن می شود، اروپا از طریق اعمال سیاره مشتری اکسیژن تولید می کند. مشتری تشعشعات قدرتمندی از خود ساطع می کند که اروپا را در معرض ذرات پر انرژی قرار می دهد. سپس برهمکنش این ذرات با یخ آب منجمد (H2O) در سطح ماه باعث ایجاد اکسیژن می شود.

دانشمندان هنوز نمی دانند این اکسیژن به کجا می رود و چرا کمتر از آنچه قبلا تصور می شد است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا